-
Masterstudier

Strategic Marketing Management

Vil du mestre markedsføringens spilleregler? MSc in Strategic Marketing Management lærer deg hvordan du forstår forbrukeren, analyserer markedet og bygger merkevarer som skaper suksess. Få ferdighetene som gjør deg ettertraktet i en digital verden!

Hva lærer du?

Dette masterprogrammet gir deg nøkkelkompetansen du trenger for å utvikle strategier som skaper verdi for både kunder og bedrifter i et marked i stadig endring. Du vil lære hvordan du kombinerer innsikt i forbrukeratferd med dataanalyse for å ta bedre beslutninger. Vi legger vekt på effektiv kommunikasjon og hvordan du kan støtte budskap med innsikt fra statistikk og analyse. Med denne kompetansen vil du være rustet for lederroller innen markedsføring, både i Norge og internasjonalt. Markedsføring er et bredt og ettertraktet fagfelt. Gjennom studiet utvikler du en spesialisert forståelse av digitale plattformer og moderne strategier, noe som gjør deg attraktiv for fremtidige arbeidsgivere. 
 
Noen av de viktigste temaene du vil fordype deg i inkluderer forbrukerpsykologi og atferd, markedsundersøkelser og statistiske metoder. I tillegg får du innsikt i hvordan man bygger sterke merkevarer for både varer og tjenester, samt hvordan markedsføringsinvesteringer påvirker lønnsomhet og vekst. 

Kurseksempler

Hvorfor velge dette studiet?

Vi fokuserer på engasjerende undervisning og høy faglig kvalitet, slik at du får et solid faglig fundament og blir godt rustet for arbeidslivet. I videoen nedenfor forteller en student, en foreleser og en bransjeekspert om sine erfaringer, og hvorfor de mener at MSc in Strategic Marketing Management et godt valg.

Hvorfor velge en MSc in Strategic Marketing Management?

Usikker på hvilket masterprogram som passer best for deg? Ta vår Master Quiz og finn ut! 

Karrieremuligheter

En MSc in Strategic Marketing Management gir deg et solid grunnlag for lederroller i markedsrettede organisasjoner. Studiet gir deg både ledelses- og markedsføringskompetanse, noe som åpner dører til mange bransjer og sektorer. Tidligere studenter har blant annet fått jobber som: 

  • Head of Integrated Communication, Mercedes-Benz
  • Category Trade Manager, Mondelez International
  • Brand Manager, Stabburet
  • Market Analyst, Verdens Gang AS (VG)
  • Project Manager, Microsoft Norway 
Portrett av Magnus Emil Furnes
Magnus Emil Furnes Junior Brand Manager Coca-Cola Junior Brand Manager hos Coca-Cola
Tidligere student Priska Natri
Priska Natri Global Incubation Lead Google Global Incubation Lead at Google
Tidligere student Renate Berenett
Renate Berenett Senior Product Manager Orkla A Young and Up-and-Coming Manager

Generelle muligheter

Som student på BI får du flere spennende muligheter som kan bidra til en variert og interessant studiehverdag, samtidig som du bygger relevant kompetanse. Sjekk ut de spennende mulighetene du har underveis i studiet: 

Internship

Få relevant jobberfaring som en del av studiet og få den berømte foten innenfor døra. BI tilbyr internship som valgkurs. Du kan selv velge bedrift, og får muligheten til å teste fag og bransje ut ifra interesser, kompetanse og personlige egenskaper. 

Utveksling

Du trenger ikke å utsette studiene for å tilfredsstille reiselysten – ta deler av utdanningen din i utlandet! Ønsker du å jobbe i utlandet eller i et internasjonalt selskap etter studiene, kan det være lurt å velge utveksling. 

Valgkurs

Vi tilbyr en rekke valgkurs, slik at du kan tilpasse studiet ditt etter egne ønsker og interesser. På den måten kan du bygge opp kompetanse og få en fagkombinasjon som gjør deg attraktiv og unik. 

Double Degree

Få to mastergrader på samme tid som det tar å fullføre én. Doble innsikten din, doble nettverket ditt og doble potensialet ditt. 

;

Studieplan

Studieåret på BI er delt i to semestre og det er en eksamensperiode i hvert semester. Studerer du på deltid vil hvert semester strekke seg over ett år istedet for et halvt år. Studieplanen gir oversikt over hvilke fag om inngår i studiet og når fagene gjennomføres. Spørsmål om noen av disse fagene? Ta kontakt på info@bi.no.

Opptakskrav

  • Generelle opptakskrav for Master of Science
  • Spesifikke opptakskrav for MSc in Strategic Marketing Management (engelsk side)

Prioritert søknadsfrist: 1. mars
Etter 1. mars: Søknader behandles fortløpende.

Studieavgift

Studieåret 2025-2026: 122 800 kr.

Kvalifiserer til støtte fra Lånekassen.

Studenter med bachelorgrad fra BI har rett på rabattert studieavgift.

Studieavgiften faktureres per semester og justeres årlig i takt med prisutviklingen. Den dekker deltakelse i forelesninger og ordinær eksamensavgift.

Andre priser gjelder for studenter fra land utenfor EU/EØS og Sveits. Enkelte unntak og variasjoner kan forekomme.

Les mer om studieavgiften.