-

Hva kan jeg bli?

Junior Brand Manager hos Coca-Cola

Før han kom til The Coca-Cola Company, trodde tidligere BI-student Magnus Emil Furnes at han visste hva han gikk til. Som ansatt opplevde han noe helt annet.

Magnus Emil Furnes

Stilling: Junior Brand Manager

Arbeidsgiver: Coca-Cola

Master i strategisk markedsføringsledelse

– Jeg hadde en forventning om at Coca-Cola skulle være et typisk eksempel av en tradisjonell og saktegående bedrift, men det er helt motsatt. Selskapet er veldig progressivt innad, og utad veldig innovativt, sier Magnus.

På BI gjennomførte Magnus Emil Furnes først en bachelorgrad i markedsføringsledelse før han senere tok en mastergrad i strategisk markedsføringsledelse samme sted. Etter at masteren var i boks skaffet Magnus seg en jobb som Junior Brand Manager i The Coca-Cola Company. I stillingen har Magnus et variert ansvarsområde som inkluderer merkevaresjef-ansvar for ulike produkter i både det norske og islandske markedet:

– Rent overordnet er jeg merkevaresjef for Sprite, Powerade, Fuzetea, MER og støtter andre brand managere også litt på prosjekter under Coca-Cola og Fanta ved behov.

Den internasjonale drikkevaregiganten er blant verdens mest kjente merkevarer og produserer drikkevarer som selges og konsumeres verden rundt. Dette er noe av det som gjør det spennende å jobbe med Coca-Cola ifølge Magnus:

– The Coca-Cola Company er et selskap fylt med veldig mange flinke folk og det motiverer veldig mye. Og siden Coca-Cola er i de aller fleste verdenshjørner, så åpner dette for internasjonale karrieremuligheter som svært få selskaper kan tilby ellers.

Aktiv under studietiden

Jobben hos Coca-Cola var ikke Magnus sitt første møte med arbeidslivet. Før Magnus begynte på mastergraden sin ved BI, jobbet han to år i Dell Technologies. Likevel valgte Magnus å ta en mastergrad for å få mer faglig kompetanse. 

– I The Coca-Cola Company vil jeg si at jeg hadde litt mer faglig tyngde etter masteren, men jeg drar definitivt med meg flere års erfaring med å bygge relasjoner og forståelsen av hvordan man best benytter tilgjengelige ressurser i et stort system, sier han og legger til:

– Markedsførings- og salgsfagene jeg hadde på BI har betydd mye i min nåværende rolle, spesielt Brand Management, og prinsippet rundt «Referanserammer», som jeg stadig benytter for å styrke merkevarens betydning for forbrukeren i de rette øyeblikkene og vise til merkevarens merverdi sammenlignet med andre.

I studietiden var Magnus også aktiv i ulike studentforeninger og skaffet seg relevant erfaring fra blant annet internship ved Orkla og deltidsjobb i kommunikasjonsavdelingen ved BI. Dette var også nyttige og relevante erfaringer for han å dra med seg inn i sin nåværende stilling.

– I The Coca-Cola Company bruker jeg disse erfaringene, og ikke minst nettverket, til å kunne ta nyttige beslutninger som synligjør merkevaren blant forbrukerne, enten det gjelder innvesteringer i medier eller i butikk, samt utføre sampling og arrangementer der målgruppen befinner seg. Erfaringene mine har også bidratt til å forstå hva som interesserer visse målgrupper. 

Sett deg karrieremål tidlig 

Jobben hos en av verdens mest kjente merkevarer kom ikke av seg selv, Magnus har både gjennom bachelor- og masterstudier dedikert mye innsats og tid til å gjøre det bra og oppnå sine mål. Dette anbefaler han også andre om å gjøre:  

– Dersom du vet hva du vil jobbe med i karrieren, så lag deg en tidslinje hvor du setter hovedmålet eller ønsket på enden av tidslinjen. Hva må du gjøre for å nå dette målet? Dette er delmålene dine og er hovedfokuset ditt. Hovedmålet blir da seende mer overkommelig ut, for når du ikke delmålene dine, så når du som regel ikke hovedmålet ditt.

Magnus Furnes