Virak 2019 - Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek
Studenter som utdannes ved universiteter og høyskoler i dag, skal stå rustet til å være samfunnets problemløsere inn i en framtid i stadig forandring. Det krever ikke bare at vi utdanner kandidater til et høyt faglig og spesialisert nivå, men også at de samtidig får støtte til å utvikle en trygg bredde og rolleforståelse som profesjonelle yrkesutøvere og dermed legger et individuelt grunnlag for videre utvikling gjennom hele yrkeskarrieren. Det matematiske-naturvitenskapelige fakultetet, Universitetet i Oslo har redesignet sine studieprogram under den pedagogiske fanen InterAct, og høsten 2018 ble 23 ny-strukturerte masterprogram lansert. I utformingen av disse nye programmene har det vært et sentralt premiss at tverrfaglighet og generiske profesjonelle ferdigheter skulle få en tydelig og integrert plass gjennom hele studieløpet. Dette premisset har re-aktualisert behovet for forskingsbibliotekets aktive tilstedeværelse integrert i studieløpet for å dekke forskjellige tema innen informasjonskompetanse, forskeretikk og vitenskapelig kommunikasjon. Realfagsbiblioteket har et godt samarbeidet med fakultet og instituttene om utvikling av nye undervisningsmodeller for å dekke behovene tilpasset ulike fag. Presentasjonen vil gi et innblikk i pilotprosjektet ved Det matematiske-naturvitenskapelige fakultet med en ny kurspakke for masterstudenter i form av felles seminardager med jevne mellomrom over hele deres to-årige masterstudieløp. På seminardagene møter studentene stoffet i form av tematiske moduler og en blanding av plenumsundervisning, gjesteforelesninger, demonstrasjon, gruppediskusjon, parallell-sesjoner og workshoper der studentene jobber med konkrete oppgaver og mål knyttet til egen masteroppgave. Rammen for seminardagene er enkel og modulene kan lett flyttes rundt eller byttes ut ved behov. Den overordnede målsetning er likevel at studentene i størst mulig grad skal stimuleres og støttes i sin individuelle utvikling av profesjonell kompetanse i tilknytning til sin egen faglige kontekst. Piloten kjøres i første omgang for studieprogrammene Kjemi og Materialvitenskap, og Geofag. Seminarserien tilbys halvveis i det toårige masterløpet. Flere andre studieprogram arbeider mot tilsvarende fagtilpassede modulpakker. Grunnramme og premisser for modulpakken, bærende pedagogiske prinsipper og metoder blir beskrevet i presentasjonen. Sammendrag av innholdet, samt erfaringene og studentenes tilbakemeldinger blir også adressert.