Espen Andersen is Associate Professor with the Department of Strategy at BI Norwegian Business School (www.bi.no) and Adjunct Assocate Professor with the Department of Computer Science at University of Oslo. Based in Oslo, Norway, he has done research on topics such as technology strategy, mobile business, electronic commerce, knowledge management, learning technologies, digital business strategy and machine lenarning. He is an Excellent Teaching Practitioner (merittert underviser) since 2023.
Andersen holds a degree of Doctor of Business Administration in management information systems from Harvard Business School. He has consulted on technology and strategy issues for a wide range of large organisations in the United States and Europe, and is a frequent speaker on technology and strategic management topics. He runs two executive networks under the Comunità brand. He is a frequent participant in debates on technology, strategic change, and the airline industry.
Evolving at an unprecedented pace, digital technologies promise to automate not only labor-intensive and repetitive work, but also the traditional and exclusive domain of educated humans—knowledge work. This is evident in the new ways of reaching customers and coordinating activities, as well as in the fact that companies conducting a business built on the new technologies now constitute the world’s largest enterprises. The presence and evolution of these companies challenge established divisions of labor between man and machine, and almost casually redraws the boundaries between industries. Machine learning and analytics challenge the managers leading and the managerial scientists studying organizations. Everybody says they want to be data driven—but what does a company really need to do to achieve that?
This article will explore the managerial, organizational, and strategic implications of allowing an ever increasing number of organizational decisions to be taken not by managers employing intuition and common sense, but by algorithms and learning systems based on massive amounts of data derived from electronically based customer interactions. We argue that these companies can be thought of as “intelligent enterprises” with enhanced abilities to sense, comprehend, act, learn and explain (SCALE) their environment and their interactions with it. To acquire these capabilities, managers need to cede authority over some decisions while acquiring new capabilities and roles for themselves.
I denne artikkelen utvikler og presenterer vi et rammeverk, en digitaliseringskanvas, for å artikulere, beskrive og analysere hvordan en virksomhet kan bli påvirket av teknologisk utvikling og digitalisering. Formålet er å gi ledere et verktøy for systematisk utforsking av muligheter og kunne se potensielle trusler som følger av digitalisering før de oppstår. Bedre forståelse for dette vil kunne føre til mer informerte beslutninger om hvilke valg egen virksomhet skal foreta seg, og bedre innsikt i om de valgene er levedyktige. Vi presenterer tre eksempler på anvendelse av rammeverket, to på bransjenivå (forsikring samt regnskap og revisjon) og en på forretningsenhet (Jotun Hull Performance System). Eksemplene demonstrerer at man gjennom et slikt verktøy kan være forberedt også på disruptive innovasjoner.
I denne artikkelen spør vi om norske bedrifter er digitale sinker. Dette belyses gjennom en internasjonal spørreundersøkelse til IT-direktører i store selskaper i Asia, Nord-Amerika, Europa, Sverige og Norge. Dataene viser at det er store forskjeller mellom bedrifter i hver region, men også at skandinaviske bedrifter i gjennomsnitt er på etterskudd. I artikkelen bruker vi forskjellene i gjennomsnittstall som basis for en generell diskusjon om forskjellen på digitale mestre og sinker. Norske bedrifter er i varierende grad truffet av dette, men alle bedrifter som ikke er digitale mestre, vil ha nytte av drøftingen i artikkelen.
Digitalisering er blitt et moteord, men hva er det, hvorfor er det viktig nå, og hva kommer det til å gjøre med forretningsstrategi, organisasjonsprosesser og samfunnsforhold? I denne artikkelen diskuterer vi sammenhengen mellom teknologiutvikling, forretningsbetingelser og hvordan organisasjoner og samfunn vil og bør respondere i form av nye, digitale strategier.
Innovations in mediating technologies and the reduction of sequential frictions:Building seamless travel networks
[Conference Lecture]. Event
Andersen, Espen (2015)
The Facebook Method of Dealing With Complexity
[Professional Article].
Andersen, Espen (2014)
Case 2: Snøhetta - Verdiverksted i verdensklasse
Andersen, Espen (red.). Case 2: Snøhetta - Verdiverksted i verdensklasse
Andersen, Espen (2012)
Making Enterprise Search Work: From Simple Search Box to Big Data Navigation
[Professional Article]. 12(11) , s. 1- 4.
Andersen, Espen (2012)
Strategi og konkurranseforhold i flybransjen
[Lecture]. Event
Videoforelesning, offentlig tilgjengelig. Varighet ca. en time.
Andersen, Espen (2011)
Knowledge-based IT & software
[Report Research].
Abstract This report describes and analyzes the Norwegian IT industry, focusing on two categories of companies: Those that provide information technology as a product largely developed by themselves, and those that provide information technology services – mostly by taking foreign technology and making it available to Norwegian companies and organizations. The biggest opportunity for value creation with IT in Norway lies in increasing the productivity in public administration and service provisioning. Procedures and structures are still modeled on paper as a medium and geographical distance as a hindrance. While strides have been made in improving the interface between the public and the government, much remains to be done in the back office. Norway’s challenge is to convert the enthusiasm with which the population adopts new technologies into an equally strong enthusiasm for government and business to adopt their processes and services to the new technology.
Andersen, Espen (2011)
Knowledge-based IT & software: A report on the Norwegian IT industry
[Report Research].
Andersen, Espen (2010)
Klikkhorer og papirtigre
Andersen, Espen (red.). Klikkhorer og papirtigre
Andersen, Espen (2010)
Fra McKinsey til Grandiosa: Når er dyre råd gode?
[Report Research].
Andersen, Espen (2010)
Edging towards the semantic web: Protocols, curation and seeds
[Professional Article]. (november)
Andersen, Espen (2010)
Noe er enkelt, ganske enkelt
[Professional Article].
Andersen, Espen & Kierulf, Kirsti (2008)
FAST og fremtiden: Norge som deltaker i det globale innovasjons-økosystemet
[Professional Article].
Andersen, Espen (2008)
Search-enabled disruptive innovation: The case of the Norwegian media-monitoring industry
[Conference Lecture]. Event
Andersen, Espen (2008)
Scarce resources in computing
[Professional Article]. 9(21)
Andersen, Espen (2008)
13 grunner til å lære matematikk
Andersen, Espen (red.). 13 grunner til å lære matematikk
Andersen, Espen (2008)
Kreativitet og samfunnsnytte
Andersen, Espen (red.). Kreativitet og samfunnsnytte
Andersen, Espen (2008)
Teknologiutviklingsforviklinger
[Professional Article].
Andersen, Espen (2008)
Det papirløse kontoret - på tide å komme i gang
[Professional Article].
Andersen, Espen (2008)
Time to get serious about the paperless office
[Professional Article]. 9(13)
Andersen, Espen (2008)
IT - drevet av knappe ressurser
[Professional Article]. (6)
Andersen, Espen (2008)
Time to end laptop serfdom
[Professional Article]. 9(5)
Andersen, Espen (2007)
The Ministry of Knowledge
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Latterlig angrep på elektroniske bøker
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Priskrig mot fattigdom
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Jeg er ikke på Facebook
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Klima, klimakterium, kompetanse og komfort
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Veni, Vidi, Wiki
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Glem opsjoner - ta en Jensen!
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Griser i kortstokken
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Mysteriet under vasken
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Pandoriske musikkopplevelser
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Crowdsourcing
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Må lære av kuene
[Professional Article].
Andersen, Espen (2007)
Ha'kke knekket sånne nøtter før
[Professional Article].
Andersen, Espen (2006)
Hvordan lese mange nettaviser?
[Professional Article].
Andersen, Espen (2006)
Lange haler og lite utvalg
[Professional Article].
Andersen, Espen (2006)
Leseplatefeber
[Professional Article].
Andersen, Espen (2004)
It is not what you do, but whom you do it with
[Professional Article]. 4(49)
Andersen, Espen (2004)
Has the Microsoft of Today Become the IBM of the Late '80s?
[Professional Article]. 5(22)
Andersen, Espen (2004)
Trapping the wily professor
[Professional Article]. (19) , s. 65- 66.
Fjeldstad, Øystein & Andersen, Espen (2003)
Casting off the chains: Value shops and value networks
[Professional Article]. (14) , s. 47- 53.
Andersen, Espen (2001)
Doing Business in a Mobile World
[Report Research].
Andersen, Espen; DiRomualdo, Tony & Gurbaxani, Vijay (2000)
Making IT a Center of Business Innovation
[Report Research].
Andersen, Espen (1999)
Alligatorer og kannibaler: Hvorfor eksisterende firma nøler med netthandel