Hva er markedsføring?
Vårt grunnsyn er at markedsorientert ledelse er en forutsetning for vekst og overlevelse i dynamiske og non-profit markeder. Markedsføring som aktivitet dreier seg om å samle innsikt fra markeder, organisere utvikling av virksomhetens tilbud og levere det i markedet på en konkurransedyktig måte. Gjennom dette skapes verdier for både virksomhet og interessenter. Markedsføring er en motor i verdiskaping ettersom markeder finnes over alt; det er et marked for kunder, ansatte, partnere og bevillinger i offentlig og privat sektor. Vi ser også at en analytisk tilnærming til markedsorientert ledelse gjennom datadrevne beslutninger basert på big-data og digitalisering gjør sitt inntog stadig flere steder, noe vi fanger opp i vår forskning og i våre programmer.
Hvem er vi?
Institutt for markedsføring har et av Europas største fagmiljøer i markedsføring, med en stab på 40 faglige ansatte, hvorav 50% er internasjonale. Vi rekrutterer aktivt internasjonalt for å ligge i forskningsfronten og bygge nettverk. Gjennom dette anstrenger vi oss for å være en attraktiv rådgiver og samarbeidspartner for norske og internasjonale virksomheter, og for å kunne gi studenter på alle nivåer oppdaterte kunnskaper og ferdigheter.
Forskningen og undervisningen dekker et bredt spekter av ledelsesutfordringer næringslivet møter i dagens markeder innen kundestrategier, merkevareledelse, kommunikasjon, B2B og B2C for å nevne noe og instituttets faglige publiserer i anerkjente internasjonale vitenskapelige marketing-journaler.
Gjennom vår internasjonale rekruttering og nettverk, og våre samarbeid med næringslivet sørger vi for at våre studenter får tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring. Målsettingen er at våre kandidater skal bidra til sine arbeidsgiveres vekst og fungere med en markedsorientert innstilling fra dag 1.
Utover undervisnings- og forskningsoppgaver innebar 2016 to vesentlige aktiviteter: vertskap for EMAC 2016 og rekruttering av nye faglige. Som arrangør og vertskap for EMAC (European Marketing Academy) i mai 2016 fikk vi satt instituttet og BI enda tydeligere på kartet blant de ledende handelshøyskoler og marketingmiljø i Europa. EMAC er den største markedsføringskonferansen utenfor USA, og 1050 (fra i alt 47 nasjoner) av verdens fremste akademikere på markedsføringsfeltet var tilstede på BI i løpet av de seks dagene konferansen varte. I tillegg til å vise frem institusjonen på en fremragende måte, resulterte arrangør- og vertskapsrollen i en stor økning i søkere til stillinger på instituttet fra sterke internasjonale institusjoner og ytterligere styrking av vårt nettverk med internasjonale fagmiljø.

Fagstaben
Professor Bendik Meling Samuelsen er instituttleder, og med seg har han 12 professorer, 13 førsteamanuenser, og 14 høyskolelektorer lokalisert ved BI campuser i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger.
Fagstaben har gjennom de siste årene gjennomgått en betydelig endring. Flere personer har nådd pensjonsalder, og instituttet nærmer seg slutten på et generasjonsskifte som også har brakt med seg en økning av antall internasjonale faglige. Dette bidrar til en ytterligere økning i instituttets internasjonale nettverk med både institusjoner, virksomheter og faglige. I 2017 vil staben styrkes med ytterligere sterke fagkrefter, så man kan trygt si at instituttets attraktivitet bekreftes av sin tiltrekningskraft.
I 2016 rekrutterte vi tre assistant professors innen service marketing (Hannah Snyder, Sverige), sensory marketing (Carlos Velasco, Columbia) og B2B-marketing (Tuba Yilmaz, Tyrkia, starter august 2017).