Nasjonal rektorutdanning
Dette kurset er Handelshøyskolens BIs tilbud til skoleledere som ønsker å gjennomføre den nasjonale rektorutdanningen, på BI kalt Lederskap og omstilling i skolen.
Dette lærer du:
- Rektors handlingsrom.
- Skoleledelse i teori og praksis.
- Eierstyring og rammebetingelser.
- Effekter på elevenes læringsutbytte.
- Utdanningsøkonomiske emner.
- Rektor som kapasitetsbygger og pedagogisk leder.
- Reformer for skoleeffektivitet.
- Personalutvikling for en mer effektiv skole.
- Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett.
Handelshøyskolen BI er valgt ut for å levere nasjonal rektorutdanning – på BI kjent som Lederskap og omstilling i skolen.
Gjennom kurset skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Kurset er særlig innrettet mot forbedring av elevens læringsutbytte.
Kurset skal gi kunnskap om sentrale emner i rektors arbeidshverdag, som ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus. Studentene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen.
Lederrollen i skolen er kjennetegnet av stort ansvar og handlingsrom. Kurset skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt.
Masterkurset er karakterisert av følgende:
- Sterkt fokus på lederens ansvar for resultater.
- Spesielt opptatt av elevenes læringsutbytte og derfor på ”læringstrykket” til skolen.
- Undervisningen innenfor emnene ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus (i tillegg til den pedagogiske ledelsen) er forskningsbasert samtidig som den er rettet mot de utfordringene norsk skole står overfor i dag.
- Lederutvikling, og dermed ferdighetstrening i ledelse er lagt opp slik at den blir et gjennomgående grep for dem som ønsker å gå videre mot en mastergrad ved BI.
Hvem er kurset for
Kurset er et tilbud for skoleledere i grunnopplæringen og videregående.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Les mer om opptakskravene på masternivå.
I tillegg til de generelle opptakskravene, må du kunne dokumentere at du
- er ansatt på ledernivå i skolen. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør eller tilsvarende
Ta kurset alene eller som del av en grad
Dette kurset er en del av vår Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.
Kurset kan også inngå i en Executive Master of Management-grad. Hvis du vil, kan du derfor ta flere kurs senere og bygge en hel mastergrad. Dette kurset gir 30 studiepoeng, en executive master består av 90 studiepoeng. Sammensetningen av kurs bestemmer du selv, basert på hva du vil lære og hva du skal bruke kunnskapen til.
Samlinger og kursinnhold
Kurset består av syv samlinger over to eller tre semestre. Kurset tilbys både ved Campus Oslo og Campus Stavanger. Seks av samlingene foregår fysisk på campus, og en av samlingene gjennomføres i London. Vi gjør oppmerksom på at reise og opphold i forbindelse med samling i London må dekkes av deltakeren selv.
Datoer for hver samling vil bli tilsendt når du har blitt tatt opp som student.
Pensum blir tilgjengelig så snart man er tatt opp til kurset.
Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, og en individuell 72 timers hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives individuelt eller i grupper på inntil tre personer.
I kurset vil det legges til rette for erfaringsdeling og nettverksbygging gjennom gruppearbeid. Gruppene vil jobbe med prosesskriving av deloppgaver og diskutere sammen, både på og mellom samlinger.
Etter hver innlevering vil studentene delta i nettbaserte diskusjonsforum hvor de presenterer hovedfunn fra egen kontekst, som blir diskutert og styrt av en fasilitator. Diskusjonen er lagt opp som kollegaveiledning hvor deltakerne skal gi tilbakemelding til hverandre.
Fasilitatorens rolle er å være en ordstyrer og sette premisser for diskusjonene og gruppearbeidet. Fasilitatorene er dyktige skoleledere som har tatt full Master of Management-grad i skoleledelse på BI og som fungerer som mentorer gjennom kurset.
Samlinger
-
Introduksjon til programmet og gjennomgang av samlinger og prosjektoppgave. Vekt på profesjonsforståelse, organisasjon- og ledelsesutvikling og utvikling av kvalitet i læring, samt ditt personlige lederskap gjennom selvledelse og lederutvikling.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus
-
Grunnleggende kunnskap om og bruk av kvalitetsvurderingssystemet. Hvorfor bruke data? Måleverktøy; hvorfor bruker vi dem og hvordan kan vi tolke dem? Gjennomgang av ulike datakilder og begrensninger. Vi ser også på utvikling av endringsarbeid basert på kunnskap om data.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus
-
Hvordan jobber vi med profesjonelle læringsfellesskap og hvordan utnytte potensialet best mulig. Vi ser på hvordan vi kan bruke pedagogisk analyse som et verktøy for å analysere skolens situasjon før man iverksetter tiltak, og hva som er hovedambisjonene i lærerplanen nå. Vi ser også på digitalisering og utvikling i skolen.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus
-
På denne samlingen lærer vi om det britiske utdanningssystemet og på hvordan de jobber strategisk med profesjonsfellesskap. Vi lærer også hvordan ledelsen i skoler jobber for å bygge kapasitet for utvikling og forbedring. Vi reiser på skolebesøk til fremragende skoler i London for å oppleve hvordan ledelsen og lærere jobber i praksis.
Gjennomføring: Fire dager ekstern samling i London (skoleeier/arbeidsgiver/student dekker kostnadene for ekstern samling)
-
Innføring i juridiske rammebetingelser for endring og utvikling. Hva er rektor og skoleledelsens styringsrett? Vi ser videre på elevens rett til et godt skolemiljø (herunder §§ 9 A-3 til 9 A -5). Vi ser også på hvordan man jobber med skolemiljø for å oppnå et inkluderende og godt miljø som møter alle enkeltelevens forutsetninger og behov og hvordan jobbe helhetlig og systematisk med skolemiljø.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus
-
Hvordan jobbe med forbedringsledelse, endring og utviklingsarbeid. Hva skal til for å få effektive endringer og hva er ledelsens forventinger. Vi lærer også om evidensbasert ledelse, prestasjonsledelse og ledelse av menneskelige ressurser fra strategisk perspektiv, og hvordan vi bør jobbe kontinuerlig med forbedringsarbeid og prosesser.
Gjennomføring: Tre dager fysisk samling på campus
-
På siste samling ser vi på hvordan vi kan lede et utviklingsarbeid og jobbe med implementering med fokus på undervisningskvalitet og elevers læring. Vi jobber også med forbedringsledelse i praksis gjennom ferdighetstrening, der vi trener på å bruke kunnskap og metoder (forskning/teori) formidlet i forelesningene inn mot egen virksomhet.
Gjennomføring: To dager fysisk samling på campus
Forelesere
Slik søker du
Du søker opptak til kurset via Utdanningsdirektoratets sider, og her finner du også informasjon om søknadsprosessen.
Søknadsperioden starter 1. februar 2024 og søknadsfristen er 1. mars.
Søkere som får tildelt studieplass via Udir, vil bli kontaktet av BI når vi har mottatt søkeroversikt fra Udir. Dette skjer i juni måned. Søkere vil da få en link fra BI med tilgang til søknadsskjema og informasjon om videre søknadsprosess.
Viktige datoer i 2024:
- 1. februar: Søknadsskjema blir tilgjengelig på udir.no
- 1. mars: Søknadsfrist for rektorer og andre skoleledere
- 15. mars: Frist for skoleeiere til å godkjenne eller avslå søknader, og til å prioritere mellom godkjente søknader
- 30. april: Frist for Udir til å behandle søknader som er godkjent av skoleeiere, og til å gjennomføre første fordeling av studieplasser
- 15. juni: Frist for Udir til å gjennomføre andre fordeling av studieplasser
Forventet tidsbruk
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke rundt 21 arbeidsdager på samlinger. I tillegg kommer tre dager til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Finansiering
Kurset er del av utdanningsdirektoratet sitt studietilbud. Studieavgiften er derfor dekket av Utdanningsdirektoratet og er gratis for deltakerne. Lunsj er også inkludert under samlinger som foregår ved BIs studiesteder.
Det er ingen stipend- eller vikarordning knyttet til rektorutdanningen. Utgifter til pensum, samt reise og opphold i forbindelse med samlinger må dekkes av deltakeren selv. Pensumlitteratur ligger normalt mellom kr. 3 000 og 6 000 kroner.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med oss på info@bi.no dersom du har spørsmål.
Se lignende kurs
Ikke helt kurset for deg? Vi har flere kurs innen utdanningsledelse.
Kursdetaljer
Du søker opptak til kurset via Utdanningsdirektoratets sider.