Ny forskning kaster lys over effektene av at ledere viser usikkerhet.
Selvsikre personer blir i større grad enn andre valgt ut til lederposisjoner. Ledere som har klare og sterke meninger, og ikke uttrykker usikkerhet, appellerer til mange. Selvsikkerhet og dominerende adferd blir ofte tolket som tegn på kompetanse, enten det er i politikken, retten eller i jobbintervjuer og arbeidslivet ellers. Ledere som innrømmer mangel på kunnskap eller erfaring på enkelte områder, risikerer å tape påvirkningskraft.
På den annen side vekker ledere som er ydmyke og åpne om sine begrensninger ofte tillit. De løper ikke samme risiko for å bli avslørt som overdrevent bastante og mindre kompetente enn det de utgir seg for. En ydmyk lederstil ser ut til å ha mange positive effekter på relasjonen til medarbeiderne samt medarbeidernes lojalitet, læring, innsats og ytelse.
Et interessant spørsmål er dermed om det lønner seg for ledere å vise litt usikkerhet. Finnes det en optimal balanse? Forskning viser for eksempel at ledere som er svært selvhevdende, ofte blir sett på som mindre effektive enn ledere som er mer moderat selvhevdende. Mange organisatoriske beslutninger er dessuten preget av usikkerhet, kompleksitet og risiko. Gode beslutninger vil da ofte fordre at lederen tar hensyn til og kommuniserer usikkerheten, blant annet ved å invitere til innspill fra andre.