Institutt for Markedsføring
Markedsføring er det fagområdet som er spesielt opptatt av firmaets inntektsside gjennom fokus på omsetning, vekst, innovasjon og lønnsomhet.
Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Dette gjør at våre studenter får tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring.
Målsettingen er at våre kandidater skal arbeide for de beste bedriftene og kunne kvalifisere til lederstillinger hos disse. Vi etterlever vår målsetning ved å fokusere forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle våre programmer.
Et av Europas største fagmiljøer i markedsføring
Institutt for markedsføring er et av Europas største fagmiljøer i markedsføring, med en stab på 49 faglige ansatte. Andelen internasjonale faglige er 50 %. Vi rekrutterer aktivt internasjonalt for å ligge i forskningsfronten. Gjennom dette anstrenger vi oss for å være en attraktiv rådgiver og samarbeidspartner for norske og internasjonale virksomheter.
Forskningen og undervisningen dekker et bredt spekter av ledelsesutfordringer næringslivet møter i dagens markeder, og instituttets faglige publiserer i anerkjente internasjonale vitenskapelige marketing-journaler.
Flere av artiklene er publisert i journaler som inngår i de viktige rangeringene til Financial Times og ABS (Chartered association of business schools). Instituttets forskning har satt store og viktige spor i markedsføringsfaget og i årenes løp har mange av forskningsartiklene blitt klassikere innenfor fagfeltet. I tillegg publiseres det ny forskning fra våre faglige i et høyt tempo.
Kvaliteten på forskningen og undervisningen gjenspeiles også i en rekke priser og utmerkelser instituttets faglige har mottatt gjennom årene.
Instituttets forskningskompetanse
Forskningen ved institutt for markedsføring skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans. Dette får vi til gjennom tett samarbeid med en rekke norske og internasjonalt ledende bedrifter og gjennom et stort internasjonalt forskernettverk.
- Marketing Strategy - hovedfokus rundt markedsorientert ledelse, CRM, kunderelasjoner, salg, lønnsomhet, markedsføringskanaler, innovasjon og entreprenørskap og internasjonal markedsføring
- Consumer Behavior - hovedfokus rundt kjøpsatferd, psykologi, og motiver til kjøp samt rasjonell og irrasjonell atferd rundt disse handlingene.
- Marketing Modeling - hovedfokus rundt empiriske analyser, modellering, og økonometriske analyser av kjøpsatferd og bedrifters lønnsomhet. Faglige i denne disiplinen er eksperter i å anvende og systematisere eksisterende bedriftsdata og markedsdata inn i beslutningsmodeller.
- Delta i instituttets eksperimenter og tjen opp mot 200 kroner timen.
Bachelor- og masterstudier, executiveutdanning og doktorgrad
Institutt for markedsføring tilbyr undervisningsprogrammer på alle nivåer:
- Bachelor i markedsføringsledelse, Bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring og Bachelor i International Management
- Master of Science i strategisk markedsføringsledelse
- Executive Master of Management-programmene i Markedsorientert forretningsstrategi og Identitet og merkevarebygging
- Doktorgradsutdanning i marketing
-
Tirsdag 29. Mars 2022 - BI Business Review
The tiny Trump in all of us
-
Torsdag 20. Januar 2022 - BI Business Review
Bærekraftig forbruk, hvorfor er det så vanskelig?
-
Tirsdag 4. Januar 2022 - BI Business Review
Hvorfor Angelina Jolie kan få deg til å spise mer insekter
-
Fredag 17. Desember 2021 - BI Business Review
Tok bærekraftarbeidet til norske bedrifter en pandemi-pause?
-
BI Business Review
Turistnæringen – fremtidens gullku er ikke grønn
Reiseliv er en av mulighetsnæringene i Norge. Men flere flyreisende turister vil sørge for at…
-
BI Business Review
Bærekraft bør være en integrert del av innovasjonsstrategien
Bedrifter som benytter digitale innovasjoner til å utvikle og iverksette bærekraftsinnovasjoner,…
-
BI Business Review
Er du klar for roboter med følelser?
Ny teknologi kan se om du er sint, glad eller lei deg, og tilpasse seg deretter.
-
BI Business Review
Innovasjoner: Bedre snakket enn gjort!
Data fra Norsk Innovasjonsindeks 2021, foreligger. Husholdningenes vurdering av innovasjonsevnen…