Institutt for Markedsføring
Markedsføring er det fagområdet som er spesielt opptatt av firmaets inntektsside gjennom fokus på omsetning, vekst, innovasjon og lønnsomhet.
Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Dette gjør at våre studenter får tilgang til den nyeste forskningen og fagutviklingen innenfor markedsføring.
Målsettingen er at våre kandidater skal arbeide for de beste bedriftene og kunne kvalifisere til lederstillinger hos disse. Vi etterlever vår målsetning ved å fokusere forskningsbasert undervisning formidlet på en læringseffektiv måte i alle våre programmer.
Et av Europas største fagmiljøer i markedsføring
Institutt for markedsføring er et av Europas største fagmiljøer i markedsføring, med en stab på 49 faglige ansatte. Andelen internasjonale faglige er 50 %. Vi rekrutterer aktivt internasjonalt for å ligge i forskningsfronten. Gjennom dette anstrenger vi oss for å være en attraktiv rådgiver og samarbeidspartner for norske og internasjonale virksomheter.
Forskningen og undervisningen dekker et bredt spekter av ledelsesutfordringer næringslivet møter i dagens markeder, og instituttets faglige publiserer i anerkjente internasjonale vitenskapelige marketing-journaler.
Flere av artiklene er publisert i journaler som inngår i de viktige rangeringene til Financial Times og ABS (Chartered association of business schools). Instituttets forskning har satt store og viktige spor i markedsføringsfaget og i årenes løp har mange av forskningsartiklene blitt klassikere innenfor fagfeltet. I tillegg publiseres det ny forskning fra våre faglige i et høyt tempo.
Kvaliteten på forskningen og undervisningen gjenspeiles også i en rekke priser og utmerkelser instituttets faglige har mottatt gjennom årene.
Instituttets forskningskompetanse
Forskningen ved institutt for markedsføring skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans. Dette får vi til gjennom tett samarbeid med en rekke norske og internasjonalt ledende bedrifter og gjennom et stort internasjonalt forskernettverk.
- Marketing Strategy - hovedfokus rundt markedsorientert ledelse, CRM, kunderelasjoner, salg, lønnsomhet, markedsføringskanaler, innovasjon og entreprenørskap og internasjonal markedsføring
- Consumer Behavior - hovedfokus rundt kjøpsatferd, psykologi, og motiver til kjøp samt rasjonell og irrasjonell atferd rundt disse handlingene.
- Marketing Modeling - hovedfokus rundt empiriske analyser, modellering, og økonometriske analyser av kjøpsatferd og bedrifters lønnsomhet. Faglige i denne disiplinen er eksperter i å anvende og systematisere eksisterende bedriftsdata og markedsdata inn i beslutningsmodeller.
Bachelor- og masterstudier, executiveutdanning og doktorgrad
Institutt for markedsføring tilbyr undervisningsprogrammer på alle nivåer:
- Bachelor i markedsføringsledelse, Bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring og Bachelor i International Management
- Master of Science i strategisk markedsføringsledelse
- Executive Master of Management-programmene i Markedsorientert forretningsstrategi og Identitet og merkevarebygging
- Doktorgradsutdanning i marketing
-
Torsdag 13. Februar 2020 - TV2 Matkontrollen
FØLER SEG LURT: – De greiene her har ikke gått forbi en multemyr engang!
-
Søndag 2. Februar 2020 - Adresseavisen
Influensere reklamerer for dem. Norske firmaer tjener millioner på dem. Men virker skjønnhetspillene? Eksperter mener produktene ikke virker slik reklamen lover.
-
Tirsdag 21. Januar 2020 - BI Business Review
Klima, innvandring og rettigheter er god butikk på Wall Street
-
Fredag 3. Januar 2020 - BI Business Review
Alle taper på priskrig
Kalender
Vi har foreløpig ingen planlagte aktiviteter.
Møt professor Bendik M. Samuelsen
-
BI Business Review
Bærekraft tiltrekker seg flere kunder
Bedrifter som leverer på bærekraftige innovasjoner blir belønnet med flere nye kunder og økt…
-
BI Business Review
Mest leste saker i 2020
Matindustriraid fra skatteparadis, effekten av lederes humør, hvordan lede fra hjemmekontoret og…
-
BI Business Review
Sansene kontrollerer lommeboka
Et streif av duft, en stor mannlig butikkansatt som står ved inngangen, hva har de til felles? De…
-
BI Business Review
Ledertypene som påvirker selskapers resultater og innovasjonsevne
Burde vi ansette lederen med militær bakgrunn eller den som hopper i fallskjerm på fritiden?
-
BI Business Review
Årets Black Friday: Et tveegget sverd
Så er den her igjen. Elsket og hatet. Handelsdagenes sorte får.
-
BI Business Review
Gode eksempler og tillit til eksperter trumfer tvang og restriksjoner
Bruk av trusler, straff og restriksjoner kan føre til motmakt som skaper konflikter og undergraver…
-
BI Business Review
De skjulte budskapene bak Halloween-godteriet vårt
Trodde du skriften, fargen og emballasjen til favorittgodteriet ditt er helt tilfeldig valgt ut? –…
-
BI Business Review
Amazon til Sverige - Enemy at the Gates?
Norsk varehandel føler seg truet av at Amazon rykker nærmere. Men dette selskapet er ikke den…