Institutt for markedsføring
Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Forskningen skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans.
2023
-
onsdag 1. mars 2023 - BI Business Review Vi må bevare de mest attraktive selskapene
Regjeringen ønsker at Vy skal ta over Flytoget. Samtidig har DNB kjøpt opp Sbanken. Begge beslutningene ser bort fra hva kundene mener er best.
2022
-
tirsdag 29. mars 2022 - BI Business Review The tiny Trump in all of us
A new study proposes why people are impolite when interacting with customer services.
-
torsdag 20. januar 2022 - BI Business Review Bærekraftig forbruk, hvorfor er det så vanskelig?
Lytt til podkast: Hvordan kan vi bli mer bærekraftige klesforbrukere? Det er mye informasjon der ute om bærekraft, og den endrer seg stadig. Derfor er det lett å være usikker på hva som er gode bærekraftige valg.
-
tirsdag 4. januar 2022 - BI Business Review Hvorfor Angelina Jolie kan få deg til å spise mer insekter
Ikke fristet av en melorm-burger eller gresshoppe-energibar? Kjendiser kan øke viljen vår til å spise insekter, ifølge en ny studie.
2021
-
fredag 17. desember 2021 - BI Business Review Tok bærekraftarbeidet til norske bedrifter en pandemi-pause?
Stadig flere kunder klarer ikke å vurdere bedrifter i forhold til den sosiale, økonomiske eller miljømessige dimensjonen av bærekraft.
-
onsdag 15. desember 2021 - BI Business Review Når og hvorfor virker innholdsmarkedsføring?
I reklamebransjen snakker man ofte om at det er viktig å skape engasjement. Problemet er at vi varierer sterkt i viljen og evnen til å la oss påvirke.
-
fredag 1. oktober 2021 - BI Business Review Hva kan Nortura lære av Walmart?
Mer tilsyn er ikke veien til bedre dyrevelferd.
2020
-
torsdag 13. februar 2020 - TV2 Matkontrollen FØLER SEG LURT: – De greiene her har ikke gått forbi en multemyr engang!
Matkontrollen (TV 2): Etiketten fryder av bilder og lovord om multer plukket i vakre Nord-Norge. Men det er ikke hele sannheten. Tone Bekke føler seg lurt, og hun er slett ikke alene. Matkontrollen har sett nærmere på Multedrops fra Arctic Candy, som skal være «sukkerfrie drops med friske multer håndplukket i Nordiske skoger».
-
tirsdag 21. januar 2020 - BI Business Review Klima, innvandring og rettigheter er god butikk på Wall Street
Engasjement i saker utenfor kjernevirksomhet som klimaendringer, menneskerettigheter og likekjønnet ekteskap har en positiv effekt på børsnoterte selskapers aksjekursutvikling på Wall Street, ifølge en masteroppgave om bedriftsaktivisme fra BI.
-
fredag 3. januar 2020 - BI Business Review Alle taper på priskrig
Lokkeprising er kanskje det eldste trikset innen dagligvarebransjen. Ikke minst i julesesongen, som vi nettopp har lagt bak oss.
2019
-
mandag 4. november 2019 - BI Business Review Værstyrte forbrukere
At solskinn og behagelige temperaturer gjør oss positive, mens kulde- og mørketid gjør oss mer dystre, er det mange som kjenner seg igjen i. Men hva sier forskning egentlig om forholdet mellom vær og hvordan vi oppfører oss?
-
torsdag 19. september 2019 - Dagbladet Lothepus får lov - Pondus-pils får nei
Designet var klart, men Pondus-skaperen kunne blitt tvunget til å legge ned bladet, dersom ølet nådde butikkhyllene. En rekke kjendiser og merkevarer har de siste åra kastet seg inn i alkoholmarkedet med egne produkter. Morten Ramm, Lothepus og selveste Reodor Felgen er blant dem som har inntatt hyllene på Vinmonopolet med sine egne brennevin- og ølmerker. Sigurd Wongraven, frontfigur i metalbandet Satyricon, var tidlig ute med å lansere sin egen vin i 2010, og har dratt inn millionbeløp på salget. Men det er på ingen måte fritt fram for kjendisene som ønsker å utvikle drikkevarer som baserer seg på kjente merkevarer, ifølge Bergens Tidende.
-
fredag 23. august 2019 - Tekninsk ukeblad tu.no Foredrag på jobben? Her er 9 råd for å vinne over angsten og publikum
BI-lektor og forfatter Nina Vogt Ronæs lager seg alltid to ulike manuskript-varianter, som hun pugger utenat. Nina Vogt Ronæs er forfatter av den ferske boka Muntlig formidling, sammen med kollega Tor Haugnes, og hun har en god del øvelse i å snakke foran forsamlinger: Jobben hennes er å holde forelesninger som høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI.
-
torsdag 22. august 2019 - Kampanje - En «grønn» merkevare kan ikke redde konsernet, hvis alt annet bak er pil råttent
Bærekraft er et av temaene når Kampanjeskolen inviterer til et nytt høstsemester.
-
mandag 12. august 2019 - NRK «Fattig student»-boken utsolgt før den kom i butikkhyllene
7000 eksemplarer av «Fattig Student»-boken ble revet vekk fra lageret allerede dagen før den kom i butikkhyllene. Markedsføringslektor mener boka treffer en trend i tiden.
-
fredag 26. juli 2019 - Shifter Hva skal barnet hete? Appear.in fikk hjelp av navneskaperen til Google, LEGO og Coca-Cola
Å navngi et selskap er noe av det vanskeligste man gjør, forteller Heydays-medgründer Mathias Haddal Hovet. Her er ekspertenes råd.
-
torsdag 25. juli 2019 - p4.no Varmt vær gjør oss aggressive
Varmt vær gjør at vi bruker mer penger og blir mer aggressive. Folk tar mindre gjennomtenkte besluntinger når det er varmt, sier Nina Marianne Iversen, professor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI til NRK. Og det er få grader i temperaturøkning som skal til før forbruket øker. Det er hetebølge i Europa for tiden, og det er satt en rekke varmerekorder bare i dag.
-
torsdag 25. juli 2019 - krsby.no INSTAGRAM SKJULER LIKERKLIKK I EN TESTPERIODE: SLIK REAGERER LOKALE INFLUENSERE
I disse dager kjører Instagram en internasjonal test hvor appen skjuler antall likerklikk for å minske presset for brukere. Hvis tiltaket kommer til Norge vil det påvirke flere influensere på Sørlandet.
-
torsdag 7. februar 2019 - Innomag Opphavsrett på nett: - Her er det mange gråsoner
Du ønsker skape litt oppmerksomhet rundt et 17. mai-arrangement, og finner et bilde på Google av en fin kake. Men har du egentlig lov til å bruke det? Svaret er mest sannsynlig nei. Men dette har skapt utfordringer for blogger og kakebaker Anne-Brith Davidsen, som hver mai finner sitt kakebilde spredt både av privatpersoner og store bedrifter som vil ønske en god 17. mai. For det fine kakebildet er det hun som har opphavsrett på.
2018
-
tirsdag 4. desember 2018 - Magma SPREDNING AV DELINGSTJENESTER - Hva påvirker delingsatferd?
Interessen for og utbredelsen av delingstjenester har økt de siste ti årene. I mange bransjer utvikles nye, innovative løsninger som benytter delingsøkonomiens prinsipper, og som samtidig utfordrer etablerte aktører. Tross den økte interessen for delingstjenester viser flere studier at bruken av slike tjenester har et varierende omfang.
-
søndag 25. november 2018 - Tønsbergs Blad Emilie lever av sosiale medier: Tjener opptil 10.000 kroner per bilde på Instagram
2014: Nedbrutt mobbeoffer. 2018: En av Norges mest populære influencere som deler hverdagen sin med over en million følgere på sosiale medier. Emilie Paulsen ble utsatt for nettmobbing hvor intime bilder og videoer ble ufrivillig spredt på nettet. Hun fikk angst og var redd for å gå i offentligheten. I august 2014 kom vendepunktet. Hun ønsket å bli husket som en annen, og slå tilbake mot hetsen.
-
søndag 4. november 2018 - Forskning.no Hvor mye kan du stole på hotell-anmeldelser på nettet?
Mange av oss tror det er viktig å sjekke tidligere gjesteanmeldelser når vi bestiller hotell. Men er vi egentlig så gode til å vurdere om de er troverdige?
-
torsdag 27. september 2018 - Kampanje BI-studenter lærer om CRM
- Vi er forundret over at Ole Janzso har så liten innsikt i hva nyutdannede har av kompetanse, svarer BI.
-
søndag 23. september 2018 - NRK Bonden har skapt sin egen identitet med dette plagget
De er å se over alt. Bøndene har lagt sin elsk på T-skjortene og genserne det står tydelig «bonde» på.
-
fredag 31. august 2018 - NRK Bruker rekordsum på egen burger-meny og reklamekampanjer til «Skjelvet»
Plakater, tv-reklamer og egen meny på Burger King. Produsentene har brukt en rekordsum for å gi storfilmen «Skjelvet» en av de største norske kinolanseringene noensinne. En nødvendig risiko, mener ekspertene.
-
fredag 27. juli 2018 - Dagbladet Kim tjener mer enn presidenten
Kim Kardashian fikk 500 000 dollar for ett Instagram-innlegg.
-
mandag 23. juli 2018 - Dagbladet Forskere avslører nordmenns kjøkken- og mattabber: Professor: - Uvaner på kjøkkenet gjør nordmenn syke
Et forskningsprosjekt skal kartlegge hvordan nordmenns kjøkkenvaner og -uvaner gjør oss syke.
-
onsdag 11. juli 2018 - NTB Cannabis i kokkeshow skaper reaksjoner
På Netflixs nye kokkeshow lærer eksperter publikum å lage mat med marihuana. Actis frykter at cannabisbransjen i USA får stadig sterkere innflytelse i Norge.
-
mandag 2. juli 2018 - DN Jernia fortsetter å tape penger: - Det er de beste røde tallene vi har hatt
Jernia har slitt med å tjene penger de siste årene, det gjorde de heller ikke i 2017. Nå satser kjeden på kvalitet og service- og spår overskudd allerede neste år.
-
søndag 3. juni 2018 - Dagbladet Mastercard i fotball-VM - Mastercards VM-kampanje refses
Brasils landslagstrener kritiserer kortgiganten. MasterCard har vært en av Brasils hovedsponsorer siden 2012. Nå har kortselskapet provosert med en oppsiktsvekkende kampanje.
-
torsdag 3. mai 2018 - TV2 Volvo har Norges mest fornøyde kunder
Går helt til topps i Norsk Kundebarometer 2018.
-
fredag 13. april 2018 - NRK Ikke tilfeldig hva som dukker opp når du søker etter universitet på Google
Norske universiteter bruker i overkant av 16 millioner på å lokke til seg studenter før årets søknadsfrist. Konkurransen om studentene er tøff og det er stor forskjell på hvor mye penger universitetene bruker på markedsføring.
-
onsdag 21. mars 2018 - abc nyheter Dumt å skrote Statoil-navnet?
Det er gode argumenter for et nytt fremtidsrettet navn. Men, kunne ikke Statoil valgt en litt mer tiltalende språklig blomst enn Equinor? skriver Lars Olsen.
-
onsdag 21. mars 2018 - E24 Tror passasjerene fnyser av Norwegians pengetrøbbel
Investorene straffer Norwegian hardt. Skal passasjerene gjøre det samme, må pengeknipen vedvare og ramme flytilbudet, mener eksperter.
-
mandag 19. mars 2018 - BI Business Review Dumt å skrote Statoil-navnet?
Det er gode argumenter for et nytt fremtidsrettet navn. Men, kunne ikke Statoil valgt en litt mer tiltalende språklig blomst enn Equinor? skriver Lars Olsen.
-
torsdag 1. mars 2018 - NRK Selger varer etter få sekunder på Instagram
Bilder av nyankomne varer som legges ut på sosiale medier, frister kunder så mye at de kjøper plagget i kommentarfeltet. Markedsføring i sosiale medier vil vokse stort i fremtiden, mener ekspert.
-
onsdag 14. februar 2018 - forskning.no Menn gir gaver på Valentinsdagen for å oppnå fordeler i parringsmarkedet
Forskeren forteller: Valentinsdagen i Norge er styrt av handelens markedsføring. Samtidig rører dagen ved våre dypeste biologiske drifter. Valentinsdagen har økt i popularitet i Norge de siste årene.
-
torsdag 18. januar 2018 - Ryanair med nye håndbagasjeregler
Nå må du betale ekstra for å ta med vanlig kabinkoffert inn på flyet.
-
torsdag 18. januar 2018 - Dette er ikke Gets Facebook-side, det bare ser sånn ut
Nå skal Get på nett. Hittil har misfornøyde kunder fått råde grunnen alene.
-
onsdag 17. januar 2018 - BI Business Review Hva markedsføring er
Mange har en mening om markedsføring. Ikke alle vet hva det er, skriver Lars Erling Olsen og Adrian Peretz.
-
onsdag 10. januar 2018 - Youtube - et mediehus uten redaktør?
NRK P2, Ekko - et aktuelt samfunnsmagasin som sendes hverdager og lørdager
2017
-
fredag 22. desember 2017 - abc nyheter Når julemelken hyler
Markedsføring av melk er en kunst. Kjøper vi mer melk fra Tine når melkekartongene pyntes til jul?
-
søndag 17. desember 2017 - BI Business Review Når julemelken hyler
Markedsføring av melk er en kunst. Kjøper vi mer melk fra Tine når melkekartongene pyntes til jul?
-
tirsdag 7. november 2017 - Bruk kompetansen din når du tar samfunnsansvar!
I etterdønningene fra finanskrisen ser en ny form for samfunnsansvar (CSR) dagens lys. For å gjenopprette tilliten til kapitalismen som system og til selskapene har samfunnsansvar fått et skjerpet fokus.
-
lørdag 28. oktober 2017 - Dagbladet Eksperter om Kronprinsparets fond: «Samrøre, bytteforhold og rolleblanding»
Hemmeligholder givere av 8,6 millioner
-
mandag 23. oktober 2017 - Aftenposten Tre råd til REMA 1000
Hva kan gjøres for å bringe REMA 1000 ut av dødsskyggens dal? Vi tilbyr tre råd.
-
søndag 22. oktober 2017 - Byas I disse butikkene pruter kundene på dagligvarene
Utenlandske dagligvarebutikker forteller om kunder som flere ganger prøver å få ned sluttsummen på kassalappen. - Blir det for ille, må jeg be kunden om å gå. Det har skjedd, sier Gadi Topkara.
-
fredag 20. oktober 2017 - Dusken.no Billie Jean får deg til å kjøpe mer
Er du en av dem som liker å høre på rask musikk når du er ute på handletur? Er du på studentbudsjett bør du kanskje tenke deg om to ganger.
-
onsdag 18. oktober 2017 - Dagens Perspektiv Blikk for bedre beslutninger
Ledere som tegner bilder av nettverkene sine, blir satt i stand til å ta bedre strategiske beslutninger, Morten H. Abrahamsen og Lars Huemer ved BI.
-
tirsdag 17. oktober 2017 - abc nyheter Forsker om effekten av #metoo: – Det må mer til for å skape endringer
Flere har den siste tiden delt vonde historier om seksuell trakassering og overgrep under emneknaggen #metoo. Men det må ofte mer til for å skape endringer enn en slik kampanje, mener en forsker.
-
tirsdag 10. oktober 2017 - abc nyheter Johnsrud Sundby: – Jeg kan ha gått glipp av millioner
33-åringen velger å prioritere familien overfor sosiale medier.
-
søndag 8. oktober 2017 - NRK Slik rekrutterer bransjen
Nettverkssalgsbransjen vokser som aldri før, og rekrutterer med suksesshistorier, kjempesjekker og retorikk.
-
mandag 11. september 2017 - Adresseavisen Valgkampens nye storarena:
Mener politikerne bruker riktige kanaler, men galt språk
-
søndag 3. september 2017 - Forskning.no Forbrukere blir lurt av fargen på produktene
Et synsbedrag får oss til å tro at produkter i kraftige farger rommer mer enn de med dusere farger. Kaffekopper, kofferter og møbler i rødt, brunt og lilla ble testet. Vi tror at vi får mer for pengene om varen har en kraftig farge.
-
onsdag 28. juni 2017 - TV2 Ny Snapchat-funksjon: Dette vil politiet at du skal gjøre
I forrige uke lanserte bildedelingstjenesten Snapchat en helt ny funksjon som lar deg se hvor vennene dine befinner deg.
Les mer
Ekspert på sosiale medier og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, tror mange vil ønske den nye Snapchat-funksjonen velkommen.
– I stor grad er slike tjenester mer til glede og nytte enn motsatt. Men det finnes alltid noen tilfeller der personlig informasjon du har lagt igjen etter deg kan bli misbrukt, sa hun til TV 2
-
tirsdag 20. juni 2017 - Magma Hvordan lykkes med reklame på Facebook?
I denne artikkelen redegjør vi for hvordan bedrifter bør jobbe for å lykkes med reklame på Facebook. En undersøkelse blant brukere av Facebook viser at de fleste er negative til reklame på Facebook og er bekymret for at Facebook skal misbruke personlig informasjon.
-
fredag 9. juni 2017 - P4 Skolen bør lære unge å ta ansvar
Skolene burde lære barn og unge å ta ansvar for egne handlinger, det mener Nina Ronæs, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI. Unge føler de blir utsatt for gruppepress, blant annet gjennom reklame. Ronæs sier til avisen Vårt Land at barn burde lære å være bevisst på konsekvensene av valgene de tar. Hun mener unge må være klar over at det er de som må bestemme selv, uansett om de blir utsatt for press.
-
fredag 9. juni 2017 - NRK radio De nye dagligvaretrendene
Er du en av mange som har fått dagligvarer eller middagsretter levert rett til døra? Mathandel og middagsplanlegging er i endring. Plutselig kan vi kjøpe oss fri fra det. Hva gjør dette med hverdagen vår og hvordan blir framtida for de store matvarekjedene? Nitimen har invitert professor i markedsføring ved BI, Bendik Samuelsen, for å få svar på dette og mere til.
-
torsdag 1. juni 2017 - NRK radio Eldre og sosiale medier
Vår frokostgjest i NRK er Cecilie Staude, høyskolelektor på Handelshøyskolen BI, om eldre og sosiale medier.
-
tirsdag 30. mai 2017 - NRK radio Reklame i sosiale medier
Kulturnytt - radio. Professor Bendik Samuelsen om reklame i sosiale medier.
-
torsdag 25. mai 2017 - Aftenposten En gang skulle Obos bygge billige boliger for folk flest. I dag bygger de luksusleiligheter og tjener milliarder
Nylig gikk en Obos-leilighet for 26 millioner. Direktøren for det hele, Daniel Siraj, har ingen betenkeligheter med å bygge for de rike.
Les mer
Professor i markedsføring på BI, Bendik Samuelsen, er selv Obos-medlem og beboer. Men han sliter med å se hvordan selskapet skiller seg fra hvilken som helst annen boligutvikler.
-
søndag 21. mai 2017 - TV2 «Spesialtilpasset» kjønn og livsstil – nesten identisk innhold
Disse ulike multivitaminene, som skal være spesielt tilpasset mann, kvinne, 50+ og sport, inneholder nesten det samme. – En kvinne kan like gjerne ta pillen for menn, sier professor.
-
torsdag 18. mai 2017 - TV2 Ikke gå i hotell-fella
TV 2 hjelper deg har sett nærmere på søkemotorene Hotels.com, Booking.com og Expedia.no. Ved å søke på ti hoteller daglig i én uke, og sammenlikne søkeresultatene med hotellenes egne hjemmesider har vi oppdaget flere feller det kan være lett å gå i.
-
mandag 15. mai 2017 - DN Her er selskapene kundene liker minst
Finn.no og Flytoget er favoritter hos kundene, men her er selskapene som faller mest i kundetilfredshet.
-
mandag 15. mai 2017 - BI Business Review Finn.no og Flytoget begeistrer kundene
Finn.no og Flytoget har begge Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2017. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
-
torsdag 4. mai 2017 - Dagbladet Nå kommer Lothepus-ølet.
Men eksperten er skeptisk: - Blir overrasket om dette blir en salgssuksess Tror Hansa går for å selge mer av sine egne produkter enn suksess med Lothepus-ølet.
-
torsdag 27. april 2017 - NRK Vil ha slutt på "lokkekjøp"
Flere partier vil ha en slutt på såkalte «lokkekjøp», der man får med en gratis vare, om man kjøper en annen.
-
mandag 24. april 2017 - E 24 Etter å ha slitt med milliardunderskudd over flere år, skal elektronikk-kjeden Expert nå få ny identitet og gjenoppstå under navnet Power.
Fornuftig med navnebytte når nytt konsept lanseres, men likevel en krevende endring, mener varehandel-ekspert. Etter å ha slitt med milliardunderskudd over flere år, skal elektronikk-kjeden Expert nå få ny identitet og gjenoppstå under navnet Power.
-
fredag 21. april 2017 - NRK Bruker «Skam»-sitater uten tillatelse
Kleskjeden Gina Tricot bruker sitater fra «Skam» på klærne de selger. – Dette kan være misbruk av NRK og «Skam», mener NRKs advokat.
-
fredag 7. april 2017 - Dagsavisen På fisketur til Beijing
Norsk laks STUPTE fra 94 til 4 prosent markedsandel i Kina etter fredsprisutdelingen i 2010. Nå er målet at kineserne skal kjøpe norsk laks for 10 milliarder i 2025.
-
onsdag 5. april 2017 - bi.no BI samarbeid med et av Kinas toppuniversiteter
Handelshøyskolen BI styrker sin internasjonale posisjon, og inngår avtale om utdanningssamarbeid med Tsinghua University i Beijing. Dette er et av Kinas fremste universiteter, som ligger høyt på internasjonale rangeringer.
-
mandag 3. april 2017 - Stavanger Aftenblad Titter du på mobiltelefonen hele tiden? Da kan det være lurt å følge disse rådene
Er du på mobiltelefonen hele tiden? Fortvil ikke. Her gir ekspertene sine beste tips for å få deg tilbake til det virkelige liv.
-
torsdag 30. mars 2017 - Hartstad Tidende Heller ikke på dette punktet er noen i nærheten av Rosenborg
Det er ikke likes, men engasjement som er viktig for at klubbene lykkes på sosiale medier. - Det er viktig å være der publikum er.
-
onsdag 29. mars 2017 - Dagbladet Pizza Grandiosa - den ukjente historien
Dagbladet kan nå avsløre historien som gjorde at frossenpizzaen i 1980 for første gang ble innført i Norge.
-
tirsdag 28. mars 2017 - Dagbladet Avokadoproduksjonen i Chile skader miljøet
Avokado fjernes fra danske butikker etter avsløringer: - Måtte ta affære
-
onsdag 22. mars 2017 - Kampanje Butikk-gründere til topps i Årets markedsfører
Dagligvarebutikken Kolonial.no kåret til Årets markedsfører 2016. Prisen ble delt ut på Mesh under arrangementet MFO Case.
Les mer
Faglig ansvarlig i juryen, Bendik Samuelsen trekker følgende årsaker til at han valgte å gå for Kolonial.no som vinner. - Det som vippet for meg, var nok blant annet at dette er et case som viser effekter gjennom stor bredde i virkemiddelbruk, ikke bare kommunikasjon. Det er også et case fra en liten virksomhet som utfordrer store, tunge bransjeaktører. Det er en virksomhet som håndterer bratt vekst uten å gå på trynet, sier Samuelsen.
-
mandag 20. mars 2017 - Budstikka Russemamma (50) tar nettet med storm
Sunniva Borge har forberedt seg på datterens russetid i over ett år. Men først da hun begynte å blogge om temaet, tok det helt av.
Les mer
-
onsdag 15. mars 2017 - Dagbladet Norsk flaskevann selges for sjokkpris (kr 840 flaska!): - Er ikke noe dilldall tappet fra springen
Svalbardi Norges dyreste flaskevann
-
tirsdag 14. mars 2017 - BI Business Review Tror reklamen virker, kaster bort millioner
Annonsører kaster bort millioner av kroner på reklame i mediekanaler som ikke virker.
-
tirsdag 14. mars 2017 - NRK Nordland Advarer mot å tilby gratis konsultasjon for plastisk kirurgi på sosiale medier
Den private helseaktøren Aleris kjører en Facebook-kampanje hvor de tilbyr gratis konsultasjon for plastisk kirurgi. – Unge som sliter med selvbildet kan bli lokket til å operere seg, advarer ekspert.
-
tirsdag 14. mars 2017 - NRK Nordland Reklamerer med gratis konsultasjon
Unge som sliter med selvbilde kan bli lokket til å operere seg. Radiosending fra NRK Nordland. Intervjuobjekt: Cecilie Staude.
-
torsdag 9. mars 2017 - Dagbladet McDonald's leverer på døra - og ypper til kamp
Ekspertene tror at nettsalget av mat vil øke til mellom fire og ti milliarder kroner innen 2020. Enten du er singel eller en del av en kjernefamilie, foretrekker glutenfritt eller ukesmenyer fulle av bugnende grønnsaker, mye smak og få kalorier, er drøssevis av tilbud få klikk unna.
-
onsdag 8. mars 2017 - Dagens Næringsliv Feiltolkning av reklameeffekt
Annonsører kaster bort millioner av kroner på reklame i mediekanaler som ikke virker.
-
onsdag 1. mars 2017 - Dagbladet Donald Trump og sosiale medier
Dette er Trumps dobbeltliv på sosiale medier: - Helt bevisst. På Twitter raser Donald Trump mot alt og alle. På Instagram er han USAs koselige bestefar.
-
torsdag 16. februar 2017 - Dagens Næringsliv Snapper til seg eldre kvinner
Det startet som en ungdomskanal. Nå har én million nordmenn over 40 år en Snapchatprofil.
-
onsdag 15. februar 2017 - BI Business Review Kelneren som får deg til å velge usunt
Utseendet til servitøren kan avgjøre om du velger sunn eller usunn mat, og det uten at du er klar over det.
-
fredag 3. februar 2017 - Nationen Matkjedene ser deg
Dagligvarebransjens lojalitetsprogrammer gir forbrukerne rabatter. Er det dagligvare- bransjen eller forbrukerne som får mest for pengene ?
-
torsdag 2. februar 2017 - DinSide Mikrofiberklut og vann vasket renere enn Jif-sprayer
TV 2 hjelper deg har testet rengjøringsprayer fra Jif opp mot mikrofiberklut og vann. Resultatet overrasker. Denne artikkelen er levert av TV2 hjelper deg.
-
fredag 13. januar 2017 - NRK Rema 1000 tar selvkritikk
Mye negativ omtale har skadet Rema 1000, innrømmer matvarekjeden. Men høyskolelektor Nina Ronæs fra Institutt for markedsføring på BI, er ikke helt enig. Hun tror Rema 1000 har styrket merkevaren.
-
fredag 13. januar 2017 - Dagbladet Nye barer og restauranter i Oslo 2017
Ragnhild Silkoset, professor og Dean Executive ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, har sett gjennom Dagbladets liste av nye steder og noteterer at mange har et smalt konsept hvor de bevisst fokuserer på en nisje.
2016
-
mandag 12. desember 2016 - Magma Klagehåndtering i norske bedrifter
Klagehåndtering i norske bedrifter er ikke noe å skryte av. Dette gir seg utslag i lav tilfredshet med klagehåndtering blant kundene, noe tall fra Norsk Kundebarometer tydelig viser. Dette er slett ikke bra for bunnlinjen og framtidsutsikteten for norske bedrifter.
-
torsdag 22. september 2016 - Dagens Næringsliv To digitale reklamefeller
Digital reklame er ikke så enkelt og effektivt som mange har trodd. Vi peker på to typer usikkerhet som bidrar til å svekke effekten.
-
fredag 3. juni 2016 - BI Business Review Misliker reklame på Facebook
-
fredag 20. mai 2016 - BI Business Review Kjøper seg samfunnsansvar med ansattes pensjon
-
torsdag 19. mai 2016 - BI Business Review Tema: Hvordan ta bedre beslutninger
-
tirsdag 3. mai 2016 - BI Business Review Tema: Markedsføring
-
onsdag 9. mars 2016 - BI Business Review Bankkundene vil fortsatt ha personlig service
2015
-
fredag 30. oktober 2015 - BI Business Review Vanskelig å få til samarbeid om du er ego
-
fredag 5. juni 2015 - BI Business Review Tema: Business i sosiale medier
2014
-
onsdag 8. oktober 2014 - BI Business Review Motpoler gjør det best i forhandlinger
-
mandag 29. september 2014 - BI Business Review Customers who redeem their rewards in loyalty programs buy more
-
torsdag 11. september 2014 - BI Business Review Fire drivkrefter for suksess i utlandet
-
tirsdag 2. september 2014 - BI Business Review Når det lønner seg å være norsk