Institutt for markedsføring
Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Forskningen skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans.
Institutt for markedsføring ved BI har forskere i den absolutte toppklassen. Forskningen skaper løsninger for bedrifter, utvikler teorier, og den har relevans.
Regjeringen ønsker at Vy skal ta over Flytoget. Samtidig har DNB kjøpt opp Sbanken. Begge beslutningene ser bort fra hva kundene mener er best.
A new study proposes why people are impolite when interacting with customer services.
Lytt til podkast: Hvordan kan vi bli mer bærekraftige klesforbrukere? Det er mye informasjon der ute om bærekraft, og den endrer seg stadig. Derfor er det lett å være usikker på hva som er gode bærekraftige valg.
Ikke fristet av en melorm-burger eller gresshoppe-energibar? Kjendiser kan øke viljen vår til å spise insekter, ifølge en ny studie.
Stadig flere kunder klarer ikke å vurdere bedrifter i forhold til den sosiale, økonomiske eller miljømessige dimensjonen av bærekraft.
I reklamebransjen snakker man ofte om at det er viktig å skape engasjement. Problemet er at vi varierer sterkt i viljen og evnen til å la oss påvirke.
Mer tilsyn er ikke veien til bedre dyrevelferd.
Matkontrollen (TV 2): Etiketten fryder av bilder og lovord om multer plukket i vakre Nord-Norge. Men det er ikke hele sannheten. Tone Bekke føler seg lurt, og hun er slett ikke alene. Matkontrollen har sett nærmere på Multedrops fra Arctic Candy, som skal være «sukkerfrie drops med friske multer håndplukket i Nordiske skoger».
Engasjement i saker utenfor kjernevirksomhet som klimaendringer, menneskerettigheter og likekjønnet ekteskap har en positiv effekt på børsnoterte selskapers aksjekursutvikling på Wall Street, ifølge en masteroppgave om bedriftsaktivisme fra BI.
Lokkeprising er kanskje det eldste trikset innen dagligvarebransjen. Ikke minst i julesesongen, som vi nettopp har lagt bak oss.
At solskinn og behagelige temperaturer gjør oss positive, mens kulde- og mørketid gjør oss mer dystre, er det mange som kjenner seg igjen i. Men hva sier forskning egentlig om forholdet mellom vær og hvordan vi oppfører oss?
Designet var klart, men Pondus-skaperen kunne blitt tvunget til å legge ned bladet, dersom ølet nådde butikkhyllene. En rekke kjendiser og merkevarer har de siste åra kastet seg inn i alkoholmarkedet med egne produkter. Morten Ramm, Lothepus og selveste Reodor Felgen er blant dem som har inntatt hyllene på Vinmonopolet med sine egne brennevin- og ølmerker. Sigurd Wongraven, frontfigur i metalbandet Satyricon, var tidlig ute med å lansere sin egen vin i 2010, og har dratt inn millionbeløp på salget. Men det er på ingen måte fritt fram for kjendisene som ønsker å utvikle drikkevarer som baserer seg på kjente merkevarer, ifølge Bergens Tidende.
BI-lektor og forfatter Nina Vogt Ronæs lager seg alltid to ulike manuskript-varianter, som hun pugger utenat. Nina Vogt Ronæs er forfatter av den ferske boka Muntlig formidling, sammen med kollega Tor Haugnes, og hun har en god del øvelse i å snakke foran forsamlinger: Jobben hennes er å holde forelesninger som høyskolelektor ved Institutt for markedsføring på BI.
Bærekraft er et av temaene når Kampanjeskolen inviterer til et nytt høstsemester.
7000 eksemplarer av «Fattig Student»-boken ble revet vekk fra lageret allerede dagen før den kom i butikkhyllene. Markedsføringslektor mener boka treffer en trend i tiden.
Å navngi et selskap er noe av det vanskeligste man gjør, forteller Heydays-medgründer Mathias Haddal Hovet. Her er ekspertenes råd.
Varmt vær gjør at vi bruker mer penger og blir mer aggressive. Folk tar mindre gjennomtenkte besluntinger når det er varmt, sier Nina Marianne Iversen, professor ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI til NRK. Og det er få grader i temperaturøkning som skal til før forbruket øker. Det er hetebølge i Europa for tiden, og det er satt en rekke varmerekorder bare i dag.
I disse dager kjører Instagram en internasjonal test hvor appen skjuler antall likerklikk for å minske presset for brukere. Hvis tiltaket kommer til Norge vil det påvirke flere influensere på Sørlandet.
Du ønsker skape litt oppmerksomhet rundt et 17. mai-arrangement, og finner et bilde på Google av en fin kake. Men har du egentlig lov til å bruke det? Svaret er mest sannsynlig nei. Men dette har skapt utfordringer for blogger og kakebaker Anne-Brith Davidsen, som hver mai finner sitt kakebilde spredt både av privatpersoner og store bedrifter som vil ønske en god 17. mai. For det fine kakebildet er det hun som har opphavsrett på.
Interessen for og utbredelsen av delingstjenester har økt de siste ti årene. I mange bransjer utvikles nye, innovative løsninger som benytter delingsøkonomiens prinsipper, og som samtidig utfordrer etablerte aktører. Tross den økte interessen for delingstjenester viser flere studier at bruken av slike tjenester har et varierende omfang.
2014: Nedbrutt mobbeoffer. 2018: En av Norges mest populære influencere som deler hverdagen sin med over en million følgere på sosiale medier. Emilie Paulsen ble utsatt for nettmobbing hvor intime bilder og videoer ble ufrivillig spredt på nettet. Hun fikk angst og var redd for å gå i offentligheten. I august 2014 kom vendepunktet. Hun ønsket å bli husket som en annen, og slå tilbake mot hetsen.
Mange av oss tror det er viktig å sjekke tidligere gjesteanmeldelser når vi bestiller hotell. Men er vi egentlig så gode til å vurdere om de er troverdige?
- Vi er forundret over at Ole Janzso har så liten innsikt i hva nyutdannede har av kompetanse, svarer BI.
De er å se over alt. Bøndene har lagt sin elsk på T-skjortene og genserne det står tydelig «bonde» på.
Plakater, tv-reklamer og egen meny på Burger King. Produsentene har brukt en rekordsum for å gi storfilmen «Skjelvet» en av de største norske kinolanseringene noensinne. En nødvendig risiko, mener ekspertene.
Kim Kardashian fikk 500 000 dollar for ett Instagram-innlegg.
Et forskningsprosjekt skal kartlegge hvordan nordmenns kjøkkenvaner og -uvaner gjør oss syke.
På Netflixs nye kokkeshow lærer eksperter publikum å lage mat med marihuana. Actis frykter at cannabisbransjen i USA får stadig sterkere innflytelse i Norge.
Jernia har slitt med å tjene penger de siste årene, det gjorde de heller ikke i 2017. Nå satser kjeden på kvalitet og service- og spår overskudd allerede neste år.
Brasils landslagstrener kritiserer kortgiganten. MasterCard har vært en av Brasils hovedsponsorer siden 2012. Nå har kortselskapet provosert med en oppsiktsvekkende kampanje.
Går helt til topps i Norsk Kundebarometer 2018.
Norske universiteter bruker i overkant av 16 millioner på å lokke til seg studenter før årets søknadsfrist. Konkurransen om studentene er tøff og det er stor forskjell på hvor mye penger universitetene bruker på markedsføring.
Det er gode argumenter for et nytt fremtidsrettet navn. Men, kunne ikke Statoil valgt en litt mer tiltalende språklig blomst enn Equinor? skriver Lars Olsen.
Investorene straffer Norwegian hardt. Skal passasjerene gjøre det samme, må pengeknipen vedvare og ramme flytilbudet, mener eksperter.
Det er gode argumenter for et nytt fremtidsrettet navn. Men, kunne ikke Statoil valgt en litt mer tiltalende språklig blomst enn Equinor? skriver Lars Olsen.
Bilder av nyankomne varer som legges ut på sosiale medier, frister kunder så mye at de kjøper plagget i kommentarfeltet. Markedsføring i sosiale medier vil vokse stort i fremtiden, mener ekspert.
Forskeren forteller: Valentinsdagen i Norge er styrt av handelens markedsføring. Samtidig rører dagen ved våre dypeste biologiske drifter. Valentinsdagen har økt i popularitet i Norge de siste årene.
Nå må du betale ekstra for å ta med vanlig kabinkoffert inn på flyet.
Nå skal Get på nett. Hittil har misfornøyde kunder fått råde grunnen alene.
Mange har en mening om markedsføring. Ikke alle vet hva det er, skriver Lars Erling Olsen og Adrian Peretz.
NRK P2, Ekko - et aktuelt samfunnsmagasin som sendes hverdager og lørdager
Markedsføring av melk er en kunst. Kjøper vi mer melk fra Tine når melkekartongene pyntes til jul?
Markedsføring av melk er en kunst. Kjøper vi mer melk fra Tine når melkekartongene pyntes til jul?
I etterdønningene fra finanskrisen ser en ny form for samfunnsansvar (CSR) dagens lys. For å gjenopprette tilliten til kapitalismen som system og til selskapene har samfunnsansvar fått et skjerpet fokus.
Hemmeligholder givere av 8,6 millioner
Hva kan gjøres for å bringe REMA 1000 ut av dødsskyggens dal? Vi tilbyr tre råd.
Utenlandske dagligvarebutikker forteller om kunder som flere ganger prøver å få ned sluttsummen på kassalappen. - Blir det for ille, må jeg be kunden om å gå. Det har skjedd, sier Gadi Topkara.
Er du en av dem som liker å høre på rask musikk når du er ute på handletur? Er du på studentbudsjett bør du kanskje tenke deg om to ganger.
Ledere som tegner bilder av nettverkene sine, blir satt i stand til å ta bedre strategiske beslutninger, Morten H. Abrahamsen og Lars Huemer ved BI.
Flere har den siste tiden delt vonde historier om seksuell trakassering og overgrep under emneknaggen #metoo. Men det må ofte mer til for å skape endringer enn en slik kampanje, mener en forsker.
33-åringen velger å prioritere familien overfor sosiale medier.
Nettverkssalgsbransjen vokser som aldri før, og rekrutterer med suksesshistorier, kjempesjekker og retorikk.
Mener politikerne bruker riktige kanaler, men galt språk
Et synsbedrag får oss til å tro at produkter i kraftige farger rommer mer enn de med dusere farger. Kaffekopper, kofferter og møbler i rødt, brunt og lilla ble testet. Vi tror at vi får mer for pengene om varen har en kraftig farge.
I forrige uke lanserte bildedelingstjenesten Snapchat en helt ny funksjon som lar deg se hvor vennene dine befinner deg.
Les mer
Ekspert på sosiale medier og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude, tror mange vil ønske den nye Snapchat-funksjonen velkommen.
– I stor grad er slike tjenester mer til glede og nytte enn motsatt. Men det finnes alltid noen tilfeller der personlig informasjon du har lagt igjen etter deg kan bli misbrukt, sa hun til TV 2
I denne artikkelen redegjør vi for hvordan bedrifter bør jobbe for å lykkes med reklame på Facebook. En undersøkelse blant brukere av Facebook viser at de fleste er negative til reklame på Facebook og er bekymret for at Facebook skal misbruke personlig informasjon.
Skolene burde lære barn og unge å ta ansvar for egne handlinger, det mener Nina Ronæs, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI. Unge føler de blir utsatt for gruppepress, blant annet gjennom reklame. Ronæs sier til avisen Vårt Land at barn burde lære å være bevisst på konsekvensene av valgene de tar. Hun mener unge må være klar over at det er de som må bestemme selv, uansett om de blir utsatt for press.
Er du en av mange som har fått dagligvarer eller middagsretter levert rett til døra? Mathandel og middagsplanlegging er i endring. Plutselig kan vi kjøpe oss fri fra det. Hva gjør dette med hverdagen vår og hvordan blir framtida for de store matvarekjedene? Nitimen har invitert professor i markedsføring ved BI, Bendik Samuelsen, for å få svar på dette og mere til.
Vår frokostgjest i NRK er Cecilie Staude, høyskolelektor på Handelshøyskolen BI, om eldre og sosiale medier.
Kulturnytt - radio. Professor Bendik Samuelsen om reklame i sosiale medier.
Nylig gikk en Obos-leilighet for 26 millioner. Direktøren for det hele, Daniel Siraj, har ingen betenkeligheter med å bygge for de rike.
Les mer
Professor i markedsføring på BI, Bendik Samuelsen, er selv Obos-medlem og beboer. Men han sliter med å se hvordan selskapet skiller seg fra hvilken som helst annen boligutvikler.
Disse ulike multivitaminene, som skal være spesielt tilpasset mann, kvinne, 50+ og sport, inneholder nesten det samme. – En kvinne kan like gjerne ta pillen for menn, sier professor.
TV 2 hjelper deg har sett nærmere på søkemotorene Hotels.com, Booking.com og Expedia.no. Ved å søke på ti hoteller daglig i én uke, og sammenlikne søkeresultatene med hotellenes egne hjemmesider har vi oppdaget flere feller det kan være lett å gå i.
Finn.no og Flytoget er favoritter hos kundene, men her er selskapene som faller mest i kundetilfredshet.
Finn.no og Flytoget har begge Norges mest fornøyde kunder, og vinner Kundetilfredshetsprisen 2017. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
Men eksperten er skeptisk: - Blir overrasket om dette blir en salgssuksess Tror Hansa går for å selge mer av sine egne produkter enn suksess med Lothepus-ølet.
Flere partier vil ha en slutt på såkalte «lokkekjøp», der man får med en gratis vare, om man kjøper en annen.
Fornuftig med navnebytte når nytt konsept lanseres, men likevel en krevende endring, mener varehandel-ekspert. Etter å ha slitt med milliardunderskudd over flere år, skal elektronikk-kjeden Expert nå få ny identitet og gjenoppstå under navnet Power.
Kleskjeden Gina Tricot bruker sitater fra «Skam» på klærne de selger. – Dette kan være misbruk av NRK og «Skam», mener NRKs advokat.
Norsk laks STUPTE fra 94 til 4 prosent markedsandel i Kina etter fredsprisutdelingen i 2010. Nå er målet at kineserne skal kjøpe norsk laks for 10 milliarder i 2025.
Handelshøyskolen BI styrker sin internasjonale posisjon, og inngår avtale om utdanningssamarbeid med Tsinghua University i Beijing. Dette er et av Kinas fremste universiteter, som ligger høyt på internasjonale rangeringer.
Er du på mobiltelefonen hele tiden? Fortvil ikke. Her gir ekspertene sine beste tips for å få deg tilbake til det virkelige liv.
Det er ikke likes, men engasjement som er viktig for at klubbene lykkes på sosiale medier. - Det er viktig å være der publikum er.
Dagbladet kan nå avsløre historien som gjorde at frossenpizzaen i 1980 for første gang ble innført i Norge.
Avokado fjernes fra danske butikker etter avsløringer: - Måtte ta affære
Dagligvarebutikken Kolonial.no kåret til Årets markedsfører 2016. Prisen ble delt ut på Mesh under arrangementet MFO Case.
Les mer
Faglig ansvarlig i juryen, Bendik Samuelsen trekker følgende årsaker til at han valgte å gå for Kolonial.no som vinner. - Det som vippet for meg, var nok blant annet at dette er et case som viser effekter gjennom stor bredde i virkemiddelbruk, ikke bare kommunikasjon. Det er også et case fra en liten virksomhet som utfordrer store, tunge bransjeaktører. Det er en virksomhet som håndterer bratt vekst uten å gå på trynet, sier Samuelsen.
Sunniva Borge har forberedt seg på datterens russetid i over ett år. Men først da hun begynte å blogge om temaet, tok det helt av.
Les mer
Svalbardi Norges dyreste flaskevann
Annonsører kaster bort millioner av kroner på reklame i mediekanaler som ikke virker.
Den private helseaktøren Aleris kjører en Facebook-kampanje hvor de tilbyr gratis konsultasjon for plastisk kirurgi. – Unge som sliter med selvbildet kan bli lokket til å operere seg, advarer ekspert.
Unge som sliter med selvbilde kan bli lokket til å operere seg. Radiosending fra NRK Nordland. Intervjuobjekt: Cecilie Staude.
Ekspertene tror at nettsalget av mat vil øke til mellom fire og ti milliarder kroner innen 2020. Enten du er singel eller en del av en kjernefamilie, foretrekker glutenfritt eller ukesmenyer fulle av bugnende grønnsaker, mye smak og få kalorier, er drøssevis av tilbud få klikk unna.
Annonsører kaster bort millioner av kroner på reklame i mediekanaler som ikke virker.
Dette er Trumps dobbeltliv på sosiale medier: - Helt bevisst. På Twitter raser Donald Trump mot alt og alle. På Instagram er han USAs koselige bestefar.
Det startet som en ungdomskanal. Nå har én million nordmenn over 40 år en Snapchatprofil.
Utseendet til servitøren kan avgjøre om du velger sunn eller usunn mat, og det uten at du er klar over det.
Dagligvarebransjens lojalitetsprogrammer gir forbrukerne rabatter. Er det dagligvare- bransjen eller forbrukerne som får mest for pengene ?
TV 2 hjelper deg har testet rengjøringsprayer fra Jif opp mot mikrofiberklut og vann. Resultatet overrasker. Denne artikkelen er levert av TV2 hjelper deg.
Mye negativ omtale har skadet Rema 1000, innrømmer matvarekjeden. Men høyskolelektor Nina Ronæs fra Institutt for markedsføring på BI, er ikke helt enig. Hun tror Rema 1000 har styrket merkevaren.
Ragnhild Silkoset, professor og Dean Executive ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI, har sett gjennom Dagbladets liste av nye steder og noteterer at mange har et smalt konsept hvor de bevisst fokuserer på en nisje.
Klagehåndtering i norske bedrifter er ikke noe å skryte av. Dette gir seg utslag i lav tilfredshet med klagehåndtering blant kundene, noe tall fra Norsk Kundebarometer tydelig viser. Dette er slett ikke bra for bunnlinjen og framtidsutsikteten for norske bedrifter.
Digital reklame er ikke så enkelt og effektivt som mange har trodd. Vi peker på to typer usikkerhet som bidrar til å svekke effekten.