-

Lytt til podkast: Hvordan kan vi bli mer bærekraftige klesforbrukere?

Det er mye informasjon der ute om bærekraft, og den endrer seg stadig. Derfor er det lett å være usikker på hva som er gode bærekraftige valg.

Vaner vonde å vende

For å bli mer bærekraftige, må vi være motivert, søke god kunnskap og stå i endringene over tid. Men som forbrukere har vi mange etablerte vaner som gjør det utfordrende å endre oss.

Dessverre er det mye som tyder på at vi forbrukere tar valg basert på andre kriterier enn bærekraft.

- Eksempelvis kjøper vi en jakke fordi den er fin, ikke fordi den er bærekraftig. Vi ser også på prisen og velger det som er enkelt her og nå. Da oppleves det som er smart for jorden og fremtidige generasjoner ikke like viktig, selv om vi egentlig er opptatt av bærekraft, forklarer Tarje Gaustad som forsker på forbrukeradferd. 

Bærekraftig klesforbruk

I denne episoden av Oppgradert undersøker BI studentene Marte og Gloria spesielt hvordan vi kan bli mer bærekraftige forbrukere av klær. Klesindustrien er en av de mest forurensende industriene i verden, mye fordi den produserer mye mer plagg enn det vi egentlig trenger.

Heldigvis finnes det bedrifter som utvikler mer bærekraftige alternativer, slik som klesutleiestjenesten Fjong. Selskapet tilbyr et klesabonnement til de som liker å variere hva de har på seg, men som vil slippe overfylte klesskap. Målet er å gjøre det enklere å leie enn å eie.

Hør om hvordan Fjong blitt mottatt av forbrukerne og få i tillegg gode råd om hvordan du kan bli en mer bærekraftig klesforbruker. 

 

 

Bli smartere med Oppgradert

Flinke folk forklarer verden ved hjelp av forskning.

BI-studentene Marte og Gloria har tatt oppdraget med å finne ut hvordan forskning blir brukt ute i verden, slik at alt det du ikke vet, men lurer på, blir besvart. Vi snakker med forskere og eksperter fra ulike sektorer og bransjer.

 

Kommentarer

Du kan også se alle nyheter her.
BI Business Review

Nyhetsbrev

Meld deg på for oppdaterte nyheter fra BI Business Review!

Meld på