Slik blir autentisitet lederens strategiske fortrinn i 2026
Når KI gjør det mulig å produsere mer tekst enn noen gang, blir evnen til å kommunisere klart, ekte og strategisk et stadig viktigere konkurransefortrinn.
- Starter:08:30, 14. januar 2026
- Slutter:10:00, 14. januar 2026
- Sted:Campus Oslo, A2-Red-14
- Påmeldingsfrist:13.01.2026 00:00
Når KI gjør det mulig å produsere mer tekst enn noen gang, blir evnen til å kommunisere klart, ekte og strategisk et stadig viktigere konkurransefortrinn. Autentisitet kan bli et av de mest verdifulle kjennetegnene for ledere i 2026, og året der virksomheter igjen tar tydeligere kontroll over egne budskap og sin språklige identitet.
Bakgrunnen for arrangementet er boken "CTRL+ALT. Strategisk, kreativt og praktisk – kunsten å skrive for virksomheter", skrevet av Øystein Bonvik i samarbeid med professor emerita Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI. Boken viser hvordan språk, tone og tydelighet påvirker kultur, retning og tillit.
I samtalen møter du Øystein Bonvik og Hanne Kjærnes. Kjærnes er markeds- og kommunikasjonsdirektør i Farmasiet.no og deler erfaringer fra en virksomhet som daglig balanserer tempo, kompleksitet, kanalvalg og behovet for klar og troverdig kommunikasjon. Sammen gir de et konkret innblikk i hvordan ledere kan arbeide mer bevisst med språk og innhold.
Samtalen ledes av Guro Sanden, og blir en uformell og innsiktsrik diskusjon om hvordan ledere kan bruke språk for å styrke kultur, tillit og retning.
Samtalen vil blant annet handle om hvordan:
- autentisitet kan bli et av lederes viktigste strategiske fortrinn i 2026
- KI påvirker hvordan budskap formes og tolkes
- ledere kan kommunisere på måter som styrker kultur og retning
- virksomheter kan bevare det ekte når tempoet øker
- språkvalg og tydelighet påvirker hvordan man lykkes internt og eksternt
Hanne Kjærnes
Hun har bred erfaring fra strategisk kommunikasjon, merkevarebygging og mediehåndtering, og har særlig kompetanse innen strategisk rådgivning, budskapsutvikling og kommunikasjon som bygger sterke merkevarer.
Øystein Bonvik
Han har i over 30 år rådgitt ledere som ønsker å utvikle klarere, mer autentisk og mer effektiv kommunikasjon. Han har skrevet åtte fagbøker om kommunikasjon og ledelse, og var i høst aktuell med boken "CTRL+ALT. Strategisk, kreativt og praktisk – kunsten å skrive for virksomheter».
Guro Sanden
Hun har blant annet jobbet som docent ved Göteborgs Universitet, adjunkt ved Aalborg Universitet, og postdoc ved Harvard University.
Guros forskning fokuserer på språk og kommunikasjon i multinasjonale selskaper, og forholdet mellom nasjonal språkpolitikk og selskapsrett. Hun har publisert i ledende internasjonale tidsskrifter som International Business Review og Nordic Journal of Linguistics.