BI-professorer vinner pris for pedagogisk innovasjon
30. mai 2025Christina Nerstad og Anton Gollwitzer har utviklet en helt ny måte å undervise evidensbasert ledelse på ved BI, ifølge juryen.
– Det er en ære å motta denne prisen. Jeg er også veldig takknemlig for at BI setter pris på pedagogisk innovasjon, spesielt nå som kunstig intelligens er i ferd med å endre hvordan vi både lærer og underviser, sier Gollwitzer. – Det er en stor glede, særlig fordi vi har fått til dette sammen som et team. Anerkjennelse som dette er veldig motiverende, og det gir inspirasjon til å fortsette å eksperimentere med nye ideer, legger Nerstad til.
De er begge professorer ved Institutt for ledelse og organisasjon på BI, og vinnere av BIs pris for pedagogisk innovasjon 2025.
– Et unikt bidrag
I kurset Motivational Science – Creating Work Motivation and Motivating Work Environments får studentene prøve seg som både forskere og praktikere. Studentene utvikler små eksperimenter som har til hensikt å øke folks motivasjon, og tester effekten på ekte deltakere digitalt.
«Foreleserne har virkelig vist hva pedagogisk innovasjon kan være», skriver juryen i sin begrunnelse.
– Studentene får praktisk erfaring med hele den kvantitative forskningsprosessen, og det er ekstra imponerende at Nerstad og Gollwitzer har fått til dette i en klasse med over 90 studenter. Måten dette er lagt opp på er også et unikt bidrag til å gjøre studentene klare for å skrive masteroppgave, sier Bendik Meling Samuelsen, prorektor for utdanning ved BI.
Svært fornøyde studenter
Studentene gir også gode tilbakemeldinger på kurset og det de beskriver som et engasjerende læringsmiljø. De trekker frem den tydelige koblingen mellom forskning, teori og praksis, og den gode stemningen i klasserommet. Musikk og håndhilsning er blant grepene Nerstad og Gollwitzer har brukt for å gjøre undervisningen mer personlig.
– Det har vært et viktig mål for oss at studentene opplever motivasjon – ikke bare lærer om det – gjennom både innholdet og måten kurset blir gjennomført på. Den positive samhandlingen med studentene har vært en viktig suksessfaktor. De er engasjerte, bidrar med god energi i klasserommet og er viktige bidragsytere til det gode læringsmiljøet, sier Nerstad.
Foreleserne får også skryt for hvordan de lærer bort teorien. De bruker ofte referanser fra popkultur og egne erfaringer for å gjøre stoffet enklere å huske og forstå.
– Det fantastiske samarbeidet mellom Christina og meg har vært helt avgjørende. Av og til møter man en kollega som deler den samme lidenskapen for det pedagogiske, og da begynner virkelig ideene å boble! Det har også vært viktig for oss å tørre å tenke utenfor boksen og det vanlige undervisningsopplegget. Vi hadde et stort ønske om å utfordre hvor mye man kan få til i et kort kurs med mange studenter, sier Gollwitzer.
Nerstad forklarer at de også har tatt i bruk kunstig intelligens for å hjelpe studentene med å bli bedre på å skrive akademisk. Underveis i kurset kan studentene få tilbakemeldinger via et spesialtilpasset oppsett i verktøyet Ed Discussion AI.
– Et viktig mål er å hjelpe studentene med å tydeliggjøre sine teoretiske bidrag – noe mange synes er vanskelig når de skal lære å skrive akademisk. Verktøyet er instruert til å ikke lage innhold for dem, men hjelper dem heller med å utvikle egne ideer, tenke kritisk og styrke sin akademiske stemme.
Årets jurymedlemmer
- Line Lervik-Olsen, instituttleder ved Institutt for markedsføring på BI
- Jan Kudlica, førsteamanuensis ved Institutt for datavitenskap og analyse på BI, og en av fjorårets vinnere
- Steven Tran, Head of Academics i BIs studentorganisasjon
- Ørjan Flygt Landfall, seniorrådgiver ved BIs læringssenter
Fakta om prisen
- Prisen gis til en kursansvarlig eller et undervisningsteam som har gjort et fremragende arbeid med faglig utvikling gjennom utviklingen, planleggingen, gjennomføringen og evalueringen av sitt kurs.
- Prisen deles ut årlig.
- Vinnerne får 25 000 kroner, som kan brukes på seminarer eller teambygging.