Fire nye meritterte undervisere ved BI

20. august 2025

Fire BI-forelesere får den prestisjefylte statusen som merittert underviser, på bakgrunn av deres kompetanse og evne til å levere fremragende undervisning.

Mark Brown, Ragnhild Silkoset, Hakim Lyngstadås og Benedicte Brøgger.

Det er andre gang i historien at BI utnevner meritterte undervisere, etter at de første fem ble annonsert i 2023. Alle fire, som har vært gjennom en omfattende søknads- og evalueringsprosess, har dokumentert at de har jobbet systematisk over tid med læring og undervisning.

Komiteen landet til slutt på å tildele tittelen, som på engelsk er kjent som Excellent Teacher Practitioner, til dosent Mark Brown fra Institutt for kommunikasjon og kultur, professor Benedicte Brøgger fra Institutt for kommunikasjon og kultur, førsteamanuensis Hakim Lyngstadås fra Institutt for regnskap, revisjon og foretaksøkonomi, og professor Ragnhild Silkoset fra Institutt for markedsføring.

– Dette er kolleger som virkelig bidrar til å fremme en kultur for læring og innovasjon på campus, forankret i forskning og deres erfaring innen sitt fagområde. Våre meritterte undervisere representerer de beste av de beste, og bidrar direkte til BIs strategiske ambisjon om å levere enestående læringsopplevelser, sier Thomas Hoholm, prorektor for fagressurser ved BI.

– Verdens beste jobb 

– Jeg ser på tittelen som et isfjell. Studentene ser toppen, det vil si selve forelesningen der og da. Men det er all jobben under overflaten som utgjør forskjellen – det systematiske arbeidet med læringsdesign, vurderingsformer, kontinuerlig forbedring og tilbakemeldingskultur, sier Ragnhild Silkoset.

Hun anser anerkjennelsen som en bekreftelse på at dette langsiktige og ofte usynlige arbeidet har en verdi. Ikke bare for studentene, men også for å løfte undervisning som faglig virksomhet på BI. Ifølge Silkoset er målet å skape livslang nysgjerrighet gjennom gode læringsøyeblikk i klasserommet. Der vektlegger hun å stimulere både faglig nysgjerrighet, trygghet og kritisk tenkning.

– Gode læringsøyeblikk er når jeg treffer hjertet, at studentene opplever at temaene angår dem, at de må engasjere seg og utforske nye perspektiver. Når tidligere studenter, mange år senere, deler hvordan undervisningen har hatt betydning for dem, vet jeg at jeg har fått muligheten til å gjøre en varig forskjell og at jeg har verdens beste jobb.

– En ære 

– Å bli anerkjent som merittert underviser er en dyp personlig ære for meg, da det bekrefter mitt engasjement og innsats for å støtte studentene på deres vei mot å bli morgendagens arbeidstakere og ledere, sier Hakim Lyngstadås, som til daglig jobber ved BIs campus i Trondheim.

Han mener studentenes motivasjon for læring styrkes når de klarer å knytte pensum til deres egne liv, interesser og erfaringer.

– Mange studenter får aha-opplevelser når de ser at prinsippene for bedriftsøkonomi har klare paralleller til sine egne liv, enten de skal lage seg et personlig budsjett eller forsøke å tjene penger som influensere.

– Motiverende 

– Tittelen betyr mye. Å skrive søknaden var krevende, men også givende fordi jeg måtte tenke grundig gjennom hva jeg egentlig holder på med og hvorfor når jeg underviser. Nå er jeg glad og stolt over at innsatsen er blitt anerkjent av andre folk som virkelig vet hva jobben går ut på. Det er motiverende. At det følger pensjonsgivende lønnsøkning med gjør jo anerkjennelsen enda mer verdifull, sier Benedicte Brøgger.

Men hva er viktig for Brøgger når det skal skapes magiske læringsøyeblikk i klasserommet?

– Den oppskriften skulle jeg gjerne hatt! Slike øyeblikk oppstår spontant. Det kan være en opplevelse av at studentene skjønner alt jeg sier og at jeg skjønner dem. Det kan være en plutselig rungende latter i hele salen eller en intens diskusjon om et faglig spørsmål. Det viktige for meg er uansett å være godt forberedt og at jeg er åpen for dynamikken i klasserommet, selv når alt ikke går etter planen.

– Læringsmuligheter, ikke læringsøyeblikk 

– Det er hyggelig, jeg har fått mange positive tilbakemeldinger fra kolleger, og fru Brown vil nok vite hva de ekstra pengene kan brukes til. Men jeg kjenner for mange dyktige mennesker som har søkt og blitt avvist til å ta ordet fremragende (Excellent) seriøst. Jeg er fortsatt den samme velmenende foreleseren som famler rundt i det mørket det er å skulle forstå studentlæring, sier Mark Brown.

Han understreker samtidig at det er studentene som skaper de fremragende læringsøyeblikkene. Hans jobb som foreleser handler heller om å skape fremragende læringsmuligheter. Og den sistnevnte oppgaven er i konstant endring.

– Nå lager jeg videoer om hvordan man kan nærme seg det å løse et problem, og vi bruker læringsassistenter (studenter som hjelper studenter, red.anm.) til å gi individuelle tilbakemeldinger. I høst kjører vi et pilotprosjekt hvor vår AI-baserte «Bizcombot» skal gi studentene skriftlig tilbakemelding på en oppgave!

Om merittert underviser-ordningen på BI: 

  • I 2022 besluttet BI å innføre et system for å utnevne meritterte undervisere, i tråd med BIs strategi og Stortingsmelding 16, som omhandler det å tilby oppdatert og relevant utdanning som motiverer til læring og gjennomføring.
  • En merittert underviser (Excellent Teacher Practitioner) er en foreleser som viser et engasjement utover det vanlige når det kommer til systematisk arbeid med undervisning og læring. Disse kollegene er viktige bidragsytere til utviklingen av en god læringskultur, forankret i forskning og erfaring innen sitt fagområde.
  • I 2023 ble BIs første meritterte undervisere utnevnt.
  • Meritterte forelesere får en lønnsøkning på NOK 30.000, i tillegg til NOK 20.000 som er øremerket for pedagogisk utvikling i undervisning.
  • Årets komité ble ledet av Nina Veflen (BI) og besto for øvrig av Jan Ubøe (NHH), Espen Andersen (BI), Rune Hjelsvold (NTNU), Birgitte Grøgaard (BI) og studentrepresentant Marthe Sørvaag Hanssen (BISO).  

Del artikkelen:

Du kan også se alle nyheter her .