<--
Godt og blandet

4 ting du gikk glipp av under årets karrieredagene

Er ikke første året på universitetet altfor tidlig å tenke på en karriere? Faktisk er det visse ting du kan gjøre, selv i det første året, som vil gi deg en betydelig fordel senere - og mye kunne du gjøre over en snau uke under Karrieredagene på BI Oslo 14-16 September.

Karrieredagene ved Handelshøyskolen BI er blant Nordens største karrieredager. Bedrifter har en unik mulighet til å komme i kontakt med og rekruttere fra et bredt spekter av kunnskapsrike studenter.

Enten du er førsteårsstudent eller har studert på BI i fire år, så er Karrieredagene (KD) den perfekte muligheten til å gjøre jakten på din ideelle karriere til en morsom og lærerik opplevelse. Samtidig kan KD være arenaen hvor du kom i kontakt med din fremtidige arbeidsgiver.

KD.jpgSå, uten videre, les videre for å få med deg mine fire «takeaways» fra årets KD på BI Oslo.

 Leadership, empowered by innovation


Karrieredagene i sin helhet fokuserte i år på hvordan innovasjon og teknologi kan påvirke morgendagens næringsliv. Åtte ledende virksomheter i næringslivet holdt eksklusive foredrag om deres arbeid med innovasjon og hvordan dette muliggjorde dem å bli ledere i sin bransje.

Og med et slikt tema er det naturlig at fremtredende næringslivstopper fra bransjeledere som Innovasjon Norge, XXL, Orkla, Deloitte og PwC alle hadde sitt å si under forrige ukes foredrag.

Helle Øverbye er stabsdirektør for mennesker og teknologi i Innovasjon Norge, er utdannet sivilingeniør og startet sin karriere som en IT-konsulent. Hun ble raskt mer opptatt av hvordan vi bruker teknologi enn hvordan vi lager den.

«Arbeidet skjer i en divisjon vi kaller Mennesker og Teknologi, fordi folkene er viktigst, og vi trenger samspillet med teknologi for å løse utfordringene. Ved å samle både HR, det man tradisjonelt ville kalt IT, samt forretningsutvikling under samme paraply, tror vi at vi kan øke farten i utviklingen», sa Helle Øverbye til de lyttende BI-studentene.

KD line-up.jpgI det verdenssamfunnet gradvis forsøket å komme seg tilbake til en noenlunde normalisert hverdag i lys av covid-19, så vil nok næringslivet merke en varig forandring i arbeidslivet og organisasjonskultur.

Pål Wibe, CEO i XXL ASA, og Jaan Ivar Semlitsch, Konsernsjef i Orkla ASA, hadde begge refleksjoner om hvordan covid-19 har påvirket sine respektive bedrifter og hvordan det var å lede organisasjonene sine gjennom turbulente tider som det samfunnet har vært igjennom det siste året.

«Vi lever i en verden som er i en konstant endring, med pandemi, "Code Red" for menneskeheten, nye generasjoner av arbeidstakere, fremtidens arbeidsplass og industriens fjerde revolusjon», sa Camilla Flatum, leder for Deloitte Consulting Norge.

Camilla Flatum ga BI studenter innsyn i hva Deloittes forskning sier om hva som er viktig for ledere i dag og i årene som kommer, samt delte en rekke personlige erfaringer om det samme temaet.

En av tingene som ble dratt frem var viktigheten knyttet til at ledere bør forsøke å følge den digitale utviklingen i samfunnet ved å ta i bruk digitale løsninger og søke hjelp til videreutvikling av egne ferdigheter.

Hvordan skille deg ut i rekrutteringsprosesser


Deloitte deltok også på karrieredagene som arrangør av case intervju. Caseintervjuer er ofte en del av rekrutteringsprosessen, og brukes av mange bedrifter for å se hvilke kandidater som skiller seg fra de andre kandidatene.

Seniorkonsulent Hanne Celine Tandberg og konsulent Fredrik Hasselgård, begge fra Deloitte, ledet studentene gjennom grunnleggende teori om caseløsning og hvordan du burde forberede deg til ansettelsesprosesser hvor caseløsning er den del av intervjuet.

Hanne og Fredrik har tidligere laget og holdt caseintervjuer for både nye og erfarne Deloitte rekrutteringsprosesser, og delte derfor også noen praktiske eksempler og erfaringer med de som møtte opp på caseintervju.

Studenter kunne også bryne seg på, eller bare lytte til, et liveintervju med Live Wilhelmsen fra Gjensidige. Her kunne studenter få mer innsikt i hva som er forventet av dem under intervju i større selskap som Gjensidige og høre på tilbakemeldingene som ble gitt til studenten som ble intervjuet av Live.

Bilde karrieredagene.jpgMed inspirasjon følger ofte motivasjon. Karrieredagene er ofte et viktig hjelpemiddel for studenter, hvor de kan samle mye erfaring, tips, råd og inspirasjon på ett og samme sted. Men også personlige historier, som Javad Mushtaq sin reise for å bli Norges beste økonomistudent, kan motivere andre studenter.

Javad fortalte sin personlige historie om hvordan han klarte å holde fokuset sitt og prestere under press. Historien tok studentene gjennom hans reise og veivalg fra begynnelsen som avisbud, til Norges beste økonomistudent i 2010 og vinner av Harvard Business School MOC prisen i 2011, og nå nyligere leder av MinMentor og nestleder for EAT.

Helt til slutt under karrieredagene hadde en av Karrieredagene sine samarbeidspartnere, Future Media Group Norge, et foredrag hvor studentene kunne høre om forhandlinger i det virkelige liv, hvordan dette knyttes opp imot forhandlingsteori og tips om hvordan de kan bli best i forhandlinger.  

Graduateland


På grunn av restriksjonene knyttet til Covid-19 ble Karrieredagene 2021 avholdt i partnerskap med Graduateland, hvor 48 bedrifter deltok. Blant annet Dfind, Pareto Securities, NorgesGruppen, DNV, Yara, BDO, Bain & Company, Accenture, Cisco, Equinor, Handelsbanken og mange flere.

Graduateland var helt nytt for min del, men jeg finner det alltid morsomt å jobbe litt med CVen, så jeg registrerte meg ganske raskt for dette!

Graduateland ga mulighet for å ha en interaksjon med HR og andre roller i bedriftene man fant interessante, enten det var via virtuelle firmaboder eller direktesendte chat- og videosamtaler.

Bedriftene hadde også mulighet til å laste opp en presentasjon om organisasjonen sin og presentere ledige stillinger, internships, mulige prosjektoppgaver og mer.

De studentene som ønsket å dele sin CV og bruke ekstra tid på å få den til å skinne CV har nok hatt en god opplevelse med dette arrangementet, ikke minst åpnet opp flere karrieremuligheter.

 Ingen KD uten konkurranser og vareprøver


For den mer rutinerte BI-studenten vet man hva man skal se etter under BISO sine arrangement. Spesielt under KD har konkurransepremier og goodie bags vært et tradisjonsrikt trekkplaster for deltakerne.

Årets KD var ikke annerledes. Produktsponsorer som El Camino, 7 Up, Cutters, Adam og Eva, Sørlandschips, VITA, Fangene på Fortet, Follestad og BigBite sto alle for at de som var påmeldt foredragene var med i trekningen av spennende premier. I tillegg ble det gitt ut produkter under foredraget.

Så med det kan man altså si at årets KD er komplett!

Se foredraget til FMG Norge under: