Bærekraftig markedsføring
I dette kurset får du innsikt i temaene bærekraft og det grønne skiftet, og du lærer hvordan du kan markedsføre virksomheter som satser på bærekraft i produktutvikling og innovasjon.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
- Nettstudier
- Se timeplan
Hvorfor Bærekraftig markedsføring?
Det grønne skiftet er over i en ny fase. De politiske målene er satt og produkter og tjenester erstattes av mer bærekraftige alternativ. Fremtidens kunder trekkes mot virksomheter som ønsker å bidra til en positiv endring i verden. Samtidig påvirker teknologi og endring i medievaner kjøpsreisen, og innvirker på hvilke spørsmål og følelser kunden opparbeider seg i de ulike fasene frem mot å ta en beslutning. Det stiller nye krav til markedsføring som må gjenspeiles i tydelig verdikommunikasjon, ved å informere, påvirke, gi råd og hjelpe kunden til å velge bærekraftige løsninger.
Emneoversikt:
- Globale utfordringer og FNs Bærekraftsmål
- Bærekraft som forretningsfordel og konkurransekraft
- Bærekraftige forretningsmodeller og Grønn strategi
- Teknologiens rolle i bærekraftig markedsføring
- Den digitale kundereisen
- Kommunikasjon og markedsføring i det grønne skifte - fra holdningsendring til adferdsendring
- Klimakommunikasjon, psykologiske barrierer og løsninger
- Strategisk budskapsutvikling – hvordan kommunisere for legitimitet, økt bevissthet og engasjement
- Kommunikasjonsplattformer og sosiale nettverk, involvering, engasjement og spredning
- Etiske problemstillinger og drivkrefter/risikoområder som skaper usikkerhet og må tas hensyn til
Praktisk informasjon
-
Dette kurset er på 7,5 studiepoeng. Kurset kan brukes som frie studiepoeng i en Bachelor of Management. Kurset er obligatorisk for Bachelor i Markedsføringsledelse.
Nettstudier: Kurset gjennomføres som en kombinasjon av webinarer, temabaserte videoer og andre relevante læringsaktiviteter.
Vi anbefaler å forberede deg til webinarer for best mulig faglig utbytte (min 60-90 minutter). Total arbeidsmengde for et kurs à 7,5 studiepoeng er ca 200 timer. -
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset. Du kan også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Les mer om opptakskravene for dette kurset.
-
Det forutsettes at studentene har MRK 3414 Markedsføringsledelse eller tilsvarende kunnskaper.
-
Kurset avsluttes med innlevering av en prosjektoppgave som teller 100 % av karakteren. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre studenter. Med besvarelsen skal det legges ved en egenevaluering fra hver kandidat eller gruppe. Egenevalueringen skal gi en kortfattet beskrivelse av kandidatens/gruppens læringsutbytte, samt et begrunnet karakterforslag.
-
Undervisningsspråket er på norsk. Engelskspråkelige gjesteforelesere kan forekomme.
Pensumlitteratur på engelsk forekommer.
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Fakturering: Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester. Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
Se Priser ved Handelshøyskolen BI for fullstendig oversikt.Finansiering: Studiekontrakten inngås med deg og ikke din arbeidsgiver selv om arbeidsgiver betaler for studiet. Studiet er godkjent for tildeling av støtte fra Statens lånekasse for utdanning etter reglene for høyere og annen utdanning.
-
- Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring.
Timeplan
Nettstudier: høst 2022
Studiestart nettstudier: Mandag 22. august (felles åpning av alle digitale klasserom på itslearning).
Alle kurs har individuelle webinartidspunkter gjennom hele semesteret.
Søknadsfrist: Opptak gjennomføres frem til studiestart 22. august. Det anbefales å søke senest en uke før studiestart. Søknader etter studiestart vurderes individuelt.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Pris: 12 825 kr
- Nettstudier