-

Introduksjon

Kurset er målrettet for studenter innenfor markedsførings- og økonomirelaterte fagområder som ønsker innsikt og forståelse i sentrale områder innenfor varehandelsledelse.

Temaene i kurset er bygget opp rundt en helhet som omfatter sentrale områder innenfor etablering, organisering og drift av en butikk.

Kursets innhold

  • Detaljhandelen, detaljistbransjer, profiler, formater, eierstrukturer og kjeder
  • Forbrukeratferd og markedssegmentering med vekt på informasjonsbasert relasjonsbygging med kunden
  • Markedsstrategi og strategisk analyse
  • Sortimentsopplevelsen
  • Prisopplevelsen
  • Lokaliseringsbeslutninger ut fra kjøpssituasjoner og faktabaserte beslutningssystemer
  • Detaljistens organisering og personalplanlegging
  • Butikkmedarbeiderens kompetanse og motivasjon
  • Detaljistens kundeservice
  • Personlig salg i detaljhandelen
  • Butikkutforming og butikken som markedsføringsmedium
  • Økonomiske nøkkeltall (kort innføring)
  • Svinnanalyse og -tiltak

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.