-
Norsk
-
KLS 3570
-
7.5 stp
Introduksjon
I dette kurset får studentene en innføring i de mediebaserte delene av underholdningsbransjene, inkludert film-, TV-, bok-, musikk- og spillbransjene. Kurset tar for seg kjennetegn ved disse bransjene og diskuterer disse opp mot tilstøtende bransjer. Underholdningsbransjene skaper verdi gjennom opplevelser som skaper nye følelser og gjenkjennelse hos publikum. Mediebaserte underholdningsprodukter er ofte komplekse i den betydning at de er resultat av samarbeid mellom mange aktører med kunstnerisk, teknisk og forretningsmessig bakgrunn. De er ikke knyttet til tid og sted på samme måte som live-bransjene, og digital teknologi har gjort underholdningsmarkedene tilnærmet grenseløse. I tillegg til å fokusere på de fem bransjene, inkluderer kurset perspektiver på underholdningsprodukter, markeder og forretningsmodeller, underholdningskonsum, branding og markedsføring, samt teknologiutvikling.
Kursets innhold
Film-, TV-, bok-, musikk- og spillbransjene: egenart og fellestrekk
Underholdningsproduktenes særtrekk og egenskaper
Markeder og forretningsmodeller for underholdning
Utviklingstrekk og endring i underholdningsbransjene
Påvirkningen ny teknologi har på underholdningsbransjene
Merkevarebygging og markedsføring
Underholdningskonsumet
Organisasjons- og samarbeidsformer
Forbehold
Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.