Introduksjon
Helt overordnet handler dette kurset om ulike former for kreative kompetanser som bedrifter og institusjoner kan benytte for å løse bestemte oppgaver og utfordringer, som konflikthåndtering, forbedring av organisasjonskultur eller idemyldring. Nytt de siste årene er at generativ kunstig intelligens kan utføre deler av det kreative arbeidet, og det pågår i dag en diskusjon om menneskelig versus KI-kreativitet som kurset tematiserer. Historisk har kreative kompetanser vært spesielt utbredt i kunstneriske og kreative profesjoner i bransjer som musikk, teater, billedkunst, design, litteratur mfl. Disse kompetansene benyttes for å lage kunstverk og kulturprodukter, men de kan også benyttes til å forbedre intern og ekstern kommunikasjon, endre organisasjonskultur, styrke produkt- og tjenesteinnovasjon i private bedrifter og offentlige institusjoner.
Bruk av kreativitet handler om å appellere til sanseapparatet vårt på en annen måte enn rasjonell argumentasjon og kommunikasjon gjør. Det betyr ikke at denne kreativiteten er mystisk eller irrasjonell; den forutsetter også spesifikk kunnskap, bestemte metoder og innlært håndverk – såkalte kompetanser. Kurset skiller mellom menneskeskapte, KI-lagde og KI-assisterte produkter og tjenester, og vi utforsker hvilke kreative kompetanser som egner seg best for hvilke formål i bestemte kontekster.
Vi beveger oss på ny kunnskapsgrunn. Dette er et kurs uten fasitsvar, men med mange viktige spørsmål.