Studier og kurs Norsk English
-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Kommunikasjon for ledere og organisasjoner

Introduksjon

Kommunikasjon har lenge vært viktig i organisasjoner, men Covid-19-pandemien, økningen i organisasjoners fokus på bærekraft, samt den voksende kompleksiteten og de ideologiske kløftene mellom internasjonale aktører, har raskt økt behovet for effektiv, reflektert, og etisk kommunikasjon. Det nye arbeidslivet, som har utviklet seg de siste tiårene, har snudd arbeidslivet på hodet og ført til enorme utfordringer for kommunikasjon mellom organisasjoner og medarbeidere. Denne endringen har skapt et press for å utvikle automatisering, samt økt bruk av digitale plattformer og digitale kommunikasjonsstrategier.

Veksten i fjernarbeid og desentraliserte team understreker nødvendigheten av tydelig og transparent internkommunikasjon. Det er viktigere enn noensinne at ledere og team lykkes med å utvikle en felles forståelse av felles mål. Først da kan de beslutte og utføre handlinger i fellesskap. Ledelse dreier seg i økende grad om å motivere, skape mening, tilpasse og forstå sine medarbeidere, men også om å være et forbilde i bruk av digitale verktøy. Medarbeidere må føle seg trygge og fleksible for å handle de omfattende endringene som følger med raske teknologiske endringer og usikkerheten i arbeidet sitt. Alt dette krever effektiv internkommunikasjon. Derfor investeres det store ressurser i kommunikasjon i organisasjoner. Jo flere som har kompetanse i hva de kommuniserer og hvordan de best kan forstå andre, desto bedre vil organisasjonen prestere.

For å styrke studentenes forståelse av effektiv ledelse har kurset til hensikt å gi grunnleggende innsikt i hvordan kommunikasjon fungerer og skaper lønnsomme organisasjoner. Kurset adresserer både kommunikasjon som mellommenneskelig samhandling på mikronivå (f.eks. konflikthåndtering, felles forståelse, effektive relasjoner) og kommunikasjon som strukturelle mekanismer på makronivå (f.eks. organisatoriske nettverk, makt og kommunikasjon, kommunikasjonskanaler). Studentene vil utvikle egne ferdigheter for å forstå, fungere, og lede bedre i organisasjoner.

Kursets innhold

Grunnleggende om kommunikasjon

  • Kommunikasjon og organisasjoner
  • Organisasjonsteori og kommunikasjon
  • Digital kommunikasjon i organisasjoner
  • Etisk kommunikasjon

Mikroperspektiv: Kommunikasjonsferdigheter

  • Kommunikasjon og ledelse
  • Toveis kommunikasjon og kommunikasjon som fremmer læring
  • Språk og retorikk
  • Krisekommunikasjon
  • Interaksjon mellom ledere og KI

Makroperspektiv: kommunikasjon i ulike kontekster

  • Mellommenneskelig kommunikasjon og kommunikasjon i grupper
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell kommunikasjon og mangfold
  • Kommunikasjon i endringsprosesser

Mikroområder: Tilnærminger og ferdigheter

  • Kommunikasjon og ledelse
  • Mellommenneskelig kommunikasjon
  • Kommunikasjon i grupper
  • Konflikthåndtering

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.