Forsikringshistorisk seminar
Senter for næringslivshistorie ved Institutt for rettsvitenskap og styring inviterer til seminar med utgangspunkt i bøkene om Gjensidiges og Storebrands historie som ble publisert i henholdsvis 2016 og 2017.
- Starter:08:15, 13. november 2017
- Slutter:16:30, 13. november 2017
- Sted:BI Campus Nydalen, Auditorium A2-045
- Kontakt:Britt-Mari Sletto (Britt-Mari.Sletto@bi.no)
Siktemålet med seminaret er å presentere og diskutere utvalgte temaer fra disse bedrifts- og bransjehistoriene sammen med enkelte dagsaktuelle vinklinger.
Ekberg, Espen og Christine Myrvang 2017: Ulykkens frukter. Storebrand og forsikringsbransjen, bind 1: 1767-1945, Oslo: Universitetsforlaget; Christensen, Sverre August, Espen Ekberg, Trond Bergh og Christine Myrvang 2017: Skadeskutt og livskraftig. Storebrand og forsikringsbransjen bind 2: 1945-2017 Oslo: Universitetsforlaget og Espeli, Harald og Trond Bergh 2016: Tiden går. Gjensidige i 200 år, Bergen: Fagbokforlaget.
Program
- Tid
- Tittel
- Foredragsholdere
-
Registrering, kaffe, velkommen
-
Det sannsynlige døden: Kartlegging, kalkulasjon og kontroll innen 1800-tallets livsforsikring
Forberedt kommentar: Catharina Nes, Datatilsynet om personvernutfordringer i dagens forsikringsbransje
Foredragsholdere
Christine Myrvang, Handelshøyskolen BI
-
Lønnsomheten i norsk skadeforsikring, 1912-2016
Forberedt kommentar: Lars Fredrik Andersson, Universitet i Umeå
Foredragsholdere
Espen Ekberg, Handelshøyskolen BI
-
Kaffepause
-
Storebrands kapitalforvaltning, fra strategisk eier og investor, til passiv kapitalplasserer
Forberedt kommentar: Halvor Stenstadvold, mangeårig styremedlem i Storebrand
Foredragsholdere
Sverre A Christensen, Handelshøyskolen BI
-
Lunsj
-
Gjensidige og den gjensidige selskapsformen gjennom 200 år
Forberedt kommentar: Mikael Lønnborg, Södertörn Høgskola
Foredragsholdere
Harald Espeli, Handelshøyskolen BI
-
Gjensidiges og Storebrands historie sett fra Samvirke
Foredragsholdere
Thore S Jordet
-
Kaffepause
-
Hva betyr selskapets historie for Storebrand og Gjensidige i hverdagen (markedsføring, merkevarebygging, bedriftskultur)?
Foredragsholdere
Kim Wikan-Barth, merkevaresjef, Gjensidige og Jan Otto Risebrobakken, direktør for næringspolitikk, Storebrand
-
Noen hovedtrekk i tilsynsmyndighetenes rolle i utviklingen av norsk forsikring i et langsiktig perspektiv. Eksempler fra historiene til Gjensidige og Storebrand
Foredragsholdere
Bjørn Skogstad Aamo
-
Forsikring som forskningstema i økonomisk historie
Foredragsholdere
Sverre Knutsen, Handelshøyskolen BI
-
Avslutning