From 2009 to 2013 writing blog posts, and commenting on each other’s blog posts, was a mandatory course requirement for the students of the subject ØMF101 Administrative Informasjonssystemer (Management Information Systems) at the former Bergen University College (now Western Norway University of Applied Sciences). We have data from the students’ activity on the blog network, combined with grades and demographic data. This makes it possible to explore the effects of blogging, and on a higher level, digital based active learning, has had on the course outcome. The results show that older students are less active digitally and get lower grades than younger students, even when compared to average grades for the bachelor program. All other effects are small or non-existent – including the relation between blogging activity and exam results.
Heggernes, Tarjei Alvær & Bergfjord, Ole Jakob (2019)
We argue that better use of “digital footprints” (data generated from students’ learning activities) could be used to improve the traditional lecture. We point out some potentially important data sources, and briefly discuss how data from each of these sources can contribute to better learning. Finally, we argue that even if this development is possible, it will require changes – certainly changed priorities among faculty, but also probably recruitment of new types of expertise, for instance data scientists.
Industri 4.0 har blitt lansert som betegnelse på den neste teknologiske revolusjonen. Den aktuelle utviklingen innebærer at algoritmer bygges inn i det meste av våre materielle omgivelser. Alt blir digitalisert og kan styres via Internett, telefonsignaler eller ulike typer radiobølger. Robotisert produksjon, smarte produkter, smarte fabrikker, smarte byer og smarte statsapparat kan symbolisere hva vi har i vente. Men Industri 4.0 utvikles ikke i et vakuum. Industri 4.0 drives fram de neste desenniene parallelt med et unikt historisk bakteppe preget av befolkningseksplosjon, skjevfordeling i alderspyramider, økende ulikheter mellom mennesker og voksende klimatrusler. Industri 4.0 innebærer at produksjon vil foregå med betraktelig færre ansatte. Scenarioet basert på denne utviklingen kan bety arbeidsløshet i stor stil, deretter etterspørselsfall og påfølgende økonomiske nedgangstider. Mens noen ser Industri 4.0 som en forsterker av krise- og undergangsutvikling, ser andre for seg at dette blir redningsplanken som vil frambringe nye produkter, nye arbeidsmåter og nye forretningsmodeller og nytt håp. Hvilket scenario som realiseres, er resultat av overnasjonale, nasjonalpolitiske, kollektivt organiserte og bedriftsstrategiske valg, uansett vår tids mest skjellsettende utfordringer.
Bergfjord, Ole Jakob & Heggernes, Tarjei Alvær (2016)
Evaluation of a “flipped classroom” approach in management education
13:17(5)
Heggernes, Tarjei Alvær & Osmundsen, Karen (2021)
Karen Osmundsen fra NHH om mennesker og digital transformasjon
[Kronikk]
Heggernes, Tarjei Alvær & osmundsen, stian (2020)
Stian Osmundsen, Turbo Tape Games og New & Company om spillbaserte strategiske scenarioer
[Kronikk]
Heggernes, Tarjei Alvær & Bakke, Eirik (2020)
Eirik Bakke fra Bulder Bank om digital markedsføring