Årsrapport 2022

Rektors forord

2022 var mitt første år som rektor på BI. Det har vært en glede å bli kjent med dyktige studenter og ansatte som alle bidrar til å utvikle BI til å være en ledende europeisk handelshøyskole.

<< Tilbake til forsiden                           Neste kapittel: Fakta om BI >>

I august 2022 tok jeg fatt på drømmejobben som ny rektor på Handelshøyskolen BI. Finland vil alltid være hjemlandet mitt, men jeg er på god vei til å skape meg et nytt og kjærkommet hjem i Norge.

Jeg er utrolig takknemlig for den varme og inkluderende måten jeg har blitt imot på i Norge, både av våre studenter og BIs ansatte. Jeg har brukt mitt første semester på å bli kjent med organisasjonen, og å sette meg inni norsk politikk og næringsliv. Jeg har også hatt gleden av å besøke alle BIs campuser. Der har jeg møtt engasjerte og dyktige studenter og ansatte som sammen utgjør kjernen av BI, en ledende europeisk handelshøyskole.

Vi har all grunn til å være stolte av BIs samfunnsbidrag. Uavhengig forskning og faktabasert undervisning er viktige hjørnestener i et velfungerende samfunn. Det å ha innflytelse på internasjonal forskning og å påvirke studentenes læring er både et stort privilegium og et stort ansvar.

Etter mange gode år ble 2022 et krevende finansielt år for BI. Krig, uro og økte kostnader har påvirket oss i likhet med resten av utdanningssektoren. Jeg er likevel trygg på at de grepene vi har gjort for å tilpasse oss sikrer at BI er godt rustet for fremtiden.

På BI er vi opptatt av å ta vare på studentene våre. Ved studiestart ble et tema jeg brenner for vektlagt gjennom kampanjen “We got your back”, nemlig viktigheten av tilhørighet og sosial integrering.

I 2022 har vi også jobbet med å utvikle fremtidens studiemodeller. Fleksibilitet, digitalisering og gode student- og læringsopplevelser er viktige stikkord for hva som skal komme ut av dette arbeidet.

Etter mange år med målrettet arbeid oppnådde BI endelig den nødvendige godkjenningen for å lansere et masterprogram i rettsvitenskap. Det er med glede og ikke så rent lite stolthet vi ser frem til å ønske de første bachelorstudentene i rettsvitenskap velkommen høsten 2023.

1. juni 2023 er det 80 år siden BI ble grunnlagt. I åtte tiår har BI hatt betydelig påvirkning på samfunnsutviklingen gjennom undervisning, forskning og formidling. I 2023 skal vi feire skolens stolte historie, og fremheve BIs rolle i dagens samfunn. Sist, men ikke minst skal vi bruke jubileumsåret til å se fremover og sørge for at BI fortsetter å tilby relevant og ettertraktet utdanning for dagens og morgendagens arbeidsmarked.

Jeg vil rette en stor takk til alle som hver dag bidrar til å utvikle BI til å være den handelshøyskolen vi er. De resultatene vi har oppnådd hadde ikke vært mulig uten innsatsen fra ansatte, studenter, alumni, partnere fra næringslivet og studentorganisasjonen BISO.

Karen Spens
Rektor