Årsrapport 2023

Partnerskap, samfunn og næringsliv

Gjennom systematisk arbeid er BI tett påkoblet næringsliv og samfunn.

BI har gjennom hele vår historie vært tett påkoblet samfunn og næringsliv. Vi jobber systematisk for å skape gjensidig berikende samarbeid mellom BI, studenter, arbeidsgivere og offentlige myndigheter. I dette arbeidet er skolens alumni viktige ambassadører.

• BI har 300.000 alumni.
  • BI har 17.000 internasjonale alumni.

Vi inviterer også næringslivet inn til å støtte fremragende studenter, blant annet gjennom initiativet Master Merit Society. BIs dyktigste masterstudenter kobles sammen med næringslivspartnere, som bidrar med workshops der studentene arbeider med aktuelle problemstillinger fra partnerbedriftene.

• 437 studenter var en del av Master Merit Society i fjor.
  • I 2023 bidro Accenture, Gjesidige og Grant Thornton som partnere samarbeidspartnere i Master Merit Society.

I 2023 markerte vi at det var 80 år siden Finn Øien grunnla Bedriftsøkonomisk Institutt. Gjennom flere arrangementer og initiativ med fokus på kunnskapsdeling og BIs samfunnspåvirkning, har vi feiret åtte tiår med fantastiske studenter, alumni og kunnskapsutvikling. Noen eksempler på dette var:

• Jubileumsmarkering på campus Oslo med seminar for toppledere og næringsliv, dobbel utgave av Lederens verktøykasse, lunsj for BI-pensjonister og feiring med ansatte.
  • BI Research Day med utnevnelse av tre nye æresdoktorer, presentasjon av nye professorer og stipendiater, samt utdeling av årets forsker-pris og anerkjennelse av BIs forskningsinnsats.
  • Jubileumsfeiring for studenter med tale fra æresdoktor, Lise Klaveness.
  • Jubileumsmarkeringer på våre campuser i Bergen, Stavanger og Trondheim med foredrag, paneldiskusjoner og priser til BI-alumni.
  • Alumnidag med foredrag, paneldiskusjoner, prisutdeling og feiring av tidligere BI-studenter.

Et stort satsningsområde for BI er å forme våre kandidater for morgendagens arbeidsliv og bidra til å skape nye arbeidsplasser gjennom forskjellige initiativer på tvers av sektorer, blant annet knyttet til studentbedrifter fra BI Startup. I 2023:

• Ble 1.958 stillinger publisert i BIs karriereportal.
  • Var 20 studenter tilknyttet BI Startup.
  • Var det 305 aktive studentbedrifter.

For å knytte næringsliv, studenter og alumni tettere sammen tilrettelegger BI jevnlig for dialog og samarbeid gjennom arrangementer på campus.

• BI hadde 100 arrangementer med eksterne gjester, med til sammen 20.000 deltakere
  • BI deltok som kunnskapspartner på en rekke arrangementer i samarbeid med andre selskaper og organisasjoner, som:
    - Arendalsuka i samarbeid med Dagens Næringsliv.
    - The Future We Choose konferansen i samarbeid med Abelia og SHUB.
    - Oslo Big Data Day i samarbeid med Xplorico.
    - Diverse mangfoldsarrangementer i samarbeid med She Community og Pride.
    - I tillegg var vi kunnskapspartner med Oslo Business Forum.
  • Partnerforum, samarbeidsforumet mellom BI, UiO og virksomheter i statlig forvaltning hadde i fjor 23 partnere, og 19 arrangementer med 4354 deltakere.
  • BI arrangerte 8 Lederens Verktøykasse med til sammen 3.500 deltakere.

For å styrke samarbeidet med næringslivet, og sikre at våre studieprogrammer fyller relevante kompetansebehov, har BI opprettet flere Advisory Boards og Advisory Councils. Tidligere studenter og eksterne representanter med relevant erfaring gir nyttige råd og innspill på BIs strategi, studieprogrammer og fagområder.

Som en stor og viktig utdanningsinstitusjon er BI opptatt av å ta samfunnsansvar. Et eksempel på dette er at BI hvert år donerer en sum penger til veldedighet som julegavetil sine ansatte.

• 250.000 kroner donert til TV-aksjonen og Redd Barnas arbeid med å hjelpe barn rammet av krig og konflikter.