Årsrapport 2023

Rektor har ordet

I 2023 har vi fortsatt arbeidet med å være en handelshøyskole som gir mennesker muligheter og verktøy til å oppnå drømmene sine og bidra til utviklingen av samfunnet.

<< Tilbake til forsiden                           Neste kapittel: Fakta om BI >>

2023 var et innholdsrikt jubileumsår for BI. Et år som virkelig ga meg perspektiver på skolens rike historie og alle BIs prestasjoner. Gjennom en rekke arrangementer feiret vi nåværende og tidligere studenter og BIs solide bidrag til samfunnet gjennom åtte tiår samtidig som vi forsøkte å vende blikket fremover. For å skape en bærekraftig fremtid for kommende generasjoner, er forskning og kunnskap helt avgjørende for hvordan vi skal håndtere både de lokale og globale utfordringene vi står ovenfor.

Gjennom fjoråret var det gledelig å se hvor sterk posisjon BIs studier har i Norge. I 2023 hadde vi rekordmange heltidsstudenter som startet sine studier hos oss, og det var ekstra hyggelig å ønske velkommen til BIs første kull i rettsvitenskap. Vår satsning på rettsvitenskap skal styrkes og videreutvikles i årene fremover, og jeg er overbevist om at dette vil bidra til å forsterke BIs fotavtrykk i samfunnet.

I skrivende stund har jeg vært rektor ved BI i halvannet år. Det har vært halvannet år med intensiv læring, mange gode opplevelser og noen utfordringer. Fjoråret var også preget omstilling, krevende prioriteringer og kostnadsfokus. Jeg er derfor imponert over lagånden og innstillingen som ble vist av BIs medarbeidere for å justere kursen og sikre at BI kan fortsette å oppnå gode resultater i fremtiden. Det er akkurat denne lagånden og fellesskapsfølelsen jeg er spesielt opptatt av å videreutvikle og forsterke gjennom «Our BI». Our BI representerer samarbeid, felles ansvar for å nå våre mål, i tillegg til at vi skal ta vare på alle studenters og ansattes trivsel og velvære.

Skal BI opprettholde sin posisjon som en anerkjent internasjonal europeisk handelshøyskole er vi avhengig av å kontinuerlig tilpasse og utvikle oss. I slutten av 2023 startet vi det viktige arbeidet med å utvikle ny strategi for BI som skal gjelde fra 2025. Jeg ser frem til å bidra med å sette kursen for BI i årene fremover. Vi skal fortsette å gi våre studenter kunnskap og ferdigheter til å oppnå drømmene sine og bidra til utviklingen av samfunnet forøvrig.

Jeg vil rette en stor takk til alle som på hver sin måte bidrar til å gjøre BI til Norges beste handelshøyskole. Sammen med våre ansatte, studenter, alumni, partnere fra næringslivet og studentorganisasjonen BISO skal vi være stolte av innsatsen som ble lagt ned i 2023.

Karen Spens
Rektor