Sammenfatning av Kulturnyttinnslaget 24.03.2010:
Digitalt selvmord er et nytt begrep i vår tid. Facebook, Twitter og andre sosiale nettsteder tar så mye tid og energi fra folk at de ikke orker å holde på lenger, og da begår de digitalt selvmord.
Cecilie Staude, høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, konstaterer at sosiale medier for mange er i ferd med å ta helt overhånd.
– Etter flere år med oppretting, vedlikehold og gjennomgang av mange profiler og mye innhold mange ulike steder, har enkelte fått nok, fremholder hun.
Staude tror mange blir lei av å orientere seg i de sosiale mediene, fordi det er en ”sammensausing” av veldig mye. Noen er offentlige, noen er private, og noen driver med litt av begge deler. – Det tror jeg mange begynner å bli lei av.
Stadig flere bedrifter blir deltakere i de sosiale mediene, og Staude opplever at de bidrar til å øke den digitale utmattelsen blant folk. Hun viser til forskning som bekrefter at det er et stort potensiale for norske bedrifter å bruke sosiale medier i sin markedsføring. Staude mener imidlertid at fallhøyden er veldig stor dersom verktøyet misbrukes.
Programleder i Kulturnytt: Birger Kolsrud Jåsund.
Her kan du lese blogginnlegget som stod på trykk i Dagens Næringsliv 24.03.2010.