Ny BI-satsing i Kina

28. desember 2013

For første gang skal en nordisk handelshøyskole undervise kinesiske ledere i kreativ ledelse og innovasjon. Satsingen fikk også omtale i E24.

Handelshøyskolen BI utvider fra nyttår sitt samarbeid med Fudan-universitetet i Kina, og legger til emnet «Idea work and organizational creativity» i sitt fagtilbud på den kinesiske utdanningsinstitusjonen.

Med det tar BI sikte på å tiltrekke seg kinesiske næringslivsledere og andre studenter som ønsker å lære mer om kreativitet og innovasjon.

Faget skal ledes av Arne Carlsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI i Oslo, og legges til programmet «Regnskap og Organisasjonsteori» ved Fudan-universitetet.

- Behovet for kreativitet og innovasjonsevne øker i en økonomi som forsøker å klatre i det internasjonale verdiskapingshierarkiet. Kinas utvikling de siste tiårene hadde ikke vært mulig dersom de ikke hadde hatt sterkt fokus på innovasjon og nytenkning, sier Carlsen.

- Likevel må man tilnærme seg kreative prosesser på en annen måte i Kina enn i vestlige økonomier, sier Carlsen.

BI har vært til stede i Kina i snart 18 år, og er den første utdanningsinstitusjonen i verden som fikk godkjent en internasjonal Master of Business Administration (MBA) i Kina.

Les artikkelen fra E24 her 

Du kan også se alle nyheter her.