-

Headhunted etter internship

23. februar 2016

På sitt siste semester ved bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon benyttet Maria muligheten til å ta et internship som en del av studiene. Lite visste hun at det skulle gi henne drømmejobben ett år senere.

Maria Friis Thorsen og Camilla Schütz. Foto: Metis Education

Fra internship til drømmejobb

Vi traff hverandre første gang da Maria søkte internship i Salgs- og Reklameforeningen i Bergen (SRF), der jeg var daglig leder, forteller Camilla.

-          Vi likte Maria umiddelbart som person. Utadvendt, smilende og «på». Vi fikk raskt en enighet om at hun skulle starte hos oss. Ekstra begeistret ble jeg når jeg forsto kompetansen hennes og hvor mye hun faktisk kunne.

En liten pause 

Etter internshipet gikk de hver sin retning. Camilla ble salgsdirektør i Metis Education og Maria fikk sin første jobb i det digitale markedsføringsbyrået iProspect. Det skulle ikke gå lang tid før deres veier møtes igjen.

-         Maria har en evne til å tenke helhet og se løsninger som imponerer meg. Hun er rett og slett dyktig for å være så fersk i arbeidslivet og jeg merket raskt at hun er en person jeg ville jobbe videre med, sier Camilla

- Jeg fikk et tilbud jeg ikke kunne si nei til.

Ett år etter at internshipet var over kom telefonen fra Camilla.

-          Jeg fikk en telefon av Camilla der hun fortalte om stillingen de skulle opprette og at hun mente det var en spennende mulighet for meg. Det var en godt tilpasset stilling i forhold til utdanningen min, egenskaper, ambisjoner, fagområde og læringsutbytte. Et tilbud jeg rett og slett ikke kunne si nei til. Jeg har vært utrolig heldig som har fått denne muligheten, sier Maria.

- Den typiske drømmejobben jeg kunne sett for meg om 5-10 år

I dag jobber Maria som digital kommunikasjonsansvarlig i Metis Education, med arbeidsoppgaver hun selv har vært med å utforme. 

-          Jeg er ansvarlig for digital markedsføring, målinger, evalueringer og budsjetter. Jeg utvikler også retningslinjer og verktøy for hvordan merkevaren utøves i Metis Education og selskapene under Metis Education. Som digital kommunikasjonsansvarlig er jeg også en rådgiver i sosiale medier og har redaktøransvar for nettsidene til de ulike selskapene. Å jobbe som digital kommunikasjonsansvarlig i et stort konsern er den typiske drømmejobben jeg kunne sett for meg om 5-10 år. 

Jeg synes BI gjør en god jobb med å knytte sammen næringslivet og studentene.

BI-utdanning kombinert med erfaring gir suksess

På BI er det mye fokus på at det studentene lærer, skal være relevant i næringslivet.

-          Den teoretiske fagkunnskapen jeg har med meg fra BI har gitt meg en god helhetsforståelse som jeg kan bruke i flere bransjer. Gjennom oppgaveskriving, case, internship-ordningen og samarbeid med ulike bedrifter har jeg i tillegg fått muligheten til å anvende teori i praksis. I tillegg til dette har jeg lært mye i løpet av tiden min som performance marketing spesialist i iProspect. Her fikk jeg være del av et utrolig bra faglig miljø og er veldig takknemlig for tiden min sammen med dem. 

Internship er vinn-vinn

- For Metis Education som selv er en utdanningshus ser vi en stor verdi av å satse på dyktige unge mennesker. Det at vi kan lære av dem og de kan få utvikle seg hos oss ser vi på som vinn-vinn. I dag har vi en IKT-lærling og ser ikke bort fra at vi kunne tenke oss en Internship fra BI også, sier salgsdirektør i Metis Educaton, Camilla Schütz 

;
Du kan også se alle nyheter her.