Mads Nordmo Arnestad er årets beste BI-foreleser

10. mai 2021

Studentorganisasjonen BISO har kåret BIs førsteamanuensis Mads Nordmo Arnestad til skolens beste foreleser.

BISO, representert av deres nasjonale leder Marius Clem og Director of Academics & Politics Siri Andrine Bakken hyller foreleseren ved BI – campus Bergen for sin innsats etter et år med digital undervisning.

– Ifølge sine egne studenter er Mads genuint opptatt av å se alle og finne nye, kreative måter å organisere den digitale undervisningen på. Studentene trekker frem hans evne til å gjøre undervisningen engasjerende, morsom og, ikke minst, lærerik, sier Clem.

Arnestad, som har vunnet både foreleserpriser på NHH og BI tidligere, sier han er både takknemlig for og overrasket over å motta årets pris.

– Digital undervisning har vært en utfordring for oss alle. Derfor er det virkelig en ære for meg å motta denne prisen og det er veldig hyggelig å få en slik positiv anerkjennelse for innsatsen jeg legger ned, sier Arnestad.

Zoom-utfordringer

Førsteamanuensisen er kjent for å gjøre det lille ekstra for at forelesningene hans skal oppleves som mest mulig engasjerende og spennende for studentene, blant annet gjennom bruk av ulike pedagogiske verktøy. Etter over et år med Zoom-forelesninger har han imidlertid en liten tilståelse å komme med.

– Jeg må innrømme at jeg ikke tror jeg har lyktes med å skape et varig engasjement med mine digitale forelesninger. Så langt har ikke én eneste runde med breakout rooms (i Zoom) fungert som planlagt, sier Arnestad.

Mads Nordmo Arnestad

Han sier han deler årets pris med alle kolleger som selv har gjort sitt beste, uten å lykkes med å engasjere sine studenter på digitale plattformer.

– Jeg kan bare tolke dette som studentenes måte å si at de setter pris på at jeg har gjort mitt beste, sier Arnestad.

Hjelp fra 70 år gammel tech-nerd

På spørsmål om å dele sin egen læringsfilosofi nøler Arnestad med å svare, siden han mener det indirekte blir å støtte ideen om at slike priser er rettferdige og at andre forelesere vil ha like gode muligheter til å vinne prisen bare de kopierte hans metoder.

– Jeg er en utadvendt norsk mann og fagene mine er relativt ‘sexy’, sier Arnestad.

Han mener det å undervise er mye mer krevende for kolleger som er kvinner, fra etniske minoriteter eller ukomfortable med å være midtpunkt. Det å undervise i matematikk er også mye mer vanskelig enn å undervise i motivasjon, legger han til. 

– Med det sagt, så har bruken av digitale læringsverktøy med integrert studentrespons, slik som Menti, vært en skikkelig tankevekker for meg. Nå som jeg har begynt å bruke det merker jeg at PowerPoint føles helt utdatert. Jeg er dypt takknemlig for at min teknologiinteresserte 70-årige kollega Erik Wilberg viste meg Menti, og for hvordan han pushet meg til å teste det ut.  

Du kan også se alle nyheter her.