Internship førte til fast ansettelse i internasjonalt tech-selskap
29. februar 2024Moa flyttet til Norge fra Göteborg for å ta mastergraden sin ved BI. Etter internship fikk hun fast jobb som Global Marketing Automation Specialist i teknologiselskapet Crayon Group.
Moa Bengtsson Fröberg er opprinnelig fra Göteborg og flyttet til Norge for å ta mastergrad i Strategic Marketing Management ved BI. I løpet av mastergraden valgte hun å ta internship-kurset, som senere skulle lede til fast ansettelse og at hun ble værende i Oslo. Moa fullførte mastergraden ved BI i 2022, og jobber i dag som Global Marketing Automation Specialist i Crayon Group, et globalt teknologiselskap.
Moa anser seg selv for å være mer analytisk enn kreativ. Hun har stor interesse for tallene og strategier som er viktige innen markedsføring, og synes derfor stillingen passet perfekt.
– Jeg synes det er spennende å analysere og forstå hvorfor visse strategier utmerker seg. Innen bedriftsmarkedsføring er beslutningene sjelden åpenbare, og samarbeidet mellom salgs- og markedsføringsavdelingen legger til en ekstra dimensjon av kompleksitet og spenning. Å kunne bidra til selskapets suksess mens jeg anvender kunnskapen jeg fikk fra studiene, er både givende og gøy!
Variert arbeidshverdag
Crayon Group er et internasjonalt selskap som tilbyr konsulent- og rådgivningstjenester innenfor digital transformasjon. De bistår kunder med tjenester for å utvikle, optimalisere og drifte IT-tjenester.
Noe av det Moa liker best med jobben hos Crayon er den varierte arbeidshverdagen og at hun får jobbe med mange flinke mennesker. Hun opplever å lære noe nytt hele tiden.
– Min hovedoppgave går ut på å hjelpe Crayons avdelinger i ulike land med å forbedre måten de håndterer kunderelasjoner og automatisert markedsføring, for å effektivt nå våre målgrupper. I tillegg er jeg ansvarlig for den globale rapporteringen av markedsførings KPI-er. Dette innebærer nært samarbeid med salgsteamet for å utvikle, implementere og forbedre prosesser knyttet til kundereisen og kundeinteraksjoner.
Verdifull erfaring
Moa synes internshipet var en perfekt måte å få erfaring med hvordan det er å jobbe innen sitt fagområde. Hun forteller også at det var en veldig fin måte å gjøre overgangen fra student til heltidsansatt lettere og litt mindre skummel.
– Vi lærer så utrolig mye på BI, men jeg var motivert for å bruke kunnskapen på en arbeidsplass. Erfaringen du får under internship er uvurderlig når du søker jobb, ikke bare for CV-en, men også fordi du får praktisk erfaring, sier hun og legger til:
– Samtidig åpner internshipet døren for en mulig fast ansettelse, noe som er grunnen til at jeg kun søkte internships i selskaper jeg kunne se meg selv jobbe i over en lengre periode.
Hun forteller også at hun aktivt bruker kunnskapen fra studiene i arbeidshverdagen:
– Studiene lærte meg å balansere beslutningene mine i noe konkret, og ga meg evnen til å være analytisk og løsningsorientert. I faget Branding lærte vi at alt vi gjør innen markedsføring reflekterer over på merkevaren vår, og betydningen av å anvende markedsføringsstrategier som resonnerer med kjøperen – en tankegang jeg reflekterer over nesten daglig.
Vær fryktløs
Moa oppfordrer studenter til å jobbe effektivt og målrettet, samtidig som det er viktig å være uredd for å prøve noe nytt:
– Ikke vær redd for å be om det du vil ha, ikke vær redd hvis karrieren ikke blir helt som du har tenkt, og ikke vær redd for å prøve noe nytt.
Fakta om internship på BI
- Moa var blant BI-studentene som årlig velger å ta internship som et valgkurs, der kurset inngår i den ordinære studieplanen.
- Valgkurset er tilgjengelig på både bachelor- og masternivå. Studenter får studiepoeng og jobber hos en godkjent bedrift i løpet av et semester.
- Bachelorstudenter jobber gjerne i en bedrift i noen dager i uken, mens masterstudenter vanligvis jobber på heltid i en gitt periode.
- Bachelorstudenter som drømmer om å bli gründere kan også kombinere entreprenørfaget med valgkurset «Internship i egen oppstartsbedrift», hvor man får studiepoeng for å jobbe i egen bedrift.