-

Mark Brown er årets beste BI-foreleser

6. mai 2024

Studentene har talt. Mark Brown fra Institutt for kommunikasjon og kultur er årets beste foreleser.

Mark Brown holder beste foreleser-diplomet.

– Livet tok vel en ny retning da jeg hoppet av lederkarusellen og ble foreleser, men jeg har aldri angret. Nesten hver eneste interaksjon jeg har med studentene mine gjør meg takknemlig for at jeg får lov til å være læreren deres, sier Brown, som gikk fra lederroller i Londons IT-bransje til foreleser-jobb i Oslo, etter at han møtte sin norske kone på 90-tallet.

Vinneren, som ble nominert og valgt ut av studentene, blir hyllet av studentorganisasjonen BISO. Både for hans lidenskap for undervisning og hans unike evne til å få studentene til å føle seg velkomne og inkluderte i klasserommet.

– Marks engasjement strekker seg langt forbi klasserommet. Hver eneste student blir møtt med et smil og «god morgen» utenfor døra, noe som virkelig setter tonen for resten av dagen. Hans varierte undervisningsmetoder sørger for at studentene holder seg energiske og engasjerte, sa BISOs Iben Alexander Nesset da prisen ble overrukket under skolens Teaching Day-arrangement i april.

Engasjerende og tilgjengelig 

Ifølge BISO er Browns forelesninger kjennetegnet av høyt engasjement, aktiviteter og diskusjoner, samtidig som det alltid er tydelig hva som forventes av innsats i kursene og på eksamen.

– Marks lidenskap for undervisning skinner gjennom i hans kontakt med studentene. Han tilbyr veiledning og støtte både i og utenfor klasserommet. Du møter ham regelmessig på Coffee Hour på Kroa, hvor han deler ut kaffe og boller til studentene på Campus Oslo, noe som bidrar til å gjøre ham enda mer tilgjengelig for studentene sine, legger Nesset til.

Mark Brown.

Selv om han er takknemlig for anerkjennelsen innrømmer vinneren selv at han også kjenner på noen motstridende følelser overfor prisen i seg selv.

– Jeg forstår at folk liker å personifisere ting, men jeg er omgitt av flotte kollegaer som jeg vet gjør en utmerket jobb, og derfor føler jeg meg ubekvem med «beste»-merkelappen, forklarer han.

Vinneroppskriften 

På spørsmål om sin egen læringsfilosofi understreker Brown at han mener fagkompetanse må ligge til grunn for all undervisning.

– Selv om nesten all min undervisning er på bachelornivå og ikke er det som kan kalles «frontlinjen» i kommunikasjonsteori, så mener jeg det er svært viktig at undervisningen på dette nivået blir levert av fagfolk som daglig opererer innenfor et sterkt fagmiljø, og dermed kontinuerlig får innsikt i mer avansert forskning.

Et annet nøkkelpoeng for ham er entusiasme, noe som gjelder både for hans eget fagområde, studentene, undervisningen og læringsmiljøet.

– Du kan ikke forvente at studentene skal bli entusiastiske for å lære nye ting hvis du ser ut som døden selv i klasserommet, så la oss vise dem at vi mener alvor, folkens!Mark Brown.

Til slutt vektlegger Brown hvor viktig samarbeid er i ferd med å bli, i hvert fall i BIs større bachelorklasser og -programmer, spesielt med tanke på paradigmeskiftet fra (lærerbasert) undervisning til (studentbasert) læring.

– Vi har disse store studentkullene og betydelig heterogenitet. Da må vi utvikle forskjellige læringsrom for å imøtekomme ulike læringsbehov og preferanser. Det er åpenbart at jeg ikke kan være til stede i alle disse rommene samtidig, så det er min jobb å designe, bygge og sikre rommene slik at studentene kan lære uten meg. Heldigvis møter jeg på kolleger overalt i denne organisasjonen som tar jobben sin alvorlig og som er klare for å bidra, sier Brown og smiler.

Gjør sitt beste 

Bendik Meling Samuelsen, BIs prorektor for studieprogrammer, gratulerer Brown med en velfortjent pris og legger til at han mener BISO har gjort et utmerket valg.

– Det er svært viktig for BI å ha dyktige forelesere, både når det kommer til å rekruttere nye studenter og for å sikre best mulig læringsutbytte for våre nåværende studenter. Jeg vil derfor anerkjenne Marks utrettelige engasjement for innovasjon og utforskning i egen undervisning. Han setter seg aldri fast i gamle vaner, pusher grenser og omfavner eksperimentering. Hans dedikerte fokus på kontinuerlig utvikling i og utenfor klasserommet gjør ham til en virkelig dynamisk og engasjerende foreleser, sier Samuelsen.

Selv mener Brown at studentene setter pris på forelesningene hans fordi de legger merke til hvor mye han investerer i dem daglig.

– Studentene er veldig tilgivende overfor forelesere som gjør sitt beste. De har ingenting imot at du bommer av og til, så lenge de kan se at du gjør en innsats for dem.

Mark Brown.

;
Du kan også se alle nyheter her.