Hva kan jeg bli?

Knakk karrierekoden

Fokus på nettverk og rett kunnskap ledet Lisa Thesen Koppang til eventyrlig karrierestart i Big Tech.

Lisa Thesen Koppang

Stilling: Associate Product Marketing Manager

Arbeidsgiver: Google

Bachelor i Digital Kommunikasjon og Markedsføring

På innsiden av et helt vanlig kontorbygg på Aker Brygge er resepsjonsdisken – en gammel trebåt – det første som skiller seg ut. Litt lengre inn finnes det både bordtennisbord, gatekunst på veggene og en snack zone med så mye gratis godteri og drikkevarer de ansatte bare vil ha. Også i Norge har Google et litt annerledes kontorlandskap, selv om det ikke finnes rutsjebane eller klatrevegg.

— Dette er kanskje det mest Google rommet vi har, sier Lisa på vei gjennom et åpent område med en slags tribune som omringer bordtennisbordet i midten.

Treff i søkeresultater

Med en arbeidsgiver som er blant verdens mest populære steder å jobbe, er det nok mange som vil si at Lisa har klart å lande drømmejobben.

— Det var først da jeg besøkte de store internasjonale kontorene, og så de typiske syklene og alt man har sett på film, at det gikk opp for meg hvor stort det var.

Lisa er fortsatt forholdsvis fersk hos akkurat denne teknologigiganten, men hadde før hun begynte i Google rukket å jobbe halvannet år hos Facebook i Dublin. Den stillingen fikk hun allerede før hun var ferdig med bacheloren på BI, og etter det har det gått slag i slag.

— Jeg så på Linkedin at Google søkte noen til å være i et program som het Associate Product Marketing Manager. Det så såpass spennende ut at jeg bare måtte søke og håpe på det beste. Etter noen måneder fikk jeg det glade budskapet om at jeg fikk jobben.

Brenner for markedsføring

Det er tydelig at det ikke bare er arbeidsgiveren som gjør Lisa entusiastisk når hun snakker om jobben sin. Mye av grunnen til at hun søkte, hadde også med faget hennes å gjøre.

— Markedsføring er viktig i alt fra å bygge brand til å få ut budskapet sitt. Det gjelder enten du vil bli en influencer som skal markedsføre seg selv, eller jobbe i en bedrift som skal vise hva den tilbyr.

Jobben hennes går blant annet ut på å planlegge og gjennomføre eventer hvor Google lærer opp og støtter til annonsører som benytter seg av produktene deres. I dette arbeidet er det spesielt metodekunnskap hun trekker fram som det mest nyttige fra studiene. Riktig tilnærming gjør det lettere å bruke data til å ta beslutninger og gjøre analyser i forkant av kampanjene.

— Å arbeide metodisk er helt essensielt for å lykkes. Sånn jeg ser det, er det bedre å vite enn å synse. Og det kan du gjøre gjennom data.

Fagfelt i sammensmeltning

Lisa tror også kombinasjonen hun fikk fra studiet av bedriftsøkonomiske fag og bredden i markedsføring og kommunikasjon, er blant hva hun har hatt mest nytte av i jobbene sine.

— Det er fint å kunne litt om alt, så kan man heller gå mer i dybden der hvor det er nødvendig for å komme mer inn i en stilling.

Erfaringen hennes tilsier også at det er vanskelig tegne et markant skille mellom kommunikasjon og markedsføring, ettersom fagfeltene glir mer og mer inn i hverandre. Der den ene stopper, tar den andre over og blir veldig nyttig, sier hun.

— Et eksempel er retorikk som er veldig klassisk i kommunikasjonsfaget, men som også kan være nyttig når du skal sitte og lage en markedsføringskampanje. Det er breddekunnskapen, å kunne litt om begge deler, som er viktig. Det er denne miksen som er så bra i bacheloren min fra BI.

Livet i Big Tech

Blant de Lisa samarbeider mest med er det kun en til som jobber fra kontoret i Oslo. Resten sitter i Finland, Danmark, Sverige, Nederland og Belgia. Den internasjonale sammensetningen har mye å si for hvordan teamet fungerer.

— Det blir lettere å lage noe spennende når man har så forskjellige bakgrunn og syn på ting. Det at vi sitter spredt rundt i verden gjør også at vi stort kommuniserer via video og Google Hangouts.

Lisa var spent på hvordan det ville fungere at så stor del av samarbeidet foregikk digitalt, men det har gått overraskende bra. Ukentlig har de videomøter med forskjellige konstellasjoner av teamet, og ellers har de løpende dialog i ulike chatter. I tillegg er de flinke til å møtes utenfor jobb for å bli kjent og bygge lagånd – også gjennom videooverføring i Hangouts.

— Annenhver fredag sitter vi og har det litt hyggelig sammen og prater om løst og fast. Noen kan for eksempel spørre: «Hvor bor du?» og så går vi på Google Street View og finner leiligheten. Eller: «her ser du planten min». Man må tenke kreativt for å få det til å fungere.

Verdien av nettverk

Hadde det ikke vært for en tidligere medstudent, er det ikke sikkert Lisa hadde endt opp med å søke på jobben i Google. Gjennom kontakten hennes fikk hun innblikk i hvordan det var å jobbe der, og hvordan hun burde gå fram for å få et intervju.

—Det setter deg i en gunstig posisjon å gå på skole med så mange flinke folk som kan gi deg en mulighet senere. Det handler om å møte folk og høre hva de driver med.

I studietiden på BI til sørget Lisa for å benytte seg av muligheter til å møte bedrifter og andre initiativ hvor studentene kunne møte hverandre.  

— Det er ved å engasjere meg og få nettverk at jeg har endt opp i de jobbene jeg har.

Veien til drømmearbeidsgiverne

Jobben i Facebook søkte hun etter tips fra en bedriftspresentasjon det viste seg å være et smart trekk å bli med på. Selskapet snakket om etterspørsel etter norsktalende, men de fleste andre tilstede var internasjonale studenter. Dette ledet henne inn på teknologi-veien hvor Google ble neste stopp.

Ettersom stillingen hennes er et toårig program for å utvikle seg som markedsfører, er det ikke lett å si nøyaktig hva hun vil ende opp med til slutt. Men Lisa ser i hvert fall lyst på mulighetene i selskapet.

— Det kryr av smarte folk her. Så hvis man bare er villig til å flytte seg litt rundt, er det ingen grenser for hvor mye man kan lære.