-

Hva kan jeg bli?

Fra internship til deltidsjobb til fulltidsstilling i mediebransjen

Senkveld, Farmen, Gullfisken og Skal vi danse er bare noen av programmene Tara Nilsen jobber med. Som PR- og medierådgiver i TV 2 opplever hun varierte dager i et stort mediehus, og en bransje i konstant utvikling.

Tara Nilsen

Stilling: PR- og medierådgiver

Arbeidsgiver: TV 2

Bachelor i digital kommunikasjon og markedsføring

Etter endt internship i PR- og medieavdelingen i TV 2 fikk Tara tilbud om deltidsjobb ved siden av bachelorstudiene. Og da hun var ferdig på skolebenken startet hverdagen som PR- og medierådgiver i samme avdeling.

 – Jeg føler meg heldig. Det er generelt veldig gøy og motiverende å jobbe for å dra en så stor skute i riktig retning!

Hektisk høst i vente

Som PR- og medierådgiver jobber hun med å skape blest rundt TV 2s programinnhold, både gjennom digital kommunikasjon og sosiale medier, og i mer tradisjonelle kanaler og presse. De jobber med programmene både i forkant av lansering og premiere, underveis i sesongen, og gjerne også i ettertid. Høsten er hektisk med høstlansering. Da må alle mann på dekk.

 – Ved høstlanseringen hjelper alle i avdelingen til med alt og alle. Det er gøy å få muligheten til å jobbe med så mange ulike produksjoner. TV 2 er jo et stort mediehus og bransjen er stadig i utvikling, så det gjelder å holde seg oppdatert og henge med i svingene.

Blir aldri helt utlært

Arbeidsdagene til Tara varierer veldig. Noen dager er fulle av møter, telefoner og planlegging, mens andre dager er hun innom en innspilling for å møte journalister og reportere. Hun gjør alt fra å skrive pressemeldinger, avtale intervjuer og arrangere pressedager, til å hente ut klipp fra programmer og distribuere og publisere bilder, klipp og informasjon. Tross for at hun har vært gjennom mye, så føler hun seg ikke utlært.

 – Jeg tror egentlig ikke på å være utlært. Alt jeg kan i dag er jo en sum av utdanning, jobb, opplevelser og erfaringer, men jeg har jo lært, og lærer fortsatt, å navigere meg rundt i en kompleks organisasjon, bli kjent med egne styrker i jobbsammenheng, og i mitt tilfelle kanskje lært ekstra mye om TV- og mediebransjen, da.

Skjulte talenter

Det dukker stadig opp noe fra studietiden som Tara får nytte av. Ting hun ikke hadde visst om, eller vært bevisst på uten en bachelorgrad i ryggen. 

 – Samtidig tror jeg alle nyutdanna kan tenke første dag på jobb at: «Herregud, hva er det jeg driver med, jeg kan jo ingenting!» Jeg håper i hvert fall flere enn meg har tenkt det. 

Digital Kommunikasjon og Markedsføring