Ledelse og styring av kunderelasjoner
Dette kurset lærer deg betydningen av sterke kunderelasjoner. Med et fokus på å forstå hvordan relasjonene med kundene etableres, utvikles og ivaretas.
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5
- Se timeplan
Hvorfor Ledelse og styring av kunderelasjoner
En av de aller viktigste ressursene til en bedrift er sterke kunderelasjoner, og for mange bedrifter er kundene den aller viktigste ressursen de har. Å forstå hvordan relasjonene med kundene etableres, utvikles og ivaretas er derfor spesielt viktig. Sterke og lønnsomme relasjoner med kundene er viktige fordi det gir bedriften en mulighet til å øke salget og dermed øke verdiskaping og lønnsomhet over tid.
I den første delen av dette kurset konsentrere vi oss om den enkelte kunderelasjonen og hvordan den kan etableres, utvikles og vedlikeholdes. Den andre delen vil ta for seg hele porteføljer av kunder og hvordan ulike teorier, verktøy og teknologi kan hjelpe oss å håndtere dem. Vi veksler mellom å se på kunderelasjoner i bedriftsmarkeder og konsumentmarkeder, slik at du forstår forskjellene og likhetene i disse markedene.
Emneoversikt
1) Styring av den enkelte relasjon
- Transaksjoner versus relasjoner: Hva er en relasjon?
- Kundeverdi for bedriftskunder og forbrukere
- Analysere transaksjoner
- Kundeløsninger og problemløsing i samarbeid med kunder
- Styring av kunderelasjoner og relasjonsbyggingsprosessen
- Vanlige utfordringer i styring av kunderelasjoner
- Personlig salg og forhandlinger
2) Ledelse av kunderelasjoner
- Kundeporteføljeverdi, kundestrategi og segmentering
- Design av relasjonskonsept, servicekonsept og kundeprogrammer
Praktisk informasjon
-
Dette høyskolekurset er på 7,5 studiepoeng. Et kurs på 7,5 studiepoeng tilsvarer en arbeidsmengde på minimum 200 timer.
-
Generell studiekompetanse gir deg opptak til dette kurset.
-
Det stilles ingen krav til forkunnskaper ut over opptakskravene.
-
Informasjon om eksamensform kommer.
-
Undervisningsspråket er på norsk,
-
Pensumliste er tilgjengelig for søkere som er tatt opp på programmet inne på studentportalen. Brukernavn og passord til studentportalen får du tilsendt i forkant av studiestart.
-
Studieavgiften faktureres normalt i begynnelsen av hvert semester og gjelder for det aktuelle semesteret.
Faktura vil du finne under Min faktura inne på studentportalen etter kursstart.
-
- Jon Bingen Sande, førsteamanuensis ved institutt for markedsføring
Timeplan
Informasjon om gjennomføring kommer
- Norsk
- Deltid
- Studiepoeng: 7,5