-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Digitale data og metoder

Introduksjon

I dette kurset vil du bruke nye metoder for å samle inn data fra sosiale medier og internett. Nye analyseverktøy vil hjelpe deg i å finne mønster i store data, hvor du ender opp med beskrivelser av interessenter i form av personas.

Innsikt om målgruppen er stadig viktigere i dagens kommunikasjonsmiljø. Ved å analysere data og anvende innsikt i beslutningsprosessen skapes virkningsfulle og effektive PR- og markedsføringskampanjer. Med samfunnsspørsmål stadig høyere opp på ledelsens agenda, får kommunikasjonsavdelinger oftere i oppgave å samle inn informasjon og utvikle innsikt om komplekse problemer. Verdiskaping i byråer er i økende grad skapt gjennom kreativ og strategisk planlegging, som også avhenger av god innsikt.

I dette kurset er den generelle målsetningen å gi studenter som studerer digital kommunikasjon og markedsføring forståelse av ulike datadrevne metoder og analyseverktøy. Informasjon vil bli samlet inn fra digitale kanaler som sosiale medier, blogger, forum og nettsider. Dette vil gi studentene evnen til å forstå publikum, til å utvikle overbevisende og tilpassede budskap, til å velge de beste kommunikasjonskanalene for (ulike) budskap og, ikke minst, til å oppnå optimale resultater. Hovedvekten i klasserommet/undervisningen vil ligge på anvendelse og tolkning av resultater fra innsamlede data, og på analyse av informasjon for å kunne treffe fornuftige beslutninger om markedsføring og strategi. Vi vil fokusere mindre på matematiske og statiske egenskaper ved teknikkene som fører frem til disse resultatene, og mer på metodene som brukes for å analysere selve dataene.

Kursets innhold

1. Innledning: Digitale data og personas

Du vil lære om typer digitale data og hva slags muligheter og utfordringer som slike data har. Vi vil også introdusere personas, som er vår måte å sammenstille funnene våre.

2. Eksplorativ fase i datadreven analyse

Datadreven analyse presenterer andre utfordringer enn tradisjonell datainnhenting. Her lærer du om å være bevisst og aktivt unngå svakhetene og problemene til denne metoden.

3. Innsamling av data

Du vil lære å samle inn data fra ulike sosiale medier, hvilke begrensninger som finnes, og hvordan slike data ser ut. Data fra blogger, forum og andre kilder vil også gjennomgås.

4. Analyse

I disse timene skal du jobbe praktisk med flere verktøy. Her finner du ut hvordan ditt tema diskuteres i sosiale medier og på nett, hvem som er opinionsledere, hvordan nettverkene ser ut og hva trendene er.

5. Presentasjon av innsikt

Du vil lære noe om hvordan du visuelt fremstiller dine funn på en overbevisende måte, for å skape en helhetlig fortelling om dine personas.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.