Utdrag fra kursbeskrivelse

Forbruker­atferd

Introduksjon

Kurset skal gi studenten en innføring i faget forbrukeradferd på et grunnleggende nivå. Det legges vekt på hvilke faktorer som styrer og påvirker forbrukerens atferd, og hvordan markedsføreren kan dra nytte av disse faktorene. I tillegg har kurset til hensikt å kartlegge forhold omkring behov for varer og tjenester, hvordan de samme varer og tjenester brukes, og ikke minst hvilken beslutningsprosess som ligger bak kjøp av en vare eller tjeneste.

Kursets innhold

Del I Forbrukere og markedet

  • Introduksjon til forbrukeratferd
  • Kjøp, bruk og kast: bærekraftig forbrukeratferd
  • Etikk

Del II Forbrukernes perspektiv på seg selv

  • Persepsjon
  • Personlighet og selvbilde
  • Livsstil

Del III: Forbrukere og beslutninger

  • Beslutninger (beslutningssteg, emosjonell og rasjonell, System 1 og 2, lojalitet)
  • Motivasjon
  • Emosjoner
  • Læring og holdninger

Del IV: Omgivelsene og forbrukeratferd

  • Demografiske forhold (familiestruktur, inntekt, alder, etc.)
  • Grupper og sosiale klasser
  • Kultur

Del V: Spesielle tema

  • Forbrukeratferd og teknologi
  • Tvangsmessig forbrukeratferd (shopaholic/compulsive buying, spillavhengighet, rusavhengighet)

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.