-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Innsiktsdrevet kommunikasjon

Introduksjon

Innsikt om målgruppen er stadig viktigere i dagens kommunikasjonsmiljø. Ved å analysere data og anvende innsikt i beslutningsprosessen skapes virkningsfulle og effektive PR- og markedsføringskampanjer. Med samfunnsspørsmål stadig høyere opp på ledelsens agenda, får kommunikasjonsavdelinger oftere i oppgave å samle inn informasjon og utvikle innsikt om komplekse problemer. Verdiskaping i byråer er i økende grad skapt gjennom kreativ og strategisk planlegging, som også avhenger av god innsikt.

I dette kurset er den generelle målsetningen å gi studenter som studerer kommunikasjonsledelse forståelse av ulike datadrevne metoder og analyseverktøy. Informasjon vil bli samlet inn fra digitale kanaler som sosiale medier, blogger, forum og nettsider. Dette vil gi studentene evnen til å forstå publikum, til å utvikle overbevisende og tilpassede budskap, til å velge de beste kommunikasjonskanalene for (ulike) budskap og, ikke minst, til å oppnå optimale resultater. Hovedvekten i klasserommet/undervisningen vil ligge på anvendelse og tolkning av resultater fra innsamlede data, og på analyse av informasjon for å kunne treffe fornuftige beslutninger om markedsføring og strategi. Vi vil fokusere mindre på matematiske og statiske egenskaper ved teknikkene som fører frem til disse resultatene, og mer på metodene som brukes for å analysere selve dataene.

Kursets innhold

1. Innledning: Hvorfor innsikt
Denne delen av kurset vil vise hvor innsikt vil påvirke utvikling av kommunikasjonsstrategier. Studentene vil få innsikt i anvendelsen av slike tilnærminger til datadrevne kampanjer, og de vil utvikle forståelse for hva digitale data er, og hvilke muligheter og utfordringer digitale data har.

2. Bruk av digitale data for utfordringer i næringslivet
Studentene vil få en dypere forståelse av begrepet digitale data og mulighetene for å få maksimalt utbytte av "mining-teknikkene" teknologien har muliggjort. Vi vil fokusere på potensialet slike data-mining teknikker har i forhold til generering av innsikt, samt design, implementering og måling av våre tiltak.

3. Verktøy for å generere innsikt
I disse timene/forelesningene skal studentene jobbe praktisk med flere nye medier for å lære måter å utforske aktuelle emner. Studentene skal finne ut hva interessentgrupper snakker om og er opptatt av, analysere nettverk, avdekke populære tema, identifisere opinionsledere og lære å forstå nettstedstrafikk. 

4. Avanserte emner
Studentene vil lære om dagsaktuelle teknikker for innhenting og analyse av data, samt nyere teknologi som kan potensielt spille en større rolle i kommunikasjonsarbeid. 

5. Presentasjon av innsikt
Deltagerne få lære om å presentere sin innsikt for et bredere publikum. Vi vil diskutere utfordringen med å finne en avveining mellom publikums behov og egnede måter å presentere data. Prinsipper for å visualisere data og sammenstilling av funn, inkludert rapporter, dashboards og nøkkeltall vil bli forklart.

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.