- Norsk
- MAN 5137
- 15 Studiepoeng
Introduksjon
I dette programmet fokuseres det på å heve kandidatens forståelse for grunnleggende teorier innen skole- og forbedringsledelse, samt en forbedret kompetanse i analyse av egen virksomhet.
Dette programmet lærer kandidaten hva ledelse innebærer av muligheter og utfordringer, hvorfor ledelse i skolen er viktig og hvordan rollen som klasseleder best kan utformes.
Målgruppen er lærere og mellomledere som har ambisjoner om å ta lederansvar og øke til ledelseskapasitet.
Programmet er utviklet og gjennomføres spesielt for KS (kommunesektorens organisasjon).
Kursets innhold
Skoleeffektivitet og ledelse på egen skole
Skoleledelse i teori og praksis
Lærende ledelse
Hva måler nasjonale prøver og kompetansetester
Mål, resultatmåling og resultatoppfølging i skolen
Profesjonelle læringsfellesskap
Læringsmiljø
Pedagogisk analyse
Evidensbasert ledelse
Ledelse av menneskelige ressurser (HRM)
Motivasjon
Klasseledelse
Personlighet
Selvledelse
Forbehold
Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.