-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Lederskap og omstilling i skolen

Introduksjon

Gjennom dette programmet skal skoleledere få tilført nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen. Handelshøyskolen BIs program er særlig innrettet mot forbedring av undervisningskvalitet og elevens læringsutbytte. Målet er å styrke elevenes læring gjennom god pedagogisk praksis og godt samarbeid mellom lærere. Programmet skal gi kunnskap om sentrale emner i rektors arbeidshverdag, som ledelse, organisasjon, styring, økonomi og jus. Etablering av effektive evalueringsverktøy for å følge elevenes utvikling er sentral i utvikling av en lærende organisasjon og utvikle elevers ferdigheter. Kandidatene skal som ledere ha evnen til å tolke og forstå omgivelsenes krav til skolen. Lederrollen i skolen er kjennetegnet av stort ansvar og handlingsrom. Programmet skal gi trygghet og mot til å lede skolen i retning av en stadig mer avansert og kompetent kunnskapsorganisasjon, i kontinuerlig utvikling. Ferdigheter i form av pedagogiske, organisatoriske og mellommenneskelige relasjoner for kontinuerlig forbedring av skolen vil bli vektlagt.

Kursets innhold

  • Rektors handlingsrom 
  • Organisasjons- og ledelsesutvikling 
  • Ledelsesteorier og lederstiler 
  • Skoleeffektivitet og ledelse på egen skole 
  • Ledelse av læring og læreplanarbeid 
  • Skoleledelse i teori og praksis  
  • Eierstyring og rammebetingelser 
  • Effekter på elevenes læringsutbytte 
  • Undervisningskvalitet
  • Effektive evalueringsverktøy
  • Det psykososiale arbeidsmiljøet 
  • Personlighet og typologi 
  • Utvikling av lederferdigheter 
  • Personalutvikling for en mer effektiv skole 
  • Evidensinformert læringsledelse 
  • Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett 
  • Juridiske rammebetingelser for endring og utvikling   
  • Endringsarbeid i skolen
  • Rektor som pedagogisk leder 
  • Lærersamarbeid for økt kvalitet i undervisningen 
  • Lærende organisasjoner 
  • Ledelse av profesjonelle fellesskap i utvikling 
  • Digitalisering og endring i skolen 
  • Digitalisering, ledelse og utvikling av fremtidens skole 
  • Personalutvikling for en mer effektiv skole 
  • Arbeidsrettslige emner – rektors styringsrett 

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.