-

Introduksjon

Vi lever i en verden hvor normen er endring, men vi tenker ikke alltid over hvordan disse endringene skjer. Dette kurset handler om den strukturerte prosessen for utvikling av både trinnvise og radikale tjenesteinnovasjoner i offentlig sektor.
Tjenester er noe vi drar nytte av og forholder oss til hver eneste dag, likevel reflekterer vi sjelden over hva som gjør tjenesten unik og hvordan vi skal gå fram når vi ønsker å gjøre endringer. I tillegg er de fleste av dagens metoder best egnet for utvikling av produkter. Metodene i dette kurset vil fokusere på ulike måter for å kunne forstå brukerne bedre, og det vil være en god blanding av teori og praksis.

Hensikten med kurset er å dykke ned i prosessen for utvikling av nye løsninger (tjenesteinnovasjoner), for å gi deltakerne tilstrekkelig kunnskap og praksis som kan brukes i egen organisasjon.

Kursets innhold

Service-dominant logikk
Utvikling av nye tjenester, tjenesteinnovasjon og tjenestedesign
Prosess for utvikling av nye tjenester
Evaluering av tjenesteinnovasjon
Brukerforståelse
Verktøy for å innhente brukerinformasjon
Design av nye løsninger

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.