-

Introduksjon

Det har aldri vært mer spennende å være markedsfører. Framtidens markedsførere må i dag navigere i et næringsliv som trenger innsikt i både digitalisering, internasjonalisering og hvorfor bedrifter må balansere økonomiske, miljømessige og sosiale hensyn. Det krever analytiske og strategiske evner, kreativitet, teknologiforståelse og bred kunnskap om forretningsdrift. 

Dette kurset er en inngangsport til de øvrige programkursene i Markedsføringsledelse og vil gi studentene en bred introduksjon til markedsføringsfaget, dets rolle og sammenhengene i det programmet de har begynt på. Kurset legger vekt på 

  • hvordan markedsorienterte bedrifter identifiserer kundebehov og utvikler og implementerer aktiviteter som tilfredsstiller behovene og ønskene til målgruppene 

  • bærekraft og markedsføringens rolle for god informasjon som påvirker forbrukeratferd 

Mens kurset har en teoretisk base som er underbygget av en markedsføringsvitenskapelig tilnærming, er praktisk bruk av begrepene i markedsføring et vesentlig element. 

Målet med kurset et å øke studentenes interesse for faget gjennom kreativitet og nysgjerrighet. Kurset er derfor designet for å være svært interaktivt og bygger på prinsipper for aktiv læring. Studentene forventes å tenke kritisk gjennom innleveringsoppgaver, gruppediskusjoner, studentpresentasjoner, gruppeøvelser, rollespill, cases, mm. 

Kursets innhold

  • Markedsføring som fag:  
    • Hva er markedsføring? Hvordan skaper markedsføring kundeverdi og lønnsomhet for bedrifter gjennom fornøyde kunder? 
    • Behovet for kritisk tenkning i markedsføringsfaget 
  • Hva innebærer det for en bedrift å være markedsorientert?  
    • Markedsanalyser og analyser av kundebehov 
    • Forbrukerpsykologi og kjøpsatferd 
    • Kjøpsatferd på bedriftsmarkedet 
    • Segmentering, valg av målgrupper og posisjonering 
  • Bærekraft:  
    • Globale utfordringer og bærekraftsmål 
    • Bærekraftige verdikjeder og interessentanalyser 
    • Markedsføring, grønnvasking og etiske problemstillinger 
  • Beslutnings- og ledelsesområder i markedsføring  
    • Produkter, tjenester og tjenestemarkedsføring 
    • Prisbeslutninger og kundeverdi 
    • Markedskommunikasjon 
    • Merkevarer 
    • Kunderelasjoner og salg 
    • Markedsføringskanaler 

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.