-

Introduksjon

Forbrukerne blir stadig mer bevisste på dagens bærekraftsutfordringer og mange trekkes mot selskaper som ønsker å bidra til en positiv endring i verden Samtidig påvirker teknologi og endring i medievaner kundereisen, og innvirker på hvilke spørsmål og følelser kunden (aktører) opparbeider seg i de ulike fasene frem mot å ta en beslutning. Kurset skal tilføre studentene sentral basiskompetanse i markedsføring og samt utvikle forståelse for at markedsføring må gjenspeiles i tydelig verdikommunikasjon, ved å informere, påvirke og gi råd som bidrar til ansvarlig produksjon og forbruk og tjener bedriften, kunden og samfunnet.

Kurset skal gi grunnleggende kompetanse i sentrale begreper, teorier og metoder innenfor markedsføringsfaget, samt utvikle studentens evne til å bruke kunnskapen på praktiske markedsføringsproblemstillinger gjennom bruk av simuleringsoppgaver. 

Kursets innhold

Markedsføringsledelse  

  • Markedsføring som begrep, praksis og fagområde 
  • Markedsorientering og markedsanalyse 
  • FNs Bærekraftsmål og ESG-dimensjoner
  • Juridiske og etiske rammer: Åpenhetsloven

Marked- og kundeinnsikt

  • Marked- og konkurrentanalyse 
  • Interessent- og vesentlighetsanalyse, bærekraftsrapportering
  • Segmentering og målgruppeutvelgelse 
  • Kunderelasjonen; beslutningsprosessen og kundereisen

Markedsføringsmiksen

  • Produktstrategi, innovasjon og sirkulære prinsipper 
  • Prisstrategi og kundeverdi 
  • Distribusjonsstrategi, leverandørvalg og markedsføringskanaler
  • Kommunikasjonsstrategi, historiefortelling og grønnvasking

Markedsstrategi 

  • Forretningsmodellen; Hvordan skape, levere og kapre verdi
  • Definere mål
  • Valg av markedsposisjon
  • Utvikling av markedsplanen

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.