-
Utdrag fra kursbeskrivelse

Profesjonelt salg og forhandlinger

Introduksjon

Selgeren er en sentral konkurransefaktor for bedriften. Selgerne skal i praksis realisere bedriftens mål og strategier. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon og forhandlingsferdigheter som aktive virkemidler for å få til en ønsket atferdsendring hos en kunde eller en leverandør. Salg er ”å være/ikke være” for alle bedrifter, og ethvert salg på bedriftsmarkedet bærer større eller mindre preg av forhandlinger. Kurset i profesjonelt salg og forhandlingsteknikk kombinerer således to viktige kompetanseområder for alle som skal fungere i salg – og markedsfunksjonen i en bedrift, og utvikle seg som profesjonelle selgere. Å knytte relasjoner er en vesentlig suksessfaktor innen industrielt salg og forhandlinger. Relasjonsutvikling og effektivitet er derfor en ”rød tråd” gjennom kurset. Målet med kurset er å bringe deltakerne på et kunnskapsmessig nivå som setter dem i stand til å planlegge og gjennomføre profesjonelle salg og tilhørende forhandlinger på bedriftsmarkedet. I salgsbegrepet inngår personlig kommunikasjon som aktivt virkemiddel for å få påvirket en eksisterende eller en kommende kunde i ønsket retning.

Kursets innhold

  1. Introduksjon til salg på bedriftsmarkedet (B2B
  2. Selger i B2B
    • Personlige utviklingsprosesser
    • Det interne samarbeid
  3. Salgets prosesser
  4. Salgskommunikasjon
  5. Salgets organisering
    • Selvledelse
  6. Account management og key account management
  7. Salgsplanlegging
  8. Relasjonsutvikling og CRM
  9. Introduksjon til forhandlinger
  10. Forhandlingsformer
  11. Forhandlingsplanlegging
  12. Kommunikasjon i forhandlinger
  13. Profesjonelt salg og forhandlinger

Forbehold

Dette er et utdrag fra den komplette kursbeskrivelsen for kurset. Dersom du er aktiv student på BI, kan du finne de komplette kursbeskrivelsene med informasjon om bl.a. læringsmål, læreprosess, pensum og eksamen på portal.bi.no. Vi tar forbehold om endringer i denne beskrivelsen.