Advantage

BI og verden

På BIs fire campus i Norge finner du hundre nasjonaliteter blant studenter og ansatte, som alle gleder seg til verden kommer tilbake til normalen. Her møter du seks av de som elsker å krysse grenser for å lære mer.

FLLADINA ZILJA fra Albania, ARTEM MYREEV fra Russland, WASITA KAMNERDMONGKHOL fra Bankok, LAURA BECHERU fra Romania og HOANG-DUNG NGUYEN fra Vietnam valgte alle BI og Norge. HEIDI FIGENSCHAU tok det siste året av sin bachelor i Australia. Tre år senere er hun den lokale reklamegründeren som surfer bølgene rett utenfor stuedøra. Les deres historier.

 

Flladina Zilja

  • Stilling:Assistant Pro-fessor of International Business, Copenhagen Business School
  • Hjemby: Vlore, Albania
  • Bosted: København, Danmark
  • BI-grad: Master i finans, PhD i strategisk ledelse

Det at jeg ikke kjente en sjel fra Norge, gjorde det hele mer spennende. Da jeg så på studiestedene i Norge, var BI et opplagt valg innen finansfagene.

FLLADINA ZILJA

–Du forsvarte din doktorgradsavhandling på BI våren 2020. Hva jobber du med i dag?

– Som assistant professor i internasjonal business ved Copenhagen Business School driver jeg både undervisning i statistikk, veiledning og forskning. Noe jeg legger stor vekt på, er å sikre at studenten får en solid forståelse av hvordan faget faktisk anvendes ute i praksisfeltet. Nylig brukte vi for eksempel enkle statistiske metoder for å replisere effektiviteten av de ulike Covid-19-vaksinene! Når det kommer til forskning, så undersøker jeg nå politisk risiko og hvordan endringer i diplomatiske forhold mellom stater påvirker selskapers investeringsbeslutninger.

–Hva ser du på som den største utfordringen i ditt arbeid nå?

–Den mest interessante utfordringen har vært å takle overgangen til en fullstendig digital undervisnings- og læringsopplevelse, og samtidig ta vare på så mye som mulig av den «virkelige» opplevelsen av å være en del av en ekte campus. Hvordan skal vi engasjere og forstå studenter som befinner seg bak en svart Zoom-skjerm? Hvordan skal vi i denne situasjonen ta vare på empatien vi trenger overfor både studenter og kolleger? Det er en stor utfordring.

–Hva var den viktigste årsaken til at du valgte BI som studiested?

–Jeg søkte meg bevisst til et «eksotisk» land, et land som sett fra Albania er både underlig og uvanlig – og svært ulikt mitt eget hjemland. Det at jeg ikke kjente en sjel fra Norge, gjorde det hele mer spennende. Da jeg så på studiestedene i Norge, var BI et opplagt valg innen finansfagene – masterprogrammet i finansiell økonomi er svært solid. Jeg er også takknemlig overfor Wilhelmsen Foundation som ga meg et stipend for å støtte studiene mine i Norge!

–Når du ser tilbake, hvilke erfaringer setter du mest pris på fra studietiden?

–Det internasjonale perspektivet betydde mye for meg, det å være en del av et internasjonalt miljø der vi kunne se på de samme fenomenene med ulike perspektiver, samtidig som vi alle lærte om nye steder, idéer og tradisjoner. Men det virkelige høydepunktet var doktorgradsarbeidet, der jeg kom tett på og samarbeidet med svært kunnskapsrike fagpersoner på mange felter. For meg ble BI et intellektuelt stimulerende sted, som virkelig har betydd mye for min egen kontinuerlige læringsprosess.

–Hva er dine råd til de som vurderer å studere utenlands?

–Hvis du kan, så gjør det! Uansett om det er ett semester eller et komplett studium, vil det tvinge deg ut i verdifulle erfaringer. Min erfaring er at det også er smart å være den som tar det første steget når det kommer til det å få nye venner. Og når det gjelder å få norske venner: Vær klar for å ta mange første steg – her lønner det seg å være utholdende... Venner gjør studiet så mye mer underholdende!


Artem Myreev

  • Stiling: E-commerce Business Controller, H&M
  • Hjemby: Yakutia, Russia
  • Bosted: Stockholm, Sweden
  • BI-grad: Master i business, fordypning i marketing

MIN JOBB I DAG

–I min rolle som business controller for e-commerce et av H&Ms netthandelsmarkeder, handler det meste om å øke salg og maksimere lønnsomhet. Jeg har ansvar for budsjettering og salgsprognoser, og det betyr mye analysearbeid. Vi følger salgstrendene tett, og måler disse opp mot våre egne langsiktige planer for å se hvilke kommersielle grep som må tas. Den store utfordringen er kundeadferden som endrer seg raskt, ikke minst nå i pandemien – som har akselerert netthandelen på alle fronter. Den krever at vi hele tiden svarer med å dekke kundenes behov, raskt.

DERFOR VALGTE JEG BI

–Jeg så på internasjonale rankinger og statistikker som sier noe om andelen som kommer raskt i jobb etter studier. Da sto BI ut som en ledende skole. Med min bakgrunn fra en liten by nord i Russland ønsket jeg meg hit for å lære om skandinavisk likhetskultur og ledelseskultur. «Soft skills» er viktige for meg. Der leverte BI masse gode impulser med stort fokus på åpne diskusjoner og gruppeoppgaver, i tillegg til muligheten for internships og arbeid i studentorganisasjoner. Alt dette har hjulpet meg å utvikle personlige egenskaper som virkelig hjelper meg i min egen karriere.

Wasita Kamnerdmongkhol

  • Stilling: Human Resource Generalist, Booking.com
  • Hjemby: Bangkok
  • Arbeidssted: Bangkok
  • BI-grad: Master i ledelse og organisasjonspsykolog

MIN JOBB I DAG

–Jeg jobber tett med Booking.com-kolleger i Thailand, Vietnam, Kina, Singapore, Laos, Kambodsja og Laos , og sørger for at ansettelsesforholdene er i tråd med lover og regler i hvert land. Nå jobber vi hjemmefra, og den store utfordringen er å ta vare på engasjement og motivasjon når vi kun sees på hverandres skjermer. Det er krevende, særlig for oss i Asia, som ofte bor i storfamilier med masse distraksjoner hjemme. Mange av oss er nødt til å jobbe fra kjøkkenbordet med begrenset kontorutstyr. Hvordan skal vi sikre at denne nye modellen fungerer, både fysisk og mentalt. Det jobber vi hardt med å løse nå.

DERFOR VALGTE JEG BI

–Svært mange studenter fra Asia velger å reise til Storbritannia når de skal studere utenlands, så det at jeg heller valgte Norge som studieland var nok overraskende for mange. Men for meg dukket det opp en enestående mulighet da BI tilbød meg et stipend, og ikke minst: Det var veldig kult og uventet å finne et psykologi-studium i en businessrettet skole som BI. Jeg hadde allerede en bachelor i psykologi, så for meg ble det viktig å kunne bygge videre på dette – men nå i en ny kontekst, nemlig næringslivet.

Laura Becheru

  • Stilling: Investor Relations Expert i OMV Petrom
  • Hjemby: Giurgiu, Romania
  • Bosted: Bucharest, Romania
  • BI-grad: Master i business og strategi

DERFOR VALGTE JEG BI

–Jeg likte spesielt godt at du kan skreddersy masterprogrammet i business til mine spesifikke interesser! Dermed valgte jeg strategi som fordypning, noe som vil være nyttig uansett hvilken stilling jeg får. Og hele programmet var en fabelaktig øvelse i lagarbeid, kommunikasjon, effektivitet og selvdisiplin. I et kulturelt perspektiv er jeg glad for å ha studert sammen med nydelige mennesker som ga meg en åpnere holdning til samarbeid og en følelse av gjensidig tillit basert på en direkte og ærlig væremåte. Alt dette ble faktisk en viktig basis for både per-sonlige og profesjonelle relasjoner for min del.

MITTT RÅD TIL ANDRE

–Hvis du virkelig vil vokse som menneske, er du nødt til å bevege deg ut av din egen komfortsone. Det skjer når du reiser utenlands. Du blir mer klar over hvem du er, du oppdager noen nye dimensjoner ved deg selv som menneske – og det lærer deg å verdsette mangfold! De som kommer til Norge og BI, vil møte et fellesskap der mange føler seg hjemme i mer enn ett land. Og når du reiser hjem, har du et fan-tastisk nettverk av medstudenter og venner over hele verden. Mitt råd er enkelt: Reis ut!

Hoang-Dung Nguyen (Raphael)

  • Stilling: Associate Director, Relationship Manager, Standard Chartered Vietnam
  • Hjemby: Hanoi, Vietnam
  • Bosted: Ho Chi Minh City, Vietnam
  • BI-grad: Master i Quantitative Techniques in Economics and Management (QTEM)

DERFOR VALGTE JEG BI

–Norge er rangert som et av verdens beste land å bo i, med majestetisk natur og høy levestandard. Da var det ikke et vanskelig valg. Selv om jeg til slutt valgte å ikke søke PhD, tok jeg jobb som forskningsassistent og undervisningsassistent for å øke sjansene mine – og det lærte jeg utrolig mye av. Ved siden av det rent faglige, gjorde tiden på BI meg langt sterkere på kommunikasjon og det å holde presentasjoner for et publikum. Det er nyttig for meg nå. I banknæringen hvor konkur-ransen blir stadig hardere, blir jo de menneskelige faktorene som bygger tillit stadig viktigere.

MITT RÅD TIL ANDRE

–Vurderer du å studere i et annet land, ha et åpent sinn! Nordmenn virker ganske reserverte i begynnelsen, men jeg ble etterhvert tatt i mot med åpne armer ved å vise oppriktig interesse for både språket og kulturen. Julemiddagen hjemme hos studievenner i 2017 er nok høydepunktet i min studietid på BI! Vennskapene jeg fikk i løpet av disse årene vil bety masse for meg livet ut. Til andre internasjonale studenter på BI: Heng med på så mange aktiviteter du rekker utenom selve fagene, der får du enda flere erfaringer som hjelper deg når du skal ut i jobb!

Heidi Figenschau

  • Stilling: Markedsstrateg i Fluke & Fern
  • Hjemsted: Storfjord i Troms
  • Bosted: Sawtell, Australia
  • BI-grad: Bachelor i internasjonal markedsføring

Dro jorda rundt for å bli gründer

Heidi Figenschau tok det siste året av sin bachelor i Australia. Tre år senere er hun den lokale reklamegründeren som surfer bølgene rett utenfor stuedøra.

–Det tar meg kanskje ti sekunder å løpe ned til vannet, sier Heidi Figenschau og kikker ut av vinduet. Hun er BI-studenten som reiste halve jorda rundt for det siste studieåret i internasjonal markedsføring – og ble værende. Vi møtes på Zoom, der hun sitter hjemme i stua hun deler med samboeren Steve i kystlandsbyen Sawtelll – femti mil nord for Sydney. Her driver hun Fluke & Fern, markedsføringsbyrået hun startet sammen med vennen Lindsay Russell i 2020. Energisk pågangsmot, faglig styrke og et godt nettverk har forlengst gitt dem kunder både lokalt og regionalt.

Jobb og fritid

– Jeg har alltid hatt lyst til å starte noe eget, og etter studiet innså jeg at det ikke var bare enkelt å skaffe seg en relevant markedsføringsjobb i området hvor vi bor. Ved en tilfeldighet møtte jeg en amerikansk bekjent da vi som frilansere på samme dag var i hvert vårt møte med en lokal oppdragsgiver. Etterpå innså at vi hadde mange felles mål og idealer. Dermed tok vi sjansen, og startet eget marketingbyrå! I løpet av kort tid dro de i land et stort prosjekt fra byrådet i Coffs Harbour, som ville markedsføre mulighetene for opple-velser og livskvalitet i nærområdet – for innbyggere som på grunn av pandemien ikke kan reise ut.

–Det passet oss perfekt. Vi har valgt mental helse og bærekraft som våre to prioriterte fokusområder, og merker allerede at vi tiltrekker oss kunder som identifiserer seg med verdiene våre. Og det er virkelig ikke vanskelig å markeds-føre kvalitetene vi har rundt oss her, sier Heidi – med kveldssola i ansiktet. Utenfor vinduene er det grønt og frodig nå i mars. Hun flyttet til Sawtell fordi hun fikk en kjæreste som bor her. Men hun visste også at det var her hun ville bo.

–Hele området her langs Coffs Coast er som et paradis! Vi har ikke snøen og fjellene som jeg elsker der hjemme i Storfjord, en time øst for Tromsø. Men vi har uendelige strender for surfing, regnskog rett bak oss med fossefall og elver. Når vi har fri, pakker vi Land Cruiseren som Steve har bygget om med kjøkken og seng, tar surfebrettene på taket og stikker av.

Oppdaget en ekstra komfortsone

Heidi hadde to fine år på BI i Bergen, der hun engasjerte seg i Næringslivsutvalget på campus – både som bedriftskontakt og markedsansvarlig, samtidig som hun tok de to første årene av sin bachelor. Men hun visste at hun ville benytte anledningen BI gir til å ta det siste året ute i verden. Dermed ble det Australia, et land hun ble kjent med som backpacker for sju år siden.

–Selv om jeg liker å reise og tok andre året på videregående i Argentina, så kjente jeg at det var en prøvelse å starte på et helt nytt universitet i et annet land, innrømmer Heidi. –Jeg ble virkelig presset ut av komfortsonen, men da oppdaget jeg noe interessant: Jeg hadde på en måte en ekstra komfortsone der, utenfor den jeg kjente fra før! Jeg pushet meg selv til å si ja til rare opplevelser og lærte meg nye ting jeg ikke kunne noe om fra før. Disse erfaringene ga henne en mestringsfølelse, selv om mye ved både språkform og kultur fremdeles var fremmed.

–Det at jeg faktisk trivdes utenfor den tryggeste komfortsonen, var en veldig nyttig erfaring! Ikke minst nå som jeg har startet eget firma, der vi ofte må ta på oss oppgaver vi ikke helt vet hvordan vi skal løse. Men når vi tar med laptopen ut i det fri og utfordrer hverandre, så skjer det som Pippi Langstrømpe ofte blir sitert på: Dette har jeg aldri gjort før, så det får jeg sikkert til.