Ansattprofil

Jørgen Smedsrud

Postdoktorstipendiat

Institutt for kommunikasjon og kultur

Bilde av Jørgen Smedsrud

Biografi

Jørgen Smedsrud is Assistant professor at the department of Communication and Culture, BI. He is specialized in psychosocial difficulties among students, pedagogical theory and evaluation of the education sector. He took his doctoral degree at the Department of Pedagogy, University of Oslo (2018). He worked four years as a senior researcher at Nordic institute for studies in education, innovation and research, before he started working at BI. He have participated in and led many evaluations of the education sector and teach school leaders and leaders in kindergarten. He is especially interested in how we can lead complex implementation processes in the education sector and how we can increase the quality of implementation. How leaders can involve their employees in leading change/implementing change and talent development.
His research involves implementation in the education sector and evaluation of previous and ongoing collaboration projects between, schools, municipalities, and the university sector.



Teaching:
Jørgen teach educational leadership at the executive level.
Course responsibility: Ledelse av profesjonsfellesskap og læreplanarbeid – master på deltid | BI

Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen – master på deltid | BI

Publikasjoner

Viser 5 av 14 publikasjon(er)

Artikkel Jørgen Hammer Smedsrud, Veslemøy Maria Fossum Johansson, Anders Nordahl-Hansen (2025)

What's so special about special education? Voicing special education students' perspectives in smaller classes in upper secondary school

Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 170 s. 1-9 Doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2025.105298

Scandinavian Journal of Educational Research Doi: https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2394388

Artikkel Cathrine Edelhard Tømte, Jørgen Smedsrud (2023)

Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage

Frontiers in Education 8 Doi: https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1164856

Artikkel Ingrid Holmedahl Hermstad, Jørgen Hammer Smedsrud, Ingunn Dahler Hybertsen (2022)

Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?

Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8(3386) s. 204-218 Doi: https://doi.org/10.23865/ntpk.v8.3386

Frontiers in Psychology 13 Doi: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.876350

Nordic Studies in Education 40(1) s. 79-97 Doi: https://doi.org/10.23865/NSE.V40.2129

Artikkel Jørgen Smedsrud, Anders Nordahl-Hansen, Ella Maria Cosmovici Idsøe, Stein Erik Ulvund, Thormod Idsøe, Ole Christian Lang-Ree (2018)

The Associations Between Math Achievement and Perceived Relationships in School Among High Intelligent Versus Average Adolescents

Scandinavian Journal of Educational Research s. 1-15 Doi: https://doi.org/10.1080/00313831.2018.1476406

Psykologi i kommunen (PIK) 53(3) s. 5-9

Antologi Jørgen Smedsrud, Kjell Skogen (2016)

Evnerike elever og tilpasset opplæring

Fagbokforlaget

Spesialpedagogikk 16(1) s. 2-8

Artikkel Jørgen Smedsrud (2012)

Evnerike barn i skolen - de glemte elevene

Psykologi i kommunen (PIK)

Psykologi i kommunen (PIK) s. 5-12

Viser 5 av 20 publikasjon(er)

Intervju Hagelien Marthe, Jørgen Hammer Smedsrud (2024)

"Thomas" 10 er ikke på skolen lengre

Intervju Jørgen Smedsrud (2024)

Hva gjør vi med de smarteste barna?

Kronikk Jørgen Hammer Smedsrud (2021)

Det er ikke bare sunt å la barna kjede seg

Deltakelse i media Jørgen Hammer Smedsrud (2021)

Evnerike barn med Jørgen Smedsrud

Intervju Pernille Vestengen, Jørgen Hammer Smedsrud (2020)

På tide å gi de evnerike skoleelevene et løft

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2019)

Høyt intelligente jenter oppdages ikke av læreren

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2019)

Dagsrevyen innslag om evnerike elever

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2019)

Evnerike barn: Her er kjennetegnene

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2019)

Kan løfte evnerike elever ut av en uheldig skolegang

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Vilde ble syk av å gå på skolen

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

For high-ability students it can be lonely at the top

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Evnerike barn kan bli ensomme

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud, Norgesglasset NRK (2018)

Evnerike barn kan bli ensomme

Intervju Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Evnerike elever underyter i norsk skole

Intervju Jørgen Smedsrud (2018)

Evnerike elever er ikke alltid skoleflinke

Deltakelse i media Jørgen Smedsrud (2017)

Superintelligente barn

Intervju Jørgen Smedsrud (2015)

Norsk skole anerkjenner ikke begavelse

Viser 5 av 37 publikasjon(er)

Inclusion of students across performance levels through digital tools

Rapport Elin Borg, Thomas Dahl, Lene Kirstine Korseberg, Hajra Tahir, Jørgen Hammer Smedsrud (2025)

Ny opplæringslov i praksis : Delrapport 1. Erfaringer fra første implementeringsår

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning Doi: https://hdl.handle.net/11250/5331120

ECHA conference 2025

Foreldreseminar om elever med stort læringspotensial

Avslutningskonferanse for prosjektet Programmering og skaperverksted i skolen (ProSkap-SL)

Rapport Håkon Høst, Otto Sevaldson Lillebø, Jørgen Hammer Smedsrud, Asgeir Skålholt (2024)

Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Rapport Christian Wendelborg, Therese Marie Andrews, Joakim Caspersen, Frida Felicia Vennerød-Diesen, Jørgen Hammer Smedsrud, Jens Brandi Grøgaard, Ingrid Holmedahl Hermstad, Trond Hallgeir Buland, Trond Bliksvær (2023)

Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Rapport Christian Wendelborg, Cay Gjerustad, Therese Marie Andrews, Joakim Caspersen, Jørgen Hammer Smedsrud (2022)

Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1

NTNU Samfunnsforskning

Rapport Jørgen Hammer Smedsrud, Frida Felicia Vennerød-Diesen, Christian Wendelborg (2022)

Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Rapport Frida Felicia Vennerød-Diesen, Fazilat Siddiq, Jørgen Hammer Smedsrud, Markus Bugge, Stephan Daus (2021)

Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Foredrag Stephan Daus, Frida Felicia Vennerød-Diesen, Fazilat Siddiq, Jørgen Hammer Smedsrud, Tine Weise Håland, Markus Michaelsen Bugge (2021)

Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst?

NIFU-webinar 3. juni 2021

Rapport Joakim Caspersen, Ingrid Holmedahl Hermstad, Ingunn Dahler Hybertsen, Brit Lynnebakke, Karl Solbue Vika, Jørgen Hammer Smedsrud, Christian Wendelborg, Roger Andre Federici (2021)

Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Arbeidsnotat Cathrine Pedersen, Rune Borgan Reiling, Frida Felicia Vennerød-Diesen, Ragnar Alne, Jørgen Smedsrud (2021)

Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2020)

De evnerike elevene

Forelesning

Rapport Berit Lødding, Ann Cecilie Bergene, Berit Bungum, Jan Sølberg, Jørgen Hammer Smedsrud, Frida Felicia Vennerød-Diesen (2020)

Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019)

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Konferanseforedrag Johan Per Ivar Bo Bredberg, Anders Johan Nordahl-Hansen, Jørgen Hammer Smedsrud (2020)

Evnerike elever og spesialundervisning

50-årsjubileum Spesialpedagogikk Høgskolen i Østfold

Rapport Cay Gjerustad, Jørgen Hammer Smedsrud, Cathrine Pedersen, Cathrine Edelhard Tømte (2019)

Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Rapport Eifred Markussen, Tone Cecilie Carlsten, Jens Brandi Grøgaard, Jørgen Smedsrud (2019)

«… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Rapport Cay Gjerustad, Jørgen Hammer Smedsrud, Roger Andre Federici (2019)

Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram

NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2019)

What is giftedness? Identification and definition.

Lecture

Konferanseforedrag Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Matematisk Evnerike elever i norsk skole

Konferanse: lykkelige barn

Konferanseforedrag Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Exploring mathematical giftedness in Norway

World council of gifted and talented children Conference

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Hvordan tilpasse opplæringen for evnerike elever?

Forelesning for lektorstudenter på UIO

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2018)

Skal evnerike elever har rett på spesialundervisning?

NIFU frokostseminar (forskningsdagene)

Konferanseforedrag Jørgen Hammer Smedsrud (2017)

De sensitive Evnerike

Konferanse: lykkelige barn

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2016)

Tilpasset opplæring for evnerike elever

Foredrag for lærerstudenter OsloMet

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2016)

Evnerike elever i Norge, hva sier forskningen?

Forelesning for lektorstudenter på UIO

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2015)

De evnerike elevene

Foredrag for avgåtte studenter ved UV-fakultetet

Konferanseforedrag Jørgen Hammer Smedsrud (2015)

Gifted Children in Norway

World Council of Gifted and Talented Children

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2015)

Evnerike elever i Norge

institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Foredrag Jørgen Hammer Smedsrud (2014)

Den spesialpedagogiske tiltakskjede

Ledersamling

Konferanseforedrag Jørgen Hammer Smedsrud (2013)

Evnerike elever i skolen: innføring for lektorstudenter

Lecture

Konferanseforedrag Jørgen Hammer Smedsrud (2012)

Evnerike barn: De glemte elevene

Konferanse: lykkelige barn

Akademisk grad
År Akademisk institusjon Grad
2019 University of Oslo PhD