Årsrapport 2022

Bærekraft

BI skal jobbe i tråd med FNs bærekraftmål. Det forplikter, både når det kommer til undervisning og drift.

<< Tilbake til forsiden                               Neste kapittel: Styrets beretning >>

BI støtter opp om FNs klimamål om å begrense klodens oppvarming til 1,5 grader. Det innebærer at BI må redusere utslippene med 50 % innen 2030 sammenliknet med 2018. Arbeidet med bærekraft reflekteres både i forskning, undervisning og hvordan vi jobber internt i egen organisasjon.

Av FNs bærekraftsmål har BI valgt å særlig fokusere på følgende fire mål: kvalitet i utdanning, likestilling mellom kjønnene, stoppe klimaendringene og samarbeid for å nå FN-målene.

Bærekraft i forskning og undervisning

Gjennom FN-nettverket PRME følger BI seks prinsipper for lederutdanning. Formålet med disse prinsippene er å bidra til at fremtidige ledere har kunnskap og verktøyene til å balansere økonomiske mål og bærekraftsmål på en måte som gir positiv virkning på samfunnet.

Gjennom BIs forskning skal vi bidra til økt forståelse for den viktige rollen virksomheter, næringsliv og økonomi har i arbeidet med å skape bærekraftige løsninger. I 2022 publiserte BI Report on sustainability research at BI Norwegian Business School. Denne rapporten gir innsikt i forskning fra BI som er relevant for å nå FNs bærekraftsmål.

I 2022 ble en ny modell for BIs bachelorprogram godkjent. Fra høsten 2023 vil nye studenter følge et videreutviklet bachelorprogram hvor etikk og bærekraft vil være gjennomgående temaer i alle programmene. I tillegg er det bestemt at kurset Doing sustainable business skal være obligatorisk for alle, og at bærekraft skal være integrert i minst tre fag på hvert bachelorprogram. Annethvert år utarbeider PRME-medlemmer en rapport som redegjør for institusjonenes arbeid med bærekraft, med fokus på undervisning, forskning og egen drift. I 2022 publiserte BI den siste utgaven av PRME-rapporten, som beskriver BIs arbeid med bærekraft, hvilke utfordringer vi står ovenfor og hvilke mål vi har satt oss for arbeidet fremover mot 2024.

Åpen tilgang til forskning er sentralt for å oppnå FNs bærekraftsmål. BI deltar aktivt i nasjonale og internasjonale samarbeid om åpen tilgang til forskningsresultater (Open Access) og krever egenarkivering av alle forskningsartikler i vårt vitenarkiv. BI oppfordrer også våre forskere til å dele forskningsdata åpent når det ikke er juridiske, finansielle eller etiske hensyn som hindrer dette.

Miljø- og klimaarbeid på BI

Hvert år utarbeider BI klimaregnskap for våre campuser for å kartlegge egne utslipp. Arbeidet med bærekraft ble sterkt påvirket av pandemien i 2020 og 2021, mens 2022 var det første året med normal drift siden 2019. BI er Miljøfyrtårnsertifisert. Høsten 2022 ble arbeidet med å re-sertifisere BIs fire campuser gjennomført og BI er nå sertifisert frem til utgangen av 2025.

BIs har lenge jobbet med flere miljøtiltak, noe som gir resultater. Siden 2017 har BI redusert CO2- utslippene med 65%. BIs fire største utslippskilder er fra pendling, reiser, mat og drikke, og energi. Disse utgjorde 84 % av BIs utslipp i 2021.

For å bygge oppunder BIs vedtatte mål om 50 % reduksjon av egne utslipp innen 2030, ble det vedtatt en reduksjon i budsjettet for forretningsreiser på 28 % i 2022 sammenliknet med 2019. Budsjettreduksjonen videreføres i 2023, og utgjør nå 33 % sammenliknet med 2019.

I 2022 ble det vedtatt å implementere kunstig intelligens for å styre ventilasjonsanlegget på campus Oslo. Størstedelen av arbeidet forventes ferdigstilt i 2023. Målet er å oppnå 15 % årlig reduksjon av energiforbruket som går til oppvarming og kjøling.

BI skal jobbe for økt forbruk av fornybar energi. På Campus Oslo utredes mulighetene for etablering av solcellepaneler på taket, med ønske om realisering i 2024. For D-blokken vil etablering av solcellepaneler foregå i 2023.

BI vedtok at alle konferanser skulle være sertifisert som grønne konferanser i 2022. Dette er en pågående prosess, og målet er at alle konferanser på campusene skal oppnå Miljøfyrtårns kriterier for grønne konferanser i løpet av 2023.

Vi jobber for å redusere unødvendig bruk av plast og engangsartikler, og hadde satt mål om 65 % materialgjenvinning innen 2022. På grunn av pandemien og effekten dette hadde på BIs aktivitet på campusene, har dette målet blitt skjøvet frem til 2024. Vi er også opptatt av kontinuerlig gjenbruk av inventar og materialer, for på den måten kunne forlenge levetiden på våre bygninger og møbler.

BI jobber for grønne mobilitetsløsninger, og oppfordrer ansatte til å velge transportalternativer med lavet mulig klimautslipp.

Bærekraft på agendaen til alumni

Bærekraft ble løftet opp som et viktig tema da BIs Alumni Advisory Board møttes for å diskutere bærekraft og viktigheten av at dette som en integrert del av BIs studieprogrammer, samt hvilke forventninger næringslivet har til BI-studenters kompetanse innen bærekraft. Ved å holde tett kontakt med næringslivet, via våre egne alumni, får BI både viktig innsikt og gode innspill vi kan ta med oss i utviklingen av skolen.