Creative Industries Innovation Day 2025
Fremtiden til kreativt arbeid.
Vi arrangerer årets Creative Industries Innovation Day (CIID) 5. mars 2025!
Målet med CIID er å belyse og skape debatt rundt innovasjon i kreativ næring. Konferansen fungerer som en plattform for bransjeaktører og interessenter innen næringen, der de kan dele praksiser og erfaringer knyttet til innovasjon.
I år ønsker vi å fokusere på kjernen i den kreative næringen: den kreative arbeidstakeren, som er spesielt påvirket av raske teknologiske og strukturelle endringer i sektoren.
Vi tar for oss utfordringene kreativ arbeidskraft møter på flere fronter. Dette innebærer utdanning, tilgang til dyktige talenter, forhandling av nye kreative prosesser med kunstig intelligens samt utfordringen med å etablere trygge arbeidsplasser. Årets konferanse ønsker å belyse innovative løsninger og nåtidens utfordringer innen kreativ arbeidskraft.
CIID er arrangert av Centre for Creative Industries (BI:CCI) ved Institutt for Kommunikasjon og Kultur og er knyttet til BI:CCIs pågående forskning om innovasjon og hvordan ny teknologi påvirker den kreative næringen.
Terje Colbjørnsen (konferansier), førsteamanuensis, BI:CCI, Institutt for kommunikasjon og kultur
Synne Tollerud Bull (Leder ved Westerdals Institutt for film og medier, Høyskolen Kristiania), Markus Degerman (Dekan, Kunst og håndverk, KHiO), Leif Holst Jensen (Dekan, Fakultet for film, TV og spill, Universitetet i Innlandet), Daniel Nordgård (Professor i musikkindustri og digitalisering ved Universitetet i Agder).
Paneldiskusjonen er moderert av Linn-Birgit Kristensen (Associate Dean, Bachelor i Ledelse av kreativ næring, Handelshøyskolen BI).
Sesjonen ledes av Federica de Molli, førsteamanuensis, BI:CCI, Institutt for ledelse og organisasjon
The publishing industry is downsizing. How can we compete for the best minds to help find the way for literature in the future?
Ingeborg Volan, Direktør Gyldendal Litteratur
Fra frivillige til betalt arbeidskraft. Er det økonomisk bærekraftig?
Joakim Weibull, Arrangements- og markedssjef, Olavsfest
Changes ahead and practical insights on how the creative businesses can navigate key recruitment trends and needs
Kjetil Bjørnson, Managing Director and Senior Client Partner of Korn Ferry Oslo
Sesjonen ledes av Peter Booth, førsteamanuensis, BI:CCI, Institutt for kommunikasjon og kultur
Fremtiden er generert - Hvordan kunstig intelligens revolusjonerer kreative prosesser, senker kostnader, utfordrer tradisjonelle strukturer og skaper helt nye måter å fortelle historier på.
Christian Schüssler, Director, producer and founder of Oslo Kreativ AI
Mellom disrupsjon og destruksjon: kreativt arbeid i endring.
Niklas Mortensen, Chief Design Officer, Europe, DesignIt
Hvordan kan vi bruke kreativiteten og innovasjonskraften i kultursektoren til å skape nye muligheter – både for kulturen selv og for samfunnet rundt oss
Sverre Fossen, Seksjonsleder Kunstnerøkonomi og innovasjon, Kulturdirektoratet
Rhiannon Edwards (Bransjedirektør kultur og opplevelser ved Virke), Nina Kulås (Avdelingsdirektør for innovasjon og partnerskap, Kulturdirektoratet), Mia Hallesby (styreleder for Musikkforleggerne), Margit Klingen Daams (spesialrådgiver for kreativ næring ved Innovasjon Norge), Per Emil Grimstad (forbundsleder i Norsk Skuespillerforbund), Ole Henrik Antonsen (styreleder i NOPA), Cathrine Nyheim (nestleder i Creo), og Meghan Beaton (leder for Den Nasjonal Filmkommisjon i Norge).
Paneldiskusjonen er moderert av Irina Eidsvold-Tøien (skuespiller og Professor, Institutt for rettsvitenskap og styring, Handelshøyskolen BI).