Fikk drømmejobben på første forsøk!

8. februar 2016

Etter tre intervjurunder og i konkurranse med 133 andre søkere, fikk BI studentene Stine og Martin jobb i Performance marketing byrået T/A Opt.

 Stine og Martin

Stine Jarl Andersen og Martin Moe Dyrdahl går 3.år på PR og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI – campus Bergen. Begge drømte om en jobb i reklamebransjen da de begynte på BI for 2,5 år siden. At de skulle få drømmejobben i Performance marketing byrået T/A Opt etter første jobbsøknad, var mer enn de hadde håpet på.

Se Typisk BI film om Stine og Martin her.

Dette var grunnen til at vi begynte på BI

Stine og Martin skal jobbe som Performance marketing managers og drive med innholdsmarkedsføring i sosiale medier hos T/A OPT.

- Dette var det vi drømte om da vi begynte på BI. Av de som gikk ut fra PR og Markedskommunikasjon i fjor, var det mange som fikk gode jobber. Vi hadde derfor en forventning om at også vi skulle få jobb, men det er jo ekstra hyggelig at det skjedde så fort, sier de to studentene.

- Av de som gikk ut fra PR og Markedskommunikasjon i fjor, var det mange som fikk gode jobber. Vi hadde derfor en forventning om at også vi skulle få jobb.

Hvordan fikk de jobben?

Det hele startet med at T/A Opt hadde en annonse på Facebook hvor de søkte unge folk, også nyutdannede. - Siden mange krever erfaring tenkte vi at dette kunne være en mulighet. Vi skrev søknad, og blant de 135 som søkte var vi de heldige utvalgte som ble kalt inn på intervju.

Både Stine og Martin innrømmer at selv om de hadde forventninger om å få jobb etter studiene, så regnet de ikke med at det skulle gi resultater på første forsøk. - Vi tenkte at det var lurt å være tidlig ute å søke jobb, og at alle intervju kan brukes som en positiv erfaring sier de to glade studentene.

Tre intervjurunder

Og erfaring fikk de! Hele tre intervjurunder måtte de gjennom før den gledelige beskjeden kom. Første og andre intervju var vanlige intervjuer. - Her ble vi spurt om personlige egenskaper og kompetanse, de ville vite hva vi kunne som ikke de kunne, sier Martin.

- Fra BI har vi mye praktisk erfaring med gruppeoppgaver, presentasjoner, diskusjoner og det å kommunisere med ulike mennesker. Dette hadde vi stort utbytte av i caseløsningen. 

På siste runde var 135 søkere blitt redusert til 15 kandidater. I denne runden fikk de vite at de skulle løse et case. - Vi tenkte at caset kom til å omhandle en kampanje eller noe annet faglig, men det var det ikke. Caset var et scenario hvor vi skulle se for oss at vi hadde vært med i et flykrasj. Fra flyet kunne vi kun ha 12 gjenstander med videre, og vi skulle gruppevis diskutere og bli enige om hva som var riktig å ta med seg.

- Det var et veldig spennende case. Det var flere av de andre som hadde mastergrader og mye erfaring, men vi synes likevel vi var godt rustet til å løse en slik oppgave. Fra BI har vi mye praktisk erfaring med gruppeoppgaver, presentasjoner, diskusjoner og det å kommunisere med ulike mennesker. Dette hadde vi stort utbytte av i caseløsningen. Samtidig som det nok var ganske tydelig at vi virkelig ville ha jobben smiler de to.

Balanse mellom kreative og analytiske egenskaper

Daglig leder i T/A Opt Gunnar Stensaker sier at det viktigste for å få jobb hos dem er interesse for å lære, motivasjon og ansvarsfølelse. - Det som er spesielt med Martin og Stine er at de i tillegg virker å ha en god balanse mellom kreative og analytiske egenskaper, sier han. Performance markedsføring handler om nettopp dette. Teste kreative ideer, og følge opp med analyser av hva som faktisk fungerer.

BI ruster deg til møte med næringslivet

Stine hadde høsten 2015 Internship hos Salgs- og reklameforeningen i Bergen. Hun synes denne erfaringen var veldig nyttig i prosessen. - Det var flere erfaringer jeg har fra den tiden som jeg kunne dra nytte av direkte. Jeg fikk også hjelp til intervjusituasjonen hos Karriererådgiveren på BI – campus Bergen, sier Stine.

Martin er enig. Han har jobbet som forskningsassistent for to av foreleserne på BI – campus Bergen i forbindelse med utgivelse av en fagbok, og synes også denne erfaringen var nyttig i prosessen.

T/A Opt ville gjerne at de skulle starte med det samme, men de var begge enig om at de ville avslutte studiene sine først. - Vi har lagt mye innsats i studiene på BI, og ser på det som en stor fordel å ha en fullført bachelorgrad selv om vi har fått jobb nå.

Har dere noe å si til de som vurdere å studere PR og Markedskommunikasjon?

- Jeg vil anbefale dette studie på det sterkeste. Studiet er så gjennomført og alle fagene henger sammen på en slik måte at en blir rustet for arbeidslivet i en større grad enn hva jeg hadde forestilt meg, sier Martin. Studiet er morsomt, avslutter Stine.

Mer info om Bachelorstudiet i PR og markedskommunikasjon

Mer info om Karriereservice på BI


Mer info om T/A Opt
Du kan også se alle nyheter her.