Jobbtilbud og bachelorgrad på samme dag

31. mai 2016

- Det var ekstra hyggelig å våkne til jobbtilbud på siste skoledag, rett før bachelorpresentasjonen, sier Elise Karlsen Bye som nylig er ferdig med en grad i Internasjonal markedsføring på BI.

Ett år i Singapore

Studentene på Internasjonal markedsføring tilbringer sitt tredje studieår i utlandet, der de også skriver bacheloroppgaven sin. Elise hadde gjort seg en klar mening om hva hun ønsket av utenlandsoppholdet før hun skulle søke utvekslingssted:

- Jeg ville reise langt, oppleve noe helt nytt, gå på en godt anerkjent skole med fag som interesserer meg, ha muligheten til å erfare kultursjokk, men samtidig føle meg trygg. Valget ble da ganske naturlig Nanyang Technological University i Singapore.

Odda – Bergen - Singapore – Oslo

- Jeg kommer fra en veldig liten plass og hadde lyst å studere i utlandet, men ville ikke ta det store steget fra «lille bygda» til «det store utlandet» med en gang. Derfor var Internasjonal Markedsføring perfekt for meg, her får jeg først to år på BI i Bergen, og hele tredje året i utlandet.

Nå går veien videre til Oslo og selskapet Inbound Group. For å få jobben måtte hun gjennom en caseløsning og to skypeintervjuer før hun kunne slippe jubelen løs sin siste skoledag i Singapore.

Nye trender innen markedsføring

Inbound Group er Norges første rendyrkede inbound marketing-byrå. Her skal Elise hjelpe byråets kunder å vokse, ved å lage analyser, strategier, og innhold som skal skape flere leads og kunder. Digital markedsføring er et stikkord. I stillingsutlysningnen kunne selskapet også friste med gratis mat, frie arbeidstider og gratis massasje.

- Som nyutdannet innen markedsføring har jeg et sterkt ønske om å jobbe innen en relevant og spennende del av markedsføringsbransjen. Online markedsføring blir bare mer og mer aktuelt for mange bedrifter og akkurat det gjør at jeg tror at inbound markedsføring er det rette stedet for meg å skape en karriere. Samtidig passet arbeidsoppgavene veldig godt med mine interesser og ønsker for jobb. Blant annet virker det variert og spennende, man møter mange ulike bransjer og bedrifter, får prøve seg innen prosjektstyring og kundemøter og det er stort fokus på analyse noe jeg har stor interesse for, sier Elise

Kandidater fra BI er veldig interessante

Vi falt for Elise siden hun har veldig gode holdninger. Hun vil åpenbart oppnå noe i livet. Hun vil fremover og står på og hun er ikke redd for å jobbe. Hun lærer raskt og viser at hun skjønner hva vi holder på med, sier gründer av Inbound Group, Tor Magnus Kolflaath

- For oss er det viktig å ansette folk som har solid grunnleggende markedsføringsforståelse. Bachelor eller master fra BI er dermed verdsatt. Særlig om man har gode karakterer og ikke minst har jobbet med praktisk digital markedsføring ved siden av studiene. Vi skal ansette mange nye fremover og kandidater fra BI kan være veldig interessante for oss.

4 kjappe med Elise:

Hva er det beste med linjen Internasjonal markedsføring?

- Det virkelig unike med denne linjen er det fantastiske tredjeåret i utlandet. Man får møte mange spennende nye mennesker og kulturer, prøvd ut et helt annet skolesystem  og opplevd utrolig masse i en annen del av verden. Jeg mener det er noe man vokser mye på. Det er absolutt en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. 

Hva er det viktigste du har med deg i bagasjen fra BI?

- Mye av det faglige vi har lært opp gjennom vil garantert være nyttig i jobben, men jeg tror det viktigste jeg tar med meg videre er alt vi har lært om samarbeid. Nå har vi gjort alt sammen i flere år - studert, skrevet bacheloroppgaven, flyttet til utlandet og bodd sammen. Vi har heller ikke bare jobbet i våre «komfortable team», men med mennesker vi ikke kjenner og med andre nasjonaliteter, noe jeg tror vil være en god erfaring å ta med seg videre.

Hva er typisk BI for deg?

- Typisk BI for meg er mangfold. Her finner du virkelig alle type mennesker og alle velger ulik type arbeid etter utdanning.

Har du noen tips til de som skal begynne på Internasjonal markedsføring til høsten?

- Kos deg. Fokuser på skolen, men husk å ha det gøy! Engasjer deg utenfor studiene, nyt studielivet og velg et spennende land å fullføre det siste året av bacheloren din i.

Du kan også se alle nyheter her.