Til topps i nasjonal konkurranse

26. april 2017

Etter en intensiv nasjonal casekonkurranse gikk tre studenter fra BI - campus Oslo videre til den Nordiske casekonkurransen «L’Oréal Brandstorm» i København.

– Det har vært en verdifull erfaring å jobbe med en internasjonalt anerkjent merkevare som L’Oréal og sette den kunnskapen vi har tilegnet oss i løpet av studiet ut i praksis, sier Samuel Dutil, innvekslingsstudent fra universitetet Laval, i Canada.

Sammen med medstudentene Alice Charrier fra Novancia Business School i Frankrike og Jaime Garcia fra ITESM i Mexico, gikk laget til topps i casekonkurransen som ble arrangert for BI-studentene av L’Oréal. Målet med konkurransen er å gi studentene pedagogisk og faglig erfaring.

– Hvert år tar 15.000 studenter utfordringen for å konkurrere om at deres forslag til endring i ett av våre topp merker blir iverksatt. Å bygge nettverk er svært viktig i dagens samfunn. Vi fokuserer derfor på å gi studentene mulighet til å bygge relasjoner med ledere i L’Oreal og medstudenter fra hele verden, forteller Laura-Susan Feist, Nordic Talent Acquisition Specialist i L’Oréal.

Lot seg imponere

Studentene fikk i oppgave å utvikle et innovativt kosmetisk produkt for deres «Men Expert» merke, som ennå ikke finnes på markedet. Kriterier som innovasjon, nytte og gjennomførbarhet ble vektlagt i dommernes vurdering av vinnerløsningen.

"Dommerne var imponert over hvor synonym idéen var med L'Oréals merkeidentitet, og likte at løsningen var praktisk, sier Dutil."

Samuel Dutil

Innvekslingsstudent

Casekonkurransen er inndelt i flere steg. Først skulle lagene sende inn en online registrering, og deretter legge frem en «pitch» for å kvalifisere til den nasjonale konkurransen. Vinnerne går videre til den Nordiske casekonkurransen i København, og til slutt møtes de beste studentene i en verdensfinale i Paris.

Skal videreutvikle idéen

De tre studentene skal representere BI under den Nordiske finalen 26. april. Foreleser og coach på caset, Carlos Velasco, skal også reise sammen med dem.

– Dette er en flott mulighet for studentene til å jobbe med et praktisk hands-on case. Branding-kurset på BI er basert på dette konseptet, sier Velasco, og forklarer at de jobber sammen med L’Oréal for å videreutvikle idéen frem mot finalen.

I alt åtte lag fra Norden skal konkurrere mot BI-studentene i «brand»-kategorien i København, mens to lag skal delta i «tech»- kategorien. NHH og CBS er blant skolene BI-laget skal konkurrere mot. Premien er på totalt 10.000 euro.

Du kan også se alle nyheter her.