Dette har motegründerne til felles

2. juli 2018

Det kan se ut som at BI campus Trondheim er første steg mot livet som motegründer. Hvordan fikk de det til og hva har de til felles?

Flere BI-studenter fra Trondheim har tatt løpefart inn i motebransjen og oppnådd suksess etter studiene. Gründerne har blant annet laget et pantesystem for klær, skapt et eget kleskonsept og en nettbutikk for trendy treningsklær. Hvordan fikk de det til og hva har de til felles?

Runwild, Sarah Panter og Happy Wifey har alle en ting til felles – de skiller seg ut i klesmarkedet. Gründerne turte å satse på unike konsepter som har vært fulltreffere i markedet. Alt fra slow-fashion, med fokus på etisk og miljøvennlig klesproduksjon, pantekonsept av klær og import av treningstøy som ingen andre selger i Norge.

De har alle utdanning fra BI som har gitt dem en grunnleggende forståelse for markedsføring og etterspørsel i markedet. Ved å bruke markedsføring på en bærekraftig måte har de opplevd stabil vekst. De har også tydelig målgrupper, noe som er viktig i moteverden.

Satse på det man tror på

Grunnleggeren av Runwild, Ida Sussan Myran, mener at utdannelsen fra BI har vært en viktig faktor for å tørre å satse på det man tror på.

– For min del så har BI tilbudt en ekstremt målrettet utdanning basert på relevant teori og caser som har vært overførbar til min arbeidssituasjon som selvstendig næringsdrivende i RunWild.no. Alt fra bedriftsøkonomi, analyser, strategi og markedsføring har vært viktig å kunne.

Hun har et tydelig råd til de som ønsker å gründe noe.

– Tålmodighet er et must! Sett deg mål, lær deg å glede deg over små steg du oppnår, fokuser på hva du driver med, og ikke alle andre, og ha troen på deg selv.

Grunnleggeren av Sarah Panter, Sarah Gjemdal, forteller at ideen grunnet i et ønske om å gjøre noe med klesindustrien som den er i dag.

– Store mengder utslipp, forurensning og vannforbruk knyttes til klesindustrien - men dette får lite oppmerksomhet når vi prater om miljø.I stedet for å produsere så mye nytt, er det beste vi kan gjøre å forlenge levetiden på det som allerede er i sirkulasjon - og der er secondhand er genialt.

Hun forteller at det å lære seg å jobbe systematisk med studiene var noe hun tok med seg inn i oppstartsperioden.

– Det å starte for seg selv er veldig arbeidskrevende. Hvis man lener seg tilbake og er fornøyd, er det fort gjort at man mister sin plass. Det gjelder å være på hele tiden, sier Gjemdal.

Teamet i Happy Wifey, Helga Stormo, Linda Hesselberg, Håkon Raugland og Mikael Kristianlund, har alle utdanning fra BI.

– Det vi setter størst pris på er at skolen tilrettelegger for at man kan skreddersy studiet til å passe med egne interesser. Et eksempel på dette er muligheten til å ta et semester på Gründerskolen - et tilbud som to av oss benyttet oss av, og som har gitt oss masse lærdom i ettertid. En annen ting er de spennende byene man kan utveksle til. Tre av oss utvekslet til Singapore og én utvekslet til New York, og dette ga oss både gode kontakter og en opplevelse for livet.

Klesgründerne er alle enstemmige i hva som er viktigst når man skal starte for seg selv.

– Det er ekstremt viktig å holde motivasjonen oppe også når selskapet går dårlig. Det er lett å være motivert når alt går på skinner og salget er bra, men det som avgjør om selskapet går bra eller dårlig er hvor bra man takler nedgangstider.

Flere Trondheimsstudenter har utmerket seg som klesgründere. I tillegg til Runwild, Sarah Panter og Happy Wifey kan blant annet Linnea Tveraaen med Snowroller, Silje Landevåg med Get Inspired og Jan Olav Dankersen med Livid Jeans nevnes.

Ler mer om Helga fra Happy Wifey her.

Du kan også se alle nyheter her.